Nikkor1

Holder det med kun G1 leather guard l1?

Hei!

Vi har fått oss en Audi fra sent 2012 som nå har gått 10.000km, når vi overtok den i fjor hadde den gått 8.000km. Dvs bilen har nå gått 2.000km og det er 7 mnd siden jeg tok cleaner + leather guard.

Da renset jeg setene med autofinesse leather cleaner og deretter tok på leather guard l1 for å beskytte.

Skinnsetene er fortsatt pene, men ser at førersetet begynner å få litt rynker på puten mot døren.

Lurer derfor på beste måten for å forhindre dette er på å sørge for å smøre de ofte med balm, eller om dette ikke er nødvendig ettersom jeg har brukt leather guard? Synes kanskje setene virker litt tørre. 

Leather guard skal jo lage et beskyttende lag, så jeg tenkte at dette holdt, men jeg vet ikke om det kanskje kan være lurt med balm i tillegg for å forhindre at det blir rynkete på setene?

Har markert der det begynner å bli litt "rynker" eller hva man kan kalle det, det er både på innsiden som man kan se på bildet der og på "utsiden" av puten.

Hva slags kombo ville dere kjørt?

Leather balm + guard eller bare guard? Er altså disse rynkene jeg ikke vil ha, det er så stygt selv om det ikke er ille nå vet jeg hvordan dette kan bli å se ut om det får lov til å fortsette. 

post-5835-0-86289100-1426345189_thumb.jp

Endret av Nikkor1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bør jo ha det som en fast prosedyre å sette inn skinnet med noe som er egnet til skinn 1-2 ganger i året.

Selv pleier jeg å rense skinnet 1 gang i året, og smøre det inn en gang til. Det pleier å funke fint.

Aldri prøvd produktene du nevner, men Swissvax Leather Milk er et veldig godt produkt .. : )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg, og andre også for den saks skyld, har gnåla og synsa litt om skinn i flere tråder her inne.
Siste var vel her.

Har både Swisswax-settet, Gtechniq L1 og AF Balmen du nevner. Ikke voldsom erfaring med de to sistnevnte, men jeg la de på noen håndtak i mykt (ikke auto) skinn og sånn umiddelbart var det vanskelig å spore forskjeller både i glans og vannskrekk. Vet ikke hvordan de oppfører seg over tid.
Jeg har ikke "Løsningen", men utifra mitt ovennevnte innlegg og det jeg har lest om skinnpleie har jeg foreløpig konkludert som følger:
Skinn i bil er i utgangspunktet så overflatebehandlet at det, som Gtechnig sier, ikke er noe som trekker inn.
Unntaket kan se ut til å være huller i form av perforering eller rundt søm.
Derfor tenker jeg at jeg (mine seter har ganske store flater) går over sømmer og skjøter med balm og så får de større flatene L1.

Hvis dine seter er som avbildet over ville jeg kanskje for enkelhetens skyld valgt balmen da det er mye søm. Husker jeg riktig så fremkommer det vel av produktbeskrivelsen, hvis man kan sette sin lit til det, at den er en moderne hybrid-aktig balm som skal trekke inn og beskytte overflate og bla bla bla.(mener det var derfor jeg kjøpte den?) Det som ikke trekker inn skal man da kunne tørke av igjen. Da skal i teorien huller ha blitt smurt og fått næring, og flater skal være beskyttet.
Hvorvidt den er bedre enn L1 eller noe annet...der er du velkommen med bidrag etter litt langtidserfaring ;)

Disse rynkene, klarer jeg ikke å synse noe om utifra bildet. Men skinn er i utgangspunktet et naturprodukt, det vil forandre seg med tid og slitasje, og puter og vanger er ganske vanlig at blir litt strukket og pløsete etter litt bruk. Hvis vi snakker om de samme rynkene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg, og andre også for den saks skyld, har gnåla og synsa litt om skinn i flere tråder her inne.

Siste var vel her.

Har både Swisswax-settet, Gtechniq L1 og AF Balmen du nevner. Ikke voldsom erfaring med de to sistnevnte, men jeg la de på noen håndtak i mykt (ikke auto) skinn og sånn umiddelbart var det vanskelig å spore forskjeller både i glans og vannskrekk. Vet ikke hvordan de oppfører seg over tid.

Jeg har ikke "Løsningen", men utifra mitt ovennevnte innlegg og det jeg har lest om skinnpleie har jeg foreløpig konkludert som følger:

Skinn i bil er i utgangspunktet så overflatebehandlet at det, som Gtechnig sier, ikke er noe som trekker inn.

Unntaket kan se ut til å være huller i form av perforering eller rundt søm.

Derfor tenker jeg at jeg (mine seter har ganske store flater) går over sømmer og skjøter med balm og så får de større flatene L1.

Hvis dine seter er som avbildet over ville jeg kanskje for enkelhetens skyld valgt balmen da det er mye søm. Husker jeg riktig så fremkommer det vel av produktbeskrivelsen, hvis man kan sette sin lit til det, at den er en moderne hybrid-aktig balm som skal trekke inn og beskytte overflate og bla bla bla.(mener det var derfor jeg kjøpte den?) Det som ikke trekker inn skal man da kunne tørke av igjen. Da skal i teorien huller ha blitt smurt og fått næring, og flater skal være beskyttet.

Hvorvidt den er bedre enn L1 eller noe annet...der er du velkommen med bidrag etter litt langtidserfaring ;)

Disse rynkene, klarer jeg ikke å synse noe om utifra bildet. Men skinn er i utgangspunktet et naturprodukt, det vil forandre seg med tid og slitasje, og puter og vanger er ganske vanlig at blir litt strukket og pløsete etter litt bruk. Hvis vi snakker om de samme rynkene?

Takk for svar begge to. 

Det var slik jeg også forstod det, at setene var så overflatebehandlet at det skulle holde med en coating slik som L1, men da er det jo likevell rart at også bilmerkene selger balm og ikke coating. :)

Jeg synes forøvrig at L1'en har fungert bra, skinnet beholdt sitt matte utseendet, men jeg syntes skinnet virker litt tørt på en måte og var redd for at en combo med cleaning, balm og deretter L1 kunne bli litt feil.

Bilnerden som jeg bestilte det av vet vel kanskje dette hvor mye "smøring" det er i L1 produktene.

Beklager dårlig bilde, har funnet et bedre bilde nå. Setene er uten sømmer. S-line seter, usikker på om det er nappa eller valcona, har hørt at valcona er best. 

Det er å begrense de markeringene på bildet jeg ønsket å gjøre best mulig. Har nemlig en 2004 modell også, og på den er setene meeeget stygge på grunn av alle de "skrukkene" som jeg kalte det.

Men det er kanskje noe man ikke kan begrense heller annet enn å kanskje passe seg litt når man går ut av bilen og ikke bruke så mye vekt på sideputen? 

post-5835-0-16748400-1426587424_thumb.jp

Endret av Nikkor1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn generellt, så selges det jo mye rart som egentlig ikke trengs. Hvis de kan slenge ut noen ord om næring og smøring og heia heia og tjene noen hundringser ekstra så gjør de vel det.

De skrukkene tror jeg ikke du kommer unna. Ett eller annet sted må skinnet bøye seg under press. 
Blir som å ikke bøye fingrene for å bevare de nye hanskene fine å glatte ;)

Men hvis du synes de virker tørre, så skjer det ikke noe galt av å feie over med en balm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive