Oyvind007

Poleringsputer

Heisann!

Da skal je polere min første bil :) Holder på og kjøper inn litt diverse produkter til min DA-maskin. Det jeg lurer på er. Hvor mange poleringsputer trenger man for å polere en middels stor bil? Hvor lenge kan man kjøre med samme pute? Når vet man at det er på tide å bytte pute?

Bilen er fin i lakken, så det er bare noen lettere riper som skal dempes ned. Så trenger vell ikke noen veldig grove puter.

/Øyvind

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytter grov pute ca pr karosseridel og ville hatt 10 grove puter.

Jeg bytter fin pute 2-3 ganger i løpet av en bil. Jeg ville handlet inn 4 fine puter. 

Du merker at putene etter hvert blir myke og mettet med polish. Da er de i ferd med å sprekke og løsne fra limet på borrelåsen. DA-maskin sliter mer på puter enn roterende maskin.

Du minsker risikoen for å ødelegge og slite ut putene ved å bytte ofte. Sånn sett er det lite å spare på å kjøpe for få i første omgang. Det lønner seg derfor ikke å måtte kjøpe flere ganske snart. Da sparer man fraktutgifter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det bare blir din bil du ska polere i ny og ne så holder det fint med 3-4 puter. Bare pass på og bytt puter ofte så de får kjølt seg ned, å padbørste er greit og ha :) men om du har planer om å ta mangen biler så lønner det seg og kjøpe inn flere

Vil anbefale uber puter. Billige og tåler masse juling :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det nok litt forskjellige metoder ute å går. Når det gjelder hard kjøring med DA så kan det nok være lurt å rotere litt på putene som det nevnes her. Dette her ikke jeg pleid å gjøre, men jeg bruker stort sett roterende.

Jeg har puter liggende tilfelle noen går istykker underveis, men jeg har kun brukt 1 pute for hvert steg. Denne vasker jeg underveis når den blir mettet. Noen mener det tar lang tid å vaske og heller vil rotere på putene, men jeg trives med å gjøre det på denne måten. 

Ved å vaske putene for hånd og ikke bruke børste så slites ikke putene så fort.

Pass også på at ikke du kjører puten "tørr" ved korrigering da dette også sliter på putene.

Ville hatt noen forskjellige puter å velge i for å ha flere komboer å velge i da puter kan brukes til å justere cut på lik linje som med produkt.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ligger på 4 - 6 av alle typer. Bruker børste og bytter ved behov. Da får padsa en bløyt i bøtta med surfex og w2. Når jeg går tom blir alle kjørt i padwasher. Men det er mange veier til rom som det blir sagt her

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper man puter så man har nok til hver polering i hvert steg og vasker de imellom man skal polere så varer putene en god stund om jeg har forstått det riktig eller er det nesten som forbruksvare og regne? Kan man da vaske de i maskin eller er det håndvask som gjelder? Hva kan man her bruke av vaskemiddel hvis man kan vaske de i maskin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å ha 2 av hver heller, jeg hadde 2 UHS-pads på en X3 jeg tok for noen uker siden, og det gikk fint. Hadde kjøpt for å prøve. Nå har jeg kjøpt flere, da jeg likte de godt. Det går fortere med flere pads, helt klart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper man puter så man har nok til hver polering i hvert steg og vasker de imellom man skal polere så varer putene en god stund om jeg har forstått det riktig eller er det nesten som forbruksvare og regne? Kan man da vaske de i maskin eller er det håndvask som gjelder? Hva kan man her bruke av vaskemiddel hvis man kan vaske de i maskin?

Er vel ikke heilt som forbruksvare..ei pute kan vare veldig lenge, spørs på bruken :) eg bruker vaskemaskin..40 grader og greenclean som vaskemiddel :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Meguiar's pads som er 5 år gamle og brukt utallige ganger.

Du klarer deg i prinsippet med kun 1 pute, hvis du vasker den flere ganger under bruk. Men man får mer effektiv korrigering og tidsbruk ved å erstatte ofte med stive rene pads. Særlig hvis en kjører DA-maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer meg med 2 pads.Vasker etter noen paneler og setter på tørk på roterende imens jeg bruker en ren og tørr pad av samme sort :) Skifter ikke kjempe ofte skumpad ved bruk av roterende maskin eller maskin med tvungen rotasjon, da det er lettere å holde ren en skumpad med børste når pad går rundt og ikke bare vibrerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser mange bruker padbørste. Jeg bruker ett gammelt håndkle som jeg holder i hånden og kjører paden mot på full guffe (DA maskin). Plukket opp tipset fra en anerkjent amerikansk detailer.

Er ikke det like bra som å bruke børste?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser mange bruker padbørste. Jeg bruker ett gammelt håndkle som jeg holder i hånden og kjører paden mot på full guffe (DA maskin). Plukket opp tipset fra en anerkjent amerikansk detailer.

Er ikke det like bra som å bruke børste?

Det kan vel være litt smak og behag, men jeg synes børste er langt mer effektivt på de groveste produktene da disse "støver av padn", så bruker jeg microfiber til de oljete finpolishene, synes ikke børsten fungerer bra på de. Men liker best å bytte pad ofte, da vedlikeholder man god cut og slipper den ekstra slitasjen børsten påfører padn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Jeg bruker hovedsakelig Menzerna polish, og de støver vel lite ifht. andre merker så vidt jeg har lest?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Jeg bruker hovedsakelig Menzerna polish, og de støver vel lite ifht. andre merker så vidt jeg har lest?

Nå tenkte jeg ikke på hvorvidt produktet støver eller ikke under bruk, men heller at alle de groveste polishene har langt mindre oljer enn finpolishene, og er derfor enklerer å fjerne fra padn med børste. Har du uansett funnet en metode som fungerer bra for deg, skal du bare fortsette med det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Så ved en bestilling av pads så vil det være nok med 2-3 pads i hver størrelse til hvert steg?

Altså: 2 pader for rubbing, medium og fin?

Hvis jeg vasker padene for hånd masserer jeg da ut restene med fingrene og legger de til tørk?

Ved bruk av padbørste vil det da si at man børster ut restene tørt og paden da er klar til bruk umiddelbart?

Endret av Nabon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men til 5" bakplate, er det da 5" puter man skal ha? Mener å huske at jeg tidligere har brukt 6" puter på 5" bakplate...

Og hvordan blir det da på 3" bakplate? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man bruker puter som er litt større enn bakplata. Da kommer iallefall ikkje bakplata borti lister, lakk osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja var det jeg mente å huske. Har noen cyclo-puter i 150 som da vil passe perfekt til en 5" bakplate.

Noen som har erfaring med sonax-puter forresten? Skal brukes på DA

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Så ved en bestilling av pads så vil det være nok med 2-3 pads i hver størrelse til hvert steg?

Altså: 2 pader for rubbing, medium og fin?

Hvis jeg vasker padene for hånd masserer jeg da ut restene med fingrene og legger de til tørk?

Ved bruk av padbørste vil det da si at man børster ut restene tørt og paden da er klar til bruk umiddelbart?

Dette lurer jeg også på :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive