reveenka90

Saab 9-3 med feil på Originalt Turbo system

#1 Hei.

Saab 9-3 2,2TiD -99.

For første gang idag, etter 4 mils kjøring, kom Check Engine lyset på.

-Stoppet og sjekket alt under panseret, alt OK.

Startet og kjørte videre, og på 9 mil, kom og gikk lyset med 5 minutters intervaller, helt uten sammenheng.

-Hjelper å stoppe motoren 4-5 min, men begynner på igjen.

Tips?

Hadde ute koblingen til Luftmengdemåleren, rengjorde osv, men hjalp ikke.

Ingen lyder, alt er holdt og strøkent på bilen, så regner med at det er en løs/lekk Vacuum-slange, eller en elektro-ledning som ligger og jukser??

- 1 gang hjalp det å kjøre over griv fe-rist!

Alt ristet i hele bilen, og da forsvant lyset!

Takker og bukker for tips :)

-Har nå tatt diagnose : Ingen feil, men kunne fjerne lyset. Ingen vits!

-Gått over alle vacuum-slanger og ledninger under panseret, ser ingen feil sånn kjspt på alt med lys, og har gått over alle hurtigkoblinger.

-Tok av varmeskjoldet til turboen, og sjekket det staget som ligger ved siden/utenpå turboen. Stag som pumper eller styrer ett eller annet, tror det er trykk-styringen (?) , men alt var OK, og jeg smurte.

Har ikke vært under og sett på Lamdasondene, men de skulle slått ut på Diagnosen, for bilen hadde feilen inne når vi tok diagnose. (altså lys + ingen turbo-trykk)

Videre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...?

Tips?

Tok motorvask for 1,5 uke siden, det er det eneste som er gjort under panseret utenom spylervæske og servicen, men den er det 4.000Km siden

Viktig : Feilen kommer og går HELT tilfeldig, og når lyset forsvinner, så går bilen som alltid!

-Ingen lyder e.l !

Har hatt ute sikring nr. 17 som går på hjernen eller ECU, og hatt av batteriet 30 minutter

Har snakket med to kamerater som er mekanikere nå, de mener det er for mye turbo-trykk, så den kutter Turboen ..?

At Wastegate her fusker ?

Jeg vet ikke hva som er originalt trykk på denne motoren, eller hvor jeg finner det..?

Her er systemet jeg har : (Se bilder)

post-9740-0-71913600-1427575507_thumb.jp

post-9740-0-02423900-1427575541_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke symptomer får du bortsett fra lampen som lyser?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville uten tvil fått noen med Tech2 eller annet diagnose verktøy fått lest ut en feilkode til deg. Da får du vite nøyaktig hva som er galt.

Å feilsøke på motor lampe er ikke helt lett da det kan være en rekke ting i ulike systemer som er galt.

Uansett, lykke til

Endret av alextech
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!

Symptomene er at den kutter turbo-trykket, altså kjører uten Turbo!

Samtidig kommer Check Engine lampen på.

-Dette kommer og går.

Når lyset forsvinner går bilen 100% normalt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumet.

Det høres ut som om den går i nødmodus, det kan ha mange årsaker. De mest vanlige er trykklekkasje, tett katalysator, defekt ladetrykksventil, defekt wastegateklokke/vnt-mekanisme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :)

(Stilig profilbilde du har! )

Ja, jeg er enig der, det virker slik.

-Vil dette vises på Tech2 Diagnose-Apparat?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være EGR-ventilen som krangler tro?? Disse gror jo ofte ned og henger dermed i åpen posisjon. Da mister man mye kraft og det kan føles som manglende turbo.

Koble vekk ledningen på egr, man får ofte lys i dash men det spiller ingen rolle for testen, og se om noe endret seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er usikker på disse Opel-motorene, jeg kan motorstyringen for dårlig. Mekaniske feil som ikke gir elektronisk følgefeil lager ofte ikke feilkoder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, ja, EGR-ventilen er kjent for å bli "skitten" og da fjuske, men på denne modellen kan ikke den åpnes og rengjøres.

-Men er enig med at den bør sjekkes/testes, ja!

Bilen har trossalt gått 211.000Km .

Det er ikke Opel motor i 2,2 utgaven. Det er Izusu motor. (Heldigvis)

Opel motorene er det tidlig mye tull med, mest bensinmotorene, da både elektrisk og mekanisk.

Jeg skal få tatt Diagnose med Tech2 etter Påske, men nå i mellomtiden, hvor ligger EGR, så heg får koblet den ut for å teste?

-Når feilen slår inn kjennes det ut som manglende Turbo. Som at jeg har kun 70 HK !

Ellers så går bilen utrolig godt og er kjapp og drar godt på Turbo-registeret, som ligger på 1.800 o/min - 3.200 o/min !

Så hvis noen kan fortelle meg hvordan EGR-ventilen ser ut og ligger, så kan jeg teste det nå!

( Klør i fingrene etter å ha bilen strøken.. Bilen ser tilnærmet ut som ny både innvendig, utvendig, under og under panseret. Det er kjekt. )

Takker og bukker for tips, t.o.m midt i Påsken :) !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR sitter jo kobla på innsuget ett eller annet sted. -Noen ganger helt oppe i dagen, andre ganger mere gjemt.

EGR består jo av en ventil-del (som oftest ikke kan åpnes) og en solenoid som betjener ventilen. EGR kan garantert plukkes av og gjøre rein, men ofte så utsetter man bare ting; Skifte er den aller beste løsningen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett å finne ventilen, sitter ved innsuget og så går det rør opp dit fra eksosmanifolden.

Isuzu ja, der var det og noe greier. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får kikke igjen.. Googlet frem bilder av EGR-ventil til denne, men jeg klarte ikke å finne den ..!

Ok

Tror jeg har funnet feilen..

Denne (se bilde) fungerer ikke skikkelig. Vacuumstyrt, og drar i en aksling fra blokken. Den virker så svak, at den klarer ikke dra i den akslingen! Bare står og små-dirrer !

Når jeg kobler fra den, så forsvinner motorlyset, men ingen Turbo-effekt.

-Så det må ligge noe der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg har funnet en del av feilen..

Denne (se bilde) fungerer ikke skikkelig. Vacuumstyrt, og drar i en aksling fra blokken. Den virker så svak, at den klarer ikke dra i den akslingen! Bare står og små-dirrer !

Når jeg kobler fra den, så forsvinner motorlyset, men ingen Turbo-effekt.

-Så det må ligge noe der.

(Dårlig hytte-nett, håper bildene kommer.)post-9740-0-22761900-1427643661_thumb.jp

post-9740-0-11949800-1427643820_thumb.jp

post-9740-0-89443300-1427643925_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkleste er å bruke tech2, da får du lest ut hva som er gale. Motorlampa kommer om EGR ventil tuller seg. Er sensor på hvilken posisjon den står i. men å miste turbotrykk pga det har aldri eg opplevd selv med tett EGR ventil. Nå er ikke så kjent i motorrommet på 2.2 tid..men den du peker på er muligens wastegate ventilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ev wastegate sitter jo sammen med turboen på eksos-siden av motoren. -Siste bilde til ts, så ser man jo godt turbo sitter på andre/baksiden av motor.

Den vakuumklokka er nok til noe annet. -Kanskje EGR? B)

Poenget mitt rundt EGR er at om den er helt tett så er det sånn sett ok, da slipper den ikke inn noe eksos på innsug og bilen går greit. Problemet er om EGR ikke er tett, men henger/går tregt (pga for mye sot) slik at den den blir stående åpen. Da går det for mye eksos inn på innsuget og motor går som en dass.

-Derfor er forslaget mitt enda: Koble vekk slange (hvis EGR er vakuumstyrt) eller kontakt hvis solenoide, og se om motoren går bedre/bra.

Lese ut feilkoder er et must på dagens biler. Det ligger garantert feilkode på dette i en av bilens ECU ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

Vil feilkoden ligge inne fordi om lyset ikke lyser når en tar Diagnose?

-Dette kommer jo og går..

Får tatt Diagnose på Onsdag :)

EGR finner jeg ikke !!

-Den må ligge på baksiden ved eksosmanifoil, under varmedekskene, for har lastet ned div bilder av EGR-ventiler til denne motoren, og finner ingen lignendes synlig, eller hurtigkobling!

Tror eg har funne del av feilen.. 1 eller begge vacuum-ventilene fjusker og gir trykk til den regulatoren eg sendte bilde av, og peker på (den styrer bare en liten aksling fra blokken opp og ned) og den reguleres sammen med turtall og belastning på Turbo. Den henger seg opp, av og til får den ik trykk, og av og til får den sug når den ik skal ha d! -Derfor d hjelper å stoppe 5 min, for da slipper den trykket, og regulatoren blir nullstillt.

Har smurt som F med alt mulig..

Blir spennende på Diagnose :)

Dette er første feilen jeg har hatt på bilen. Jeg har kjørt den 51.000Km, og gav i 2013 25.000,- for denne garage-bilen, så kan ikke klage!

Med nytt dieselfilter kjørte jeg forrige helg 13 mil på 0,46 l/mil !( og det stemmer, har målt selv). Aldri komt en røyk-dått ut eksosen, og byttet nettopp de originale glødepluggene, enda de fungerte :)

Perfekte seter for ryggskaden min, og har SE-utgaven med alt elektronisk utstyr utenom takluke (heldigvis) og ALT fungerer 100% !

-Syns det er litt stas på 211.000Km ! Bare synd den ser ut som en mann-med-hatt-og-stokk-bil, hehe :)))

Dagens biler har så mye og innviklet automatikk og el, at mye ryker før 100.000Km :o

Har hatt Mercer og Bmw'er, Mitsubishi og Toyotaer, men ingen med så lite feil som denne!

Gir tilbakemelding etter diagnose!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette er gode biler. Svært driftsikker disse 2.2 liteterene. Feilkoden vil lagre seg i ca 30 oppstart av bilen, selv eter den forsvinner :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive