Mæhle

Behandle og vedlikeholde svart matt karbon

Før jeg går til innkjøp av nye (og relativt dyre) produkter er jeg nødt til å rådføre meg med ekspertisen her. Har ingen erfaring med matte flater fra før, men ser at feks. CG sin Jetseal Matte anbefales å IKKE legges på karbon - Se link:
http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=matte&product_id=820

Hvilke produkt anbefaler dere og ville dere brukt til svart matt karbon?
Det er trygt å bruke Surfex til forvask (avfetting?)?

Og hvordan vil det være å bruke vanlige vaskeprodukter på en slik flate? Vil det "fjerne" mattheten?

Har så klart sett litt på SV Opaque, og som sagt CG sine produkter for matt. Vet at mange her er glade i Opaque og jeg heller jo litt mot denne etter alt jeg har lest, men i og med at Jetsael anbefales å ikke legges på karbon blir jeg litt usikker. Har noen finger og fett merker pr. nå som jeg bla. ønkser å få vekk.

Har så klart saumfart søkeresultatene, men føler meg ikke 100%, derav nytt emne. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det egentlig snakk om? Naken karbonfiber, eller karbonfiber med matt klarlakk`?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det egentlig snakk om? Naken karbonfiber, eller karbonfiber med matt klarlakk`?

Har kjøpt meg ny sykkel, og det er snak om rammen og div deler ;) Tenker at dette like gjerne kunne være en problemstilling med billakk også. Samme prosedyre som skal utføres, vask, avfetting og behandling av div slag for så å forsegle. Jeg antar at det er en film som er lagt utenpå karbonramma, men jeg er som sagt ingen ekspert på dette så her håpet jeg dere kunne være til hjelp. Håper det er mer forståelig med litt bilder:

post-9431-0-93824700-1427548126_thumb.jppost-9431-0-75597900-1427548127_thumb.jppost-9431-0-74469100-1427548128_thumb.jppost-9431-0-62249200-1427548129_thumb.pn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax opaque må vel være midt i blinken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er laget for folk flest, er det også beskyttet for å tåle at folk flest bruker det. De diller ikke med voks og sånn. Men det kan jo du. :)

Swissvax Opaque blir ikke feil. Sannsynligvis vil en vanlig voks også beskytte bra og se bra ut. Test i så fall vanlig voks på et lite område først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå menes det med Chemical Guys Jetseal at du ikke skal legge det på "naken" karbonfiber/folie. Så det er helt trygt å bruke på din sykkel. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal teste et lite område med en carnubavosk, men det nok Opaque voks, OQF og PCO, men lurer på om jeg kjøper CG sin Matte Meticulous shampo (da den koster 200,- mindre enn SV sin)- noen som har erfaring med denne til håndvask og ikke foam? Takk for svarene Polishduden, ØHN og Masas.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal teste et lite område med en carnubavosk, men det nok Opaque voks, OQF og PCO, men lurer på om jeg kjøper CG sin Matte Meticulous shampo (da den koster 200,- mindre enn SV sin)- noen som har erfaring med denne til håndvask og ikke foam? Takk for svarene Polishduden, ØHN og Masas.

Jeg er rimelig sikker på at du blir fornøyd med en helt vanlig bilsåpe. Kroner spart, er kroner tjent. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær forsiktig med høytrykk på fulldempere, særlig rundt lagre i demperopphenget, krank og styrelageret. Altså omtrent hele sykkelen.

Og grattis med fet rigg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykkelen er det matt lakk på, så her er det bare å kjøre på med de forseglingene du har lyst til å prøve.

Det kan være lettere å oppnå et resultat uten skjolder med voks eller forsegling ment for matte overflater, men det er jo bare å teste.

Jeg ville ikke vært bekymret for å legge forsegling på naken karbonfiber heller. Jeg tipper grunnen til at de spesifiserer "karbon" folie med grov struktur er at det kan bli skjolder eller produktrester som er vanskelige å fjerne...

Helt vanlig bilshampoo funker som bare det, helst en som er laget for å ikke legge igjen voks eller glansforsterkere på overflaten. F.eks. Gtechniq G-wash eller tilsvarende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax opaque må vel være midt i blinken?

Hvis det er laget for folk flest, er det også beskyttet for å tåle at folk flest bruker det. De diller ikke med voks og sånn. Men det kan jo du. :)

Swissvax Opaque blir ikke feil. Sannsynligvis vil en vanlig voks også beskytte bra og se bra ut. Test i så fall vanlig voks på et lite område først.

Vær forsiktig med høytrykk på fulldempere, særlig rundt lagre i demperopphenget, krank og styrelageret. Altså omtrent hele sykkelen.

Og grattis med fet rigg!

Sykkelen er det matt lakk på, så her er det bare å kjøre på med de forseglingene du har lyst til å prøve.

Selv om det begynner å bli en mnd siden jeg gikk over nysykkelen tenkte jeg jeg skulle gi emne en liten oppdatering, for jeg ble veldig fornøyd og ganske imponert over produktene jeg kjøpte til formålet.

Handlelisten ble tilslutt: 

- SV Opaque Pre-cleaner

- SV Opaque Voks (50 ml)

- CG Meticulous Matte Shampo

- CG Meticulous Matte Detailer 

også kjøpte jeg en 50 ml SV Autobahn, bare fordi jeg har hatt lyst til å prøve denne en stund. 

Da jeg hentet sykkelen hos forhandler var det en del (mye) fettflekker og finger merker over alt. Mer enn på matte biler vil jeg tro, for når sykkelen monteres smøres og herjes det for å få bevegelige og faste komponenter på plass og alt er veldig tydelig på en relativt slank ramme og de som utfører jobben tenker nok pent lite på å hva de utsetter den for. Men dette kommer svært godt frem på en matt ramme!

Tok noen bilder før, underveis og etter - her er resultatet:

post-9431-0-73942300-1430649438_thumb.jp

Dette var utgangspunktet flere steder på sykkelen, fett og andre "glansfulle" områder.

post-9431-0-18153800-1430649523_thumb.jp

Så var det frem med pre-cleaner litt overalt. 

post-9431-0-23713800-1430649522_thumb.jp

Etter 2 runder med Opaque Pre-cleaner ble det dempet, men ikke bra. Begynte å lure på om jeg egentlig kom til å få den orginale mattheten tilbake.

post-9431-0-68397200-1430649522_thumb.jp

Men gikk i gang videre med godt mot til sins og tok en runde til med pre-cleaner og så Opaque voksen over hele sykkelen. Samt Autobahn enkelte steder rundt krank, gir og andre skinnende steder.

post-9431-0-73747400-1430649523_thumb.jp

Og sluttresultatet imponerte stort! Sykkelen ser nå betraktelig bedre ut enn da jeg hentet den hos forhandler. Selv om jeg jobber for å ha en skinnende bil, vil jeg nok ikke klare å få den fineste i nabolaget, da Curadimobile bor nedi gata, men jeg skal såå ha den matteste sykkelen i Trondheim! :)

Tror enkelt kanskje synes det er galskap(?) å kjøpe inn så råflotte produkt til en tråsykkel, men kostnadene av dette er jo tross alt bare et par prosent av sykkelens verdi, og det er jo mye mindre enn de fleste av oss bruker på bilpleieprodukt ift. hvor mye bilene våre koster (antar jeg, med bakgrunn i egne kostnader, bil vs. bilpeieutrustning). Tror vel egentlig det er flere som synes det å i det hele tatt kjøpe seg en tråsykkel til over noen tusen er galskap, men dere vet jo hvordan det er med kostnader når man har en hobby :P:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at det funka

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tråsykkel til flere tusen er verdt det om det får deg til å sykle mer, uten tvil! Godt for helsen, godt for miljøet og godt for lommeboken :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive