Jump to content
Sign in to follow this  
Fredrikaro

Fjerne rust og lakkere

Recommended Posts

Fredrikaro

Vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver.

 

Noen som har noen gode tips og råd for å få fikset dette enklest og best mulig? Har originallakk både i sprayflaske og lakkstift, i tillegg til klarlakk.

 

Mulig jeg må bruke en form for metallsparkel?

Grunning?

 

Det er en skoda octavia '05 stasjonsvogn.

post-9707-0-48082200-1427362734_thumb.jp

post-9707-0-33483000-1427362741_thumb.jp

Edited by Fredrikaro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stein86

Når jeg gjorde en tilsvarende jobb så pusset jeg bort rust med sandpapir / dremel før jeg fjernet rust med BiltHamber deox gel.

Første gang så lakkerte jeg med BiltHamber Hydrate 80, men tror det var for kaldt så det ble ikke noe bra.

Andre forsøk så lakkerte jeg med BiltHamber Electrox, og burde nok lakkert med lakk på toppen men det har jeg ikke fått gjort enda.

(Er noen bilder i showcasen til den blå Golfen min) 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Ikke for å være negativ, men uten forkunnskaper, skikkelig verktøy eller ordentlig 2K lakk med herder, er det bortkastet tid og energi å fikse disse rustskadene selv. Rusten kommer tilbake og det vil ikke bli pent. :)

 

 

Jeg ville levert til noen som kan fjerne rust og lakkere.

 

 

Hvis målet er å holde liv i bilen et par tre år til før den skrotes, kan man pusse vekk løs rust og male over med Owatrol olje.

 

Du tenker sikkert for noe tull, dette kan fikses lett. Jeg er derimot sikker på at alt må gjentas neste år. For da er rusten tilbake igjen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fredrikaro

Når det kommer til selve lakkeringen så er ikke det noe problem, det har jeg noe erfaring med fra tidligere, men selve rustfjerningen har jeg ingen tidligere erfaring med. Alle klarer å pusse bort rust, men cluet er det å kunne fjerne det uten at det kommer tilbake.

 

Ikke aktuelt å kutte ut deler av panelene for å sveise på nye plater da tidligere forsøk på dette ble langt ifra bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Når det kommer til selve lakkeringen så er ikke det noe problem, det har jeg noe erfaring med fra tidligere...

 

Det er jo bra. Du har da selvsagt skaffet deg 2K lakk.

 

Du spør om du må bruke grunning. Ja, det må du.

 

 Alle klarer å pusse bort rust, men cluet er det å kunne fjerne det uten at det kommer tilbake.

 

Tja, alle klarer kanskje å fjerne all rust? Det er ikke helt enkelt å fjerne alt egentlig. Det spørs f. eks om du klarer å pusse det bort uten at stålet legger seg over enkelte rustporer...

 

Som du sier er cluet at det ikke kommer tilbake. Da er det viktig å avdekke hvor rusten startet, og forsegle etter rustfjerning hvis det f. eks er på baksiden av platen.

 

Skoda klarte ikke å få det til å vare under helt ideelle forhold i produksjonen på fabrikken. Det sier litt om hvor krevende dette er.   ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fredrikaro

Sant nok! Får rett og slett bare prøve meg frem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Er ikke det litt av grunnen til at man blr bruke rustomvandlende (rustkiller) grunning før lakkering ved reparasjon av rustskader?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ODDATLE

Owatrololje har jeg hørt skal være en vinner. Har det under utprøving selv

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Er ikke det litt av grunnen til at man blr bruke rustomvandlende (rustkiller) grunning før lakkering ved reparasjon av rustskader?

 

Jo, Brunox/Rustbjørn/Corroless etc (kjært barn har mange navn) skal omvandle rusten og løse rustproblemet. Har noen fått en av de til å vare 2-3 år uten at rusten kommer tilbake?

 

Poenget mitt er at grusmekking med rust settes i gang overalt av folk som ikke har prøvd før, når vårsolen titter frem. Folk bruker en god andel kroner på å fylle handleposen med diverse remedier. Folk knoter, sliper og lakkerer sprayboks etter sprayboks.

 

De fleste ender med å gjøre dette bare èn gang. Ikke fordi rusten forsvant i en varig fiks, men fordi det ikke ble bra og rusten kom fort tilbake. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius Engel

Det jeg mener er at man fjerne rust så godt det overhodet lar seg gjøre, i tillegg til rustomvandlene grunning.

Eller blir det fortsatt vanligvis ikke bra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Eller blir det fortsatt vanligvis ikke bra?

 

Jeg har blitt skuffet så mange ganger at jeg er fristet til å si nei. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gimnes

Kan med nesten 100 prosent sikkerhet si at det sandblåses for å bli kvitt all rust,for det er eneste som kommer godt nok ned i porene! Så må det grunnes og lakkeres før det blir utsatt for fukt igjen for da bynner prossensen på nytt ettersom det nå er bart metall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Jeg er helt enig med ØHN her.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krisse

Stålkvalitet har også en del og si, men klart grunnarbeidet må være ordentlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
fredsjo

Selv gjorde jeg dette for første gang på en Touran på våren i fjor. Området som ble fikset var flerfoldige steinsprut med rust på panser, samt en skade på bakskjermen hvor det og var rust.

Alt ble pusset ned til bart metall, avfettet GRUNDIG med aceton før det ble lagt to strøk sink-grunning. Etter 24t ble det lagt flere tynne strøk med org lakk og til slutt klarlakk. Dette er like fint i dag bortsett fra ett sted hvor jeg har fått et nytt steinsprut.

Eneste erfaringen jeg gjorde meg av negativ art var at jeg burde brukt en slipegrunning oppå sinken for å pusse ned noen pusseriper som var litt grove. Dette er kun utseendemessig problem og ikke noe jeg bryr meg om på denne bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Ofte er det slik at de stedene som ruster er der noen har pusset tidligere. Det begynner med at noen skal fikse en liten steinsprut som har rustet. For å pusse bort rusten pusses galvaniseringen vekk fra et større område og etter 1-2 vintere ruster det på hele området. 

 

Det er ikke sikkert dette er tilfelle for alle biler, spesielt ikke TS sin som er såpass ny, men på eldre biler er det ofte slik. 

 

Den "nye" kone bilen ruster overalt nå og jeg ser at dette skjer på de stedene som tidligere eier har flekket. Mao. det varte 1 vinter før alt det han har gjort med rusten var tilbake igjen. 

 

På en annen bil jeg har hatt tidligere hadde lakken slippet/flasset ved bakre hjulbue. Dette ble aldri pusset på eller gjort noe med. Her rustet det ikke pga. galvaniseringen fortsatt var hel. 

 

Det kan hende at det finnes en metode å gjøre dette på som er varig, men det virker som at dette ikke er noe man gjør hjemme i grusen som ØHN sier her. På en 05 modell ville jeg brukt penger på å sette bilen bort til fagfolk å få en garanti på jobben som blir gjort slik at man slipper å male kanalen hver vår. :)

Edited by Øyvind G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...