Gabz

Utvendig detailing | '91 MX-5 | Follo-området

Heisann, dere!

Har en 1991 Mazda MX-5 som sårt trenger en skikkelig detailing utvendig. Har null komma niks erfaring når det gjelder dette, men har kost meg og lest gjennom noen ti-talls S&S-tråder her på forumet og har forstått at det er veldig mange her med høy kompetanse på dette. Veldig morro å lese gjennom!

Har sett at lakken er veldig ruglete og appelsinhud-aktig nede på sidene. Også er det er godt synlig merke fra et klistremerke på den ene siden. Pluss diverse småsår og battlescars rundt om. Hadde ikke noe lykt å bruke nå, men er nok en del "swirls" i lakken også. Legger med en del bilder av bilen, lakktilstand, eksempler på sår og den appelsinhuden jeg snakket om. Ikke veldig gode bilder, men bedre enn ingenting. Interiøret er det ikke noe vits i å bry seg om da seter og tepper osv. skal byttes ut etterhvert, men en kjapp vask innvendig kan være greit. Kan også komme innom på befaring om det ikke er veldig langt unna. Bor i Vestby, Akershus, men sirkulerer også mye i Ski-området da jeg har skole og jobb der.

Det jeg ønsker er bare å fjerne det av sår og merker som er mulig, gi den en skikkelig shine generelt og legge på ting og tang (som jeg ikke kan noe om) som gjør det bedre å vaske og lar vannet renne av lettere. Når jeg har vasket ligger det sånne tynne "pytter" på hele bilen, i stedet for dråper eller at det renner. Vil også ha noe som beskytter litt.

Vet ikke når jeg får råd til dette (kommer an på pris) da jeg er en fattig student :blush: , så da er det godt mulig sommerhjula kommer på innen den tid. Legger ved bilde av de også, da de kanskje også burde hatt litt polering. Står hardtop på nå, den skal nok også av når sommerføret kommer. Men softtopen er det heller ikke noe vits å bry seg om, da den har rift nederst på vinduet og skal også byttes etterhvert.

Send meg en PM med pris og hva som eventuelt blir gjort. Ønsker også dokumentasjon (type S&S-tråd).

NtmFKWY.jpg

vUg0hXo.jpg

fqI0yib.jpg

kHAQtw2.jpg

COROioN.jpg

YRqhRtD.jpg

R0iVxlc.jpg

IGDhkbY.jpg

Cgz88Cg.jpg

ARRcu8E.jpg

sEqoLij.jpg

6HeNMOJ.jpg

tlLojtB.jpg

c9D17jQ.jpg

1uI8l8Z.jpg

K9yNzU5.jpg

hERLjBD.jpg

Endret av Gabz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pm sendt:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har lyst å ta vare på denne bilen, men utsiktene for å kunne betale for det er heller dårlig, hva med å starte i det stille selv? Begynne med noen få produkter og utstyr? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Produkter og utstyr koster også en del, da. Dessuten tviler jeg på at jeg har tålmodigheten til det, haha. Nå aner ikke jeg hva folk vanligvis tar her, da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det varier veldig, for noen er dette kun en hobby, hvor de kun ønsker å få igjen for produktene de bruker og i andre enden av skalaen har du de med mange års erfaring som koster 10000 +.

Kunnskap og erfaring kommer med årene. I og med at du ønsker at det ikke skal koste så mye, så tror jeg det hadde vært lurt å sette opp hva du ønsker gjort til den prisen du kan betale. Da slipper du mange unødvendig henvendelser og du får snevret inn de som ønsker å svare på forespørselen din :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet nesten ikke hva som er hva så jeg vet ikke hva jeg skal spørre om eller hvilken pris jeg ønsker.

Men hvis jeg skulle investert i noe utstyr selv, hva anbefaler du til en nybegynner? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett at lakken er veldig ruglete og appelsinhud-aktig nede på sidene.

Det jeg ønsker er bare å fjerne det av sår og merker som er mulig, gi den en skikkelig shine generelt og legge på ting og tang (som jeg ikke kan noe om) som gjør det bedre å vaske og lar vannet renne av lettere. Når jeg har vasket ligger det sånne tynne "pytter" på hele bilen, i stedet for dråper eller at det renner. Vil også ha noe som beskytter litt.

Produkter og utstyr koster også en del, da. Dessuten tviler jeg på at jeg har tålmodigheten til det, haha. Nå aner ikke jeg hva folk vanligvis tar her, da.

Den "appelsinhuden" ser ut som "bodyskyts". Det er steinsprutbeskyttelse som skal være slik i overflaten. Den ville jeg ikke fjernet, kun polert opp så den blir blankere. Det ser på bildene ut som lakken mangler diverse steder og er flekket opp igjen. Her er omlakkering det som gjelder hvis en vil ha det virkelig pent.

Jeg skjønner at det er trangt å være student og at det derfor er vanskelig å finne penger til å handle inn utstyr og starte opp selv.

Men denne bilen vil trolig trenge at noen gir bort 25-30 timer av tiden sin, pluss at de bør få noe igjen for bruk av kjemi, investert utstyr og kunnskap.

Da kunne det vært interessant å se hvor mye penger du kan legge i prosjektet. De færreste i Norge i 2015 vil jobbe for 25 kroner timen for eksempel.

Et alternativ er å selv kjøre bilen i en børsteløs vask, deretter vaske bilen grundig for hånd og legg på en rimelig voks. Da har bilen god beskyttelse, er enkel å vaske og holder seg fint til studentøkonomien får bedre helse. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Og ja, ser den. Har ikke noe budsjett i tankene, tenkte å heller sette av og spare penger iforhold til tilbud. Men hva må jeg legge ned for å få råd til et "starter-kit" for å gjøre slikt selv?

Vurderer halvveis å få av all lakk og fjerne alle ujevnheter og merker, og deretter lakkere opp hele bilen en eller annen gang om et år eller noe. Så liten som denne bilen er, så blir det ikke så mye mer enn 15.000, tenker jeg. Kanskje et par-tre lapper ekstra for stripene. Men da må jeg spare så lenge. Hadde tenkt å kjøpe kompressor til den også, som er 15 lapper der òg.

Endret av Gabz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg være forsiktig med å anbefale produkter ol, da jeg også representer en forhandler her inne. Sender deg en PM!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotters! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive