stianol

Polering nesten ny bil

Hei..

 

Jeg kjøpte ny bil i oktober, og planen er å ta godt vare på denne, så har fått interessen for detailing.

Jeg begynner å få kontroll på vaskeprosessen og synes resultatet av dette blir bra. 

Nå som våren kommer er det på tide med første voks av bilen, og da kommer spørsmålet inn om polering. Har lest guidene jeg har funnet her på forumet.

 

Planen er å kjøpe DAS-6 Pro, da den virker fin for en nybegynner.

Men spørsmålet er hvor omfattende jeg skal gå til verks når det gjelder polering. Jeg tenker at jeg nå i første omgang vil gjøre det som ikke er skummelt. Lurer jo litt på hvor mye av lakken som vil bli slitt av hver gang jeg gjør korrigering.

 

Har sett at bilen har fått en litt dyp ripe på siden (såpass at jeg kan kjenne den med neglen), og en veldig svak ripe på panseret. Umiddelbart tenker jeg at jeg ønsker å ta en polering som klargjør for voksingen, og ikke nødvendigvis så mye korrigering denne første gangen. Det kan jeg vel ta senere når det har dukket opp flere ulumskheter?

 

Hva skal jeg i såfall polere med før voksingen?

Det kan også være aktuelt å ta de enkleste merkene om dette ikke medfører så mye sliping.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan bil du har er greit å vite for å kunne svare best mulig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier du har lest guidene her, men noe av det du spør om står allerede her på forumet. Dette er en jungel å lete i for en nybegynner så jeg har laget en artikkel på forsiden slik at det skal være lettere å komme igang. Denne artikkelen inneholder linker til noen av mine tråder som er tiltenkt nybegynneren. 

 

http://www.detailersclub.no/_/artikler/hvordan-komme-igang-med-skikkelig-bilpleie-r130.

 

 

Ser du igjenom trådene jeg linker til der så ser du hvordan du skal vaske bilen (både før og etter polering), noen tips om hvordan du kommer igang med maskinpolering og litt om ting rundt dette som produkter og puter. Du finner også en test som viser hvor mye lakk som fjernes og en test som viser noen forskjellige maskiner, produkter og puter i bruk. 

 

Det finnes også mange andre gode tråder og guider her på forumet fra andre medlemmer. 

 

 

Håper dette er til hjel, og velkommen til DCN. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg polerer med super resin polish fra autoglym, den synes jeg er topp som en 1-stegs polish for nyere biler :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg polerer med super resin polish fra autoglym, den synes jeg er topp som en 1-stegs polish for nyere biler :)

SRP er primært fillere og gir ikke et permanent resultat. Da ville jeg heller investert i en typisk enstegspolish
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for linken Øyvind. Hadde allerede lest om vasking og polering, men ikke den siste om hvor mye polering faktisk tar. Nyttig lesing.

 

Bilen er en Skoda Octavia 2015 modell, grey metal.

 

Så en enstegs-polish som jeg kan bruke på hele bilen kan da være en god start for meg høres det ut som. Noen produktanbefalinger som egner seg til en DA maskin tas i mot med takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna PF2500 er mye brukt som en-stegs polish. Scholl har også lansert S20 Black nylig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Melder meg på denne tråden, da jeg får min Octavia i Gray Metalic i Juni. Har kommet litt i gang med DA maskin, og har tenkt å gå over bilen en runde når jeg får den med Gul/Gul Ruper eller ev. UHS dersom det skulle være nødvendig, men interessert i hvordan du kommer til å gå frem nå med "samme" bilen og tips/råd du ev. får ang. lakken på denne. Og ikke minst resultat av det du velger å gjøre :) Lykke til :) Fin bil forresten (uten at jeg har sett akkurat din;))

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avhengig av hvordan bilen ser ut etter klargjøring så er finere polish som oftest det som trengs.

På nyere biler er min personlige enstegsfavoritt Menzerna PF2500 og orange uber, funker 9/10 ganger.

Men siden bilen er såpass ny så kan du helt sikkert klare den med FF3000 og grønn/blå uber. Bilnerden har veldig fine startpakker med polish og pads.

NB det jeg skriver her er langt ifra fasit, bare personlige preferanser.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for fine tips og svar.

 

Bilen er en Skoda Octavia 4x4 TSI DSG, 180hk. Er med panoramatak, så slipper unna polering der hvertfall.

Jeg skal få lagt ut noen bilder når jeg er ferdig med min første polering og voksing :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taket må jo få noe vannavvisende stuff. Har lært opp 4 åringen til å le henrykt når hun ser vanndråper suse over taket når vi er ute å kjører. Hun er på vei til å skjønne dette her..

4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avhengig av hvordan bilen ser ut etter klargjøring så er finere polish som oftest det som trengs.

På nyere biler er min personlige enstegsfavoritt Menzerna PF2500 og orange uber, funker 9/10 ganger.

Men siden bilen er såpass ny så kan du helt sikkert klare den med FF3000 og grønn/blå uber. Bilnerden har veldig fine startpakker med polish og pads.

NB det jeg skriver her er langt ifra fasit, bare personlige preferanser.

Bilen min er den 1/10 som den komboen ikke funker på.

Polerte Leafen i dag, sort metallic som virker myk for min del, og prøvde den komboen. Til og med PF2500 på blå Uber etterlot holo. Måtte rydde opp med SF4000 og sort Uber. Da ble det nesten bra nok, men ikke 100%.

Muligens denne Scholl Black kan være bra på leafen? :)

Jeg også en 2015 Octavia i Dark Metal Grey som jeg ikke har polert enda. Så jeg er interessert i om dere finner noe som funker. Halve bilen min er dog omlakkert allerede, så den kan jo være totalt annerledes på halve bilen...

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min er den 1/10 som den komboen ikke funker på.

Polerte Leafen i dag, sort metallic som virker myk for min del, og prøvde den komboen. Til og med PF2500 på blå Uber etterlot holo. Måtte rydde opp med SF4000 og sort Uber. Da ble det nesten bra nok, men ikke 100%.

Muligens denne Scholl Black kan være bra på leafen? :)

Jeg også en 2015 Octavia i Dark Metal Grey som jeg ikke har polert enda. Så jeg er interessert i om dere finner noe som funker. Halve bilen min er dog omlakkert allerede, så den kan jo være totalt annerledes på halve bilen...

 

Tror du kan unngå holos ved rett teknikk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget mulig. Jeg er ikke så dreven (og litt utolmodig).

Prøver å kjøre med medium press ca 3 pass, og ett pass med lite press . Holder maskinen flatt. Da ser det ut til at polishen er kjørt helt ut.

Sikkert ikke lett å si om jeg gjøre noe galt? :)

Bruker 900w krauss DA.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min er den 1/10 som den komboen ikke funker på.

Polerte Leafen i dag, sort metallic som virker myk for min del, og prøvde den komboen. Til og med PF2500 på blå Uber etterlot holo. Måtte rydde opp med SF4000 og sort Uber. Da ble det nesten bra nok, men ikke 100%.

Muligens denne Scholl Black kan være bra på leafen? :)

Jeg også en 2015 Octavia i Dark Metal Grey som jeg ikke har polert enda. Så jeg er interessert i om dere finner noe som funker. Halve bilen min er dog omlakkert allerede, så den kan jo være totalt annerledes på halve bilen...

Men nå er bilen din i en særklasse. Avslutter slike med sf4000 og sort uber.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, jeg skal ikke være så påståelig, kan hende det er maskinføreren som er i særklasse ;)

Men jeg prøvde flere steder å avslutte helt holofritt med 2500, uten å få det til. Ikke dermed sagt at ikke noen andre kan få det til.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget mulig. Jeg er ikke så dreven (og litt utolmodig).

Prøver å kjøre med medium press ca 3 pass, og ett pass med lite press ett pass. Holder maskinen flatt. Da ser det ut til at polishen er kjørt ut.

Sikkert ikke lett å si om jeg gjøre noe galt? :)

Bruker 900w krauss DA.

Lakk, maskin, polish har litt og si, men mye er han som kjører den.

Vanskeligt og si at 3 pass med press og et med lite press blir korrekt, da det varierer. Feks rupes skal jo kjøres uten press.

 

Det kan også være at en annen polish hadde vert bedre for aktuell lakk. Ikkje godt og si uten og prøve og prøve.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min er den 1/10 som den komboen ikke funker på.

Polerte Leafen i dag, sort metallic som virker myk for min del, og prøvde den komboen. Til og med PF2500 på blå Uber etterlot holo. Måtte rydde opp med SF4000 og sort Uber. Da ble det nesten bra nok, men ikke 100%.

Muligens denne Scholl Black kan være bra på leafen? :)

Jeg også en 2015 Octavia i Dark Metal Grey som jeg ikke har polert enda. Så jeg er interessert i om dere finner noe som funker. Halve bilen min er dog omlakkert allerede, så den kan jo være totalt annerledes på halve bilen...

Kjørte scholl s30 me press på 5 pass å 3 uten det ryddet opp på Leaf jeg tok, å avsluttet uten holos på grønn uber. Myk lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive