robinrl

Profesjonelle maskiner + tilbehør

Har fått i ansvar å få inn noe nytt utstyr til den nye detailinghallen(tidligere kalt klargjøringshallen) på jobb. 
Da snakker vi primært høyttrykkspyler, støvsuger og rensemaskin. 

Høyttrykk skal helst ikke være oppvarmet via diesel, da jeg har tilgang på varmvann fra kran. Så må være mulig å kjøre dette igjennom spyleren istedet for kaldt vann. Har også lyst at det skal være mulig å koble på skumkanon på varme sommerdager.(Hvis det er mulig) på en industrispyler. 

Tenker kvalitet. Kärcher, Foma, Nilfisk, Kranzle? 

Tørr/våtsuger skal ha lang slange, så den kan stå i ro, så jeg slipper å drasse den med rundt bilen..

Og være støy-vennlig, samt god sugeevne(Selvfølgelig). 

Rensemaskin har jeg egentlig allerde valgt ut. (Foma Mimo) ut i fra personlig preferanse. 
Men om det er noen industrimaskiner som er bedre, vil jeg gjerne vite om det. 

Regner med det er noen her inne som har mulighet til å gi meg en liten pekepinn på hva som er nødvendig/kjekt å ha innen de forskjellige kategoriene. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lite peiling egentlig men berre følte for å sei at pass på om motoren er vannkjølt på spylaren. Varmt vatn frå kranen kan kanskje by på problemer då?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren på spyleren må være bygget for å tåle varmtvann. Ikke noe spesielt med det, men du kan altså ikke bruke hva som helst. Det handler primært om pakninger.

Du må tenke over hvor mye varmtvann du har tilgang på. Det krever litt volum for å kunne kutte ut annen oppvarming av spylevann, spesielt om alle skal vaske samtidig. Begrens temperaturen til ca 35 - 40 grader. Mer enn det er ikke nødvendig. Forskjellen mellom nettvann og 40 grader er stor mht vaskeeffekt. Bonus er at pumpen lever lenge.

Støvsuger: Kjøp et godt merke og du får tilgang til å velge slangelengde. Ønsker du å skåne motoren litt kan du sette på et grovfilter som tar seg av 98% av møkka og alt vannet før det kommer inn i støvsugeren.

I Trondheim er det en god selger og et godt firma med navn www.gds-midtnorge.no som nok kan ta dine spørsmål på strak arm. Jeg har tidligere handlet hos de en rekke ganger, men det begynner å bli noen år siden nå. Ellers har jeg ingen tilknytning til dem.

Skum skal jeg ikke si noe om. Jeg har noen tanker om det, men jeg har ikke prøvd de selv, så der får andre ta opp ballen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. 

Du må tenke over hvor mye varmtvann du har tilgang på. Det krever litt volum for å kunne kutte ut annen oppvarming av spylevann, spesielt om alle skal vaske samtidig. Begrens temperaturen til ca 35 - 40 grader.

- Ja, det er nok her jeg trenger litt hjelp. Tenker du da på varmtvannstanken eller mengde vann som kommer ut av krana? 

Jeg ser klart utfordringen med at varmtvannstanken går tom for vann, så dette må jeg undersøke nærmere. 

Kommer aldri til å bruke temperaturer over 40 grader, uavhengig om den er dieseldreven eller ei.

Støvsuger: Kjøp et godt merke og du får tilgang til å velge slangelengde. Ønsker du å skåne motoren litt kan du sette på et grovfilter som tar seg av 98% av møkka og alt vannet før det kommer inn i støvsugeren.

- Kommer til å kjøpe en av de kjente produktene ja. Høres ut som grovfitler er en god idé. Det er notert. 

I Trondheim er det en god selger og et godt firma med navn www.gds-midtnorge.no som nok kan ta dine spørsmål på strak arm. Jeg har tidligere handlet hos de en rekke ganger, men det begynner å bli noen år siden nå. Ellers har jeg ingen tilknytning til dem.

Høres bra ut. Skal ta turen innom :)

Skumkanon er ikke noe krav, men hadde vært gøy å få den på innimellom uten å ha en dedikert "skumkanonspyler". 

Tenker å ta meg en runde i morgen for å samle inn litt priser og informasjon. 

Blir vel så jeg drar innom Kärcher, Nordic Lift og GDS. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående vann: Du må sjekke opp begge deler.

Litt enkelt sagt vil en vanlig vannkran i et bolighus kunne ha problemer med å mate en kränzle-spyler til ca 10 000,-. For lite vann er skadelig for pumpen og vannmengde spyleren bruker må da skrues ned.

Her må du måle hvor mye vann du får ut av vanntilførselen / kranen. Ta tiden på å fylle opp en bøtte eller dunk på et kjent antall liter. Gang det opp slik at du vet hvor mye vann du har pr minutt. Da har du svaret på hva du IKKE trenger å kjøpe av pumper, eventuelt hva du må få endret på for å få mer vann.

Angående varmtvann så kommer det ned til størrelse og effekt på varmtvannsbereder(e).

Om du ikke skal bikke noen og tredve grader mener jeg at du kan bruke vanlig pumpe for kaldtvann. Hør med GDS.

15 liter pr minutt bør være minimum for vaskehall. 20 er mer enn godt nok og 40 liter pr minutt er bare slitsomt :)

Sørg for at pumpen har en funksjon som gjør at den ikke bare går og går når den ikke er i bruk. Den skal stoppe etter å ha bygget opp trykk. På den måten får du en pumpe som kan bli 10 - 15 år om ikke varmtvannet dreper den før det. Ta årlige oljeskift og gjør det selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke Mimo den billigste rensemaskinen til IPC Foma? Beregnet på forbrukermarkedet. For "tyngre" brukere skulle man tro det var fornuftig å gå opp et par hakk i pris og kvalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nilfiskspyleren min takler vann inn til spyler på inntil 40 grader, og det er en forbrukerspyler, så industrispylere burde tåle det samme og mer til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. 

Har kommet frem til følgende: 

Nilfisk 4-50 FAX spyler plassert i rommet ved siden av, så man slipper bråk og eksos. Ekstra slangetrommel hengende på vegg. 

Nilfisk attix 30-21PC industriutgave støvsuger med ekstra lang slange og div munnstykker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive