longbow

behandling av nylakkert lakk?

Kor lang tid etter at en bil er nylakker kan man behandle den?

Hva tåler den og tåler ikkje ta?

Tenker da spesielt på polering og alt forarbeid til det og lakkforseiling? Tåler den evt voks bedre?

Endret av longbow
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voks går bra.Lakkforseglinger hemmer herdeprosessen mye!Vent gjerne 3 uker før du tar vår shinen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voks går bra.Lakkforseglinger hemmer herdeprosessen mye!Vent gjerne 3 uker før du tar vår shinen :)

men polering og vaske prosessen går fint? Prikbort,surfex 1/4 og korrosol?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men polering og vaske prosessen går fint? Prikbort,surfex 1/4 og korrosol?

Ja, det skal gå bra.Gjort det mange ganger.Tenkte bare det ikke var vits å nevne da det er like greit å vente til alt kan gjøres på en dag før det blir lagt voks/forsegling :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IKKE bruk forsegling før ca 6 uker, voks kan benyttes men jeg hadde ventet en god uke uansett. Og bruk en voks med minst mulig løsemidler, f.eks Swissvax.

Unngå også bruk av prickbort og andre petroleumsbaserte avfettinger den første tiden

Endret av Belle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IKKE bruk forsegling før ca 6 uker, voks kan benyttes men jeg hadde ventet en god uke uansett. Og bruk en voks med minst mulig løsemidler, f.eks Swissvax.

Unngå også bruk av prickbort og andre petroleumsbaserte avfettinger den første tiden

da venter eg bare til det er gått ca 6 uker da, men da er det fritt fram eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vi lakkerte audien hos Møller etter noe smårust på bakluka og en forskjerm sa dem at vi burde vente 4 uker før vi vokset eller la noe forsegling over den nye lakken.

Vil tro at det er helt trygt etter 6 uker.

Endret av Edvard
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da venter eg bare til det er gått ca 6 uker da, men da er det fritt fram eller?

Mest sannsynlig ja. Men det er ingen fasit, en golf jeg polerte etter lakkering var ganske sensitiv mot kjørespor og riper etter microfiberen selv 3 måneder etter lakk. Når jeg polerte den igjen året etter var den vesentlig hardere i lakken. Hvorvidt lakken hadde gasset ferdig etter 3 mnd eller ikke er ikke godt å si, desverre er det ingen måte å måle dette på

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal lakkere panser,fanger og framskjermer på MB'en første uka i mai. Burde jeg vente i 4-6 uker før jeg legger på 845 på disse områdene? Og burde eg egentlig vente med voks til jeg har polert? Må jeg polere helt ny lakk?

Brukte samme lakkereren på en passat jeg hadde i fjor og da sa han jeg kunne polere etter 4-5 dager. Ventet nok noenlenger men maks 2 uker tror jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal lakkere panser,fanger og framskjermer på MB'en første uka i mai. Burde jeg vente i 4-6 uker før jeg legger på 845 på disse områdene? Og burde eg egentlig vente med voks til jeg har polert? Må jeg polere helt ny lakk?

Brukte samme lakkereren på en passat jeg hadde i fjor og da sa han jeg kunne polere etter 4-5 dager. Ventet nok noenlenger men maks 2 uker tror jeg.

Hva mener du med å polere? :) Hvis du mener maskinpolere med slipende maskinpolish, kan det gjøres med en gang lakken er tørr. Mener du med polering å smøre på et all-in-one forbrukerprodukt med kjemisk lakkrens og voks, ville jeg ventet mer enn 4-5 dager.

Jeg ville ventet med å legge en voks eller annen beskyttelse til lakken mister lotuseffekt/vannskrekk. Når det skjer, ville jeg valgt en voks som f. eks DoDo Juice som ikke er "pro" eller Swissvax uten PTFE

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente med det maskinpolering med slipende midler ja. Av voks har jeg kun 845 og Meguiars NXT 2.0 (som jeg ikke er fornøyd med da den er borte etter ett par uker)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan slipe og polere en nylakkert bil rett etter den er kommet ut av lakkboksen..det er man nødt til hvis man ikke vil levere en bil full av støvknupper til eier..aldri vært noe problem! voks kan du legge på etter 24/48 timer..da er lakken ferdig herdet og nedkjølt..disse ukene folk snakker om har jeg aldri forstått meg på..skjer ingenting om du legger på voks etter et døgn..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive