xthomas20056

polering

27 innlegg i emnet

Da er det på tide med vårpussen av en svart audi a4 b6 som skal få seg litt rubbing og polish i morgen var planen.

Dette er utstyret jeg skal bruke var planen

Maskin, http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Polermaskin/Polermaskin-PM-150-17075/

Avfetting, Mac prickbort og iron x med clayklut

Rubbing, Meguiars ultimate compound på noen plasser og Meguiars scratch under dørhantak

Polish, Autoglym super resin 

Voks, petes 53

Viss noen har litt tips om hvordan jeg skal få til dette på best mulig vis er det bare og si ifra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg tolker det så har du tenkt til å bruke iron-x som clay lube? 

Iron-X er en metallpartikkelfjerner som løsner opp metallpartikler i lakken. Altså ikke en clay lube. 
Til claylube kan du bruke feks såpevann eller Optimum No Rinse, som flere her inne anbefaler. 

Ellers så ser det vel greit ut, tatt i betraktning at du vet hvordan en roterende poleringsmaskin fungerer :)

Rett meg hvis jeg tar feil. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg tolker det så har du tenkt til å bruke iron-x som clay lube? 

Iron-X er en metallpartikkelfjerner som løsner opp metallpartikler i lakken. Altså ikke en clay lube. 

Til claylube kan du bruke feks såpevann eller Optimum No Rinse, som flere her inne anbefaler. 

Ellers så ser det vel greit ut, tatt i betraktning at du vet hvordan en roterende poleringsmaskin fungerer :)

Rett meg hvis jeg tar feil. 

Tenkte å bruke slik som han gjør det på filmen. Men mulig jeg tar helt feil. Er tross alt nybegynner idet her så. Har du noen tips om hvordan jeg kan få best resultat med en slik maskin da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å bruke slik som han gjør det på filmen. Men mulig jeg tar helt feil. Er tross alt nybegynner idet her så. Har du noen tips om hvordan jeg kan få best resultat med en slik maskin da?

Jeg ville ikke gnidd metallpartikler/IronX av lakken, jeg ville spylt dem av fordi det gir mindre sjanse for riper.

Men at videoen viser en kjapp metode, er det ingen tvil om. Sånn sett går det enda kjappere med sandpapir, uten at jeg skal sammenligne det direkte.  :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke satset på den metoden der nei... Ser farlig ut! 

Finnes mange guider her på forumet om maskinkjøring og alt annet :) 
Bare å hive seg ut i det, og suge til seg kunnskap. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det på tide med vårpussen av en svart audi a4 b6 som skal få seg litt rubbing og polish i morgen var planen.

Dette er utstyret jeg skal bruke var planen

Maskin, http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Polermaskin/Polermaskin-PM-150-17075/

Avfetting, Mac prickbort og iron x med clayklut

Rubbing, Meguiars ultimate compound på noen plasser og Meguiars scratch under dørhantak

Polish, Autoglym super resin 

Voks, petes 53

Viss noen har litt tips om hvordan jeg skal få til dette på best mulig vis er det bare og si ifra :)

For å få dette til med best mulig resultat, ville jeg muligens gjort det for hånd da hverken ultimate compound eller super resin polish egner seg til bruk med roterende maskin. Evt. bytt de ut med en grov og en fin "proffpolish" som egner seg til bruk med roterende maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det måtte være bilpleiekongen.. huffa..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yey, ekstra riper og marring å polere bort!
WEEEEE, vi elsker ekstrarbeid!

Jeg ser absolutt ingen god grunn overhodet til å gnikke ironx sammen med clayklut med metallspon over lakken..
Tar ingen ekstra tid å spyle dette av først og så evt gå over lett med clay til slutt, om så med bøtte med vann og bilshampo, det fungerer greit det også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der Ironx-tipset fra BK har jeg stusset over flere ganger..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få dette til med best mulig resultat, ville jeg muligens gjort det for hånd da hverken ultimate compound eller super resin polish egner seg til bruk med roterende maskin. Evt. bytt de ut med en grov og en fin "proffpolish" som egner seg til bruk med roterende maskin.

Jeg har ikke nå mye produkter enda, dessuten er det dårlig utvalg her jeg bor. Å så skal jeg polere bilen idag 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...dessuten er det dårlig utvalg her jeg bor. Å så skal jeg polere bilen idag 

Planlegging av hva som skal gjøres, og hvilke produkter som trengs, er en langt bedre løsning. Resultatet blir noe helt annet enn å gyve løs på bilen med det man tilfeldigvis har. Hvis ikke bilen MÅ selges i løpet av denne helgen da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke nå mye produkter enda, dessuten er det dårlig utvalg her jeg bor. Å så skal jeg polere bilen idag 

Ultimate Compound skal i teorien bare kjøres med DA maskin, må korrigere meg selv da UC heller ikke bør brukes for hånd, kun med DA. I værste fall får du noen stygge kjørespor, disse kan være vanskelig å fjerne med SRP da den ikke inneholder slipemidler. SRP er heller ikke laget for å takle varmen som produseres av en roterende maskin, og kan da bli noe vanskelig å kjøre. SRP er full av oljer/fyllere som vil skjule masse riper/defekter en liten stund, men disse vaskes vekk ganske fort, og da er man tilbake til start.

Linker til en tråd hvor du finner et morsomt bilde av hvordan bilen kan se ut etter feilbruk av UC: http://www.detailersclub.no/forum/topic/10466-nybegynner-poleringskjolder-hjelp/

Du kan jo selvfølgelig prøve begge produktene på maskin på et lite område med lav hastighet for å se hvordan det utarter seg, men det tar litt tid å gå over bilen 2 ganger med maskin, og det er litt irriterende når man etter et par vask innser et man må kjøpe nye produkter å gjøre det på nytt igjen.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen ferdig polert. Skal ha på voks i morgen, men vet ikke hvor lenge jeg skal la den ligge for jeg tar den av.

Er DA maskin slik som jeg har.

Hva slags polering og rubbing anbefaler dere og bruke, vurdere også å kjøpe meg en ny maskin også

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen ferdig polert. Skal ha på voks i morgen, men vet ikke hvor lenge jeg skal la den ligge for jeg tar den av.

Noen kan tørkes av med en gang, andre bør ligge 15-30 minutter avhengig av temperatur, luftfuktighet og hvor tykt man har lagt voksen.

Hva slags polering og rubbing anbefaler dere og bruke, vurdere også å kjøpe meg en ny maskin også

En polering og rubbing som passer til maskinen du skal bruke.

Anbefaler deg å lete litt rundt etter guider på maskinpolering og skaffe deg forhåndskunnskap gjennom de tusenvis av innlegg som finnes om akkurat det du spør om.

Her er et sted å starte:http://www.detailersclub.no/forum/topic/3642-produktspoersmaal-ta-en-titt-her-foer-du-spoer/?p=176629

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3642-produktspoersmaal-ta-en-titt-her-foer-du-spoer/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er DA maskin slik som jeg har.

Ok, men maskinen du linker til i første post er ikke en DA maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg skulle rive av maskeringstape så ble det igjenn noe lim på chrome lister, noen tips og så bort det?

Hva slags produkter anbefaler dere som er einet for meg?

Kan gjerne kjøpte AG, CG, og SS

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv først med det mildeste du har, for eksempel litt vann med en skvett bilsåpe og en mikrofiberklut eller svamp. Har du Surfex kan du teste det, også her prøver du deg frem med en mild blanding som utgangspunkt.

Ellers kan du alltids bruke 3M sitrusrens, som blant annet er laget for å fjerne limrester.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv først med det mildeste du har, for eksempel litt vann med en skvett bilsåpe og en mikrofiberklut eller svamp. Har du Surfex kan du teste det, også her prøver du deg frem med en mild blanding som utgangspunkt.

Ellers kan du alltids bruke 3M sitrusrens, som blant annet er laget for å fjerne limrester.

okay

Hvordan skal man legge voks, sirkel eller som bilen kjøreretning da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal man legge voks, sirkel eller som bilen kjøreretning da?

Det er det vel litt delte meninger om. Står det noe om det på boksen gjør du som det står, ellers gjør du som du ønsker. Det viktigste er å få dekket hele bilen med et (tynt) lag voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive