Claus

Handleliste: Polering av BMW 4 Gran Coupé.

Hei,

Jeg er så og si fersk innenfor bilpleie. Har kun brukt "all in one" produkter, for hånd. Kjøpte meg ny bil for fem månder siden som jeg ønsker å ta godt vare på. Tenkte å bruke maskin. Bilen er av type BMW 420dx Gran Coupé i carbon sort farge. Jeg kjører mye i jobb så fått 20 000 km på tellern allerede.

Har lest endel rundt på forumet, og bilpleiekongen.no. Jeg har satt opp følgende handleliste.

Vask:

- Prickbort

- Surfex HD 1:10

- IronX med High Tech Plymer Clay (Clayklut)

- Meguiars NXT Generation Car Wash (Har dette produktet fra før)

Polering:
- Swissvax Cleaner Fluid

- Kestrell DAS-6 Pro

Voks:

- Autoglym HD Wax

Ønsker kommentar på listen, og har i tillegg noen spørsmål på forhånd.

- Ok blandingsforhold på Surfex ?

- Noen som har erfaring med claykluten, og bruke IronX som smøremiddel? Burde jeg heller gå for "leire" typen?

- Polering, her har jeg rivd meg i det lille håret jeg har igjen. Ser mange bruke polering med slipemiddel, men har ikke lyst til å starte med det. Vil få litt erfaring, og se når det er nødvendig. Hvilken pad skal jeg bruke til SCF ?

- Hvis jeg eventuelt skal polere en eldre bil. Er det en tård jeg kan lese meg opp på valg av polering og pad?

På forhånd, takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex kan blandes på mange ulike måter, alt etter hva du skal vaske. 1:10 funker fint, men er sterkere enn nødvendig. 1:15 er nok bedre til daglig vask.

IronX har jeg aldri hørt om noe bruke som smøremiddel... Noen får korrigere om jeg tar feil. IronX skal sprayes på, la virke, og spyles av. Selv bruker jeg Optimum No Rinse som claylube.

Exint.no har tilbud på Menzerna polish. Meget fine produkter har jeg hørt, til finfin pris :)

Meguiars NXT såpe er min favoritt ved håndvask, så det er nok bankers. Kestrell-maskinen er utmerket til godt vedlikehold av bilen, og god pris. Men hadde jeg skulle kjøpt ny nå, så hadde jeg nok gått for North Detailing-maskina; lettere og bedre ergonomi.

Endret av Michael'
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan helt fint bruke polish med slipende midler, det skal godt gjøres å lage uopprettelig skade. Begynn med det mildeste alternativet og prøv deg frem.

Blandingsforhold på surfex avhenger av bruk. 1:10 er fint før polering og 1:20 er fint til vedlikehold

Clayklut funker fint, men bruk lube eller såpevann. Iron x brukes for seg selv.

Tips til middel/puter finner du masse av, bla i s&s trådene.

Lykke til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:10 er greit FØR behandling av bilen. Til hverdagsvask på behandlet bil er 1:30 nok.

- Noen som har erfaring med claykluten, og bruke IronX som smøremiddel? Burde jeg heller gå for "leire" typen?

Iron-x er et middel som løsner metallpartikler i lakken, ikke et smøremiddel til Clay.
Vaskeprosessen bør være slik:
Prickbort på tørr bil under vinduer, spyl av etter 5-8min, surfex 1:10 over hele bilen, spyl av, iron-x under vinduer, spyl av, håndvask, spyl av.

Jeg foretrekker leiretypen da man har bedre kontroll og "feel" på hva som skjer.

- Polering, her har jeg rivd meg i det lille håret jeg har igjen. Ser mange bruke polering med slipemiddel, men har ikke lyst til å starte med det. Vil få litt erfaring, og se når det er nødvendig. Hvilken pad skal jeg bruke til SCF ?

Poleringsmidler inneholder slipemidler. Gjør det ikke det har det ingen effekt. Det handler om å gjøre lakken så jevn som mulig for å best mulig refleksjon av lys. (Blankhet).

- Hvis jeg eventuelt skal polere en eldre bil. Er det en tård jeg kan lese meg opp på valg av polering og pad?

Det finnes uttallige poster her på forumet som inneholder alt du trenger å vite om korrekt bilhold:)

Velkommen til galskapen! :D

Endret av robinrl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk iron x for seg selv, og spyl av. Som lube til clay kan du bruke rent vann, eller blande i en liten dråpe med nxt såpa du har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex kan blandes på mange ulike måter, alt etter hva du skal vaske. 1:10 funker fint, men er sterkere enn nødvendig. 1:15 er nok bedre til daglig vask.

IronX har jeg aldri hørt om noe bruke som smøremiddel... Noen får korrigere om jeg tar feil. IronX skal sprayes på, la virke, og spyles av. Selv bruker jeg Optimum No Rinse som claylube.

Exint.no har tilbud på Menzerna polish. Meget fine produkter har jeg hørt, til finfin pris :)

Meguiars NXT såpe er min favoritt ved håndvask, så det er nok bankers. Kestrell-maskinen er utmerket til godt vedlikehold av bilen, og god pris. Men hadde jeg skulle kjøpt ny nå, så hadde jeg nok gått for North Detailing-maskina; lettere og bedre ergonomi.

Er Menzerna FF4000 et mulig produkt for meg? Så det var et finere produkt på skalan, men det hadde de ikke lagerført.

Skal ta med den maskinen du anbefaler i vurderingen :)

1:10 er greit FØR behandling av bilen. Til hverdagsvask på behandlet bil er 1:30 nok.

Iron-x er et middel som løsner metallpartikler i lakken, ikke et smøremiddel til Clay.

Vaskeprosessen bør være slik:

Prickbort på tørr bil under vinduer, spyl av etter 5-8min, surfex 1:10 over hele bilen, spyl av, iron-x under vinduer, spyl av, håndvask, spyl av.

Jeg foretrekker leiretypen da man har bedre kontroll og "feel" på hva som skjer.

Poleringsmidler inneholder slipemidler. Gjør det ikke det har det ingen effekt. Det handler om å gjøre lakken så jevn som mulig for å best mulig refleksjon av lys. (Blankhet).

Det finnes uttallige poster her på forumet som inneholder alt du trenger å vite om korrekt bilhold:)

Velkommen til galskapen! :D

Takk for velkomsten! Er tanke på før polering det blandingsforhold jeg satt opp. Til hverdags skal jeg bruke forhold du nevner.

Bilpleiekongen.no har en video der han bruker IronX som smøremiddel ( http://youtu.be/it-3ZYrBid0?list=UURKtRNI9eNsNHT8uDvIetXA). Derfor jeg har kommet inn på det, men siden det ikke er noe erfaring med det så går jeg for leire typen.

Får bare søke meg vidre. Ser at folk måler lakk dybden, er det nødvendig? Ønsker det ikke for avansert. Vil ha et godt og korrekt vedlikehold. Den skal ikke stå på utstilling B)

Kan lakke ta skade av polering over lang tid med slipemiddel? Må dette gjøres hver gang? For eksempel hvis jeg skal legge på voks hver 3 måned. Kan jeg polere hver 6 måned?

Endret av Claus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna FF4000 er nok for avsluttende polering/finish, for å få frem ekstra glans og dybde i lakken. Men hvis du velger den, og så samtidig en litt grovere for å fjerne evt. riper, så når du nok langt. Bilen er vel fortsatt veldig fin i lakken ettersom den er ny?

Clay i "leireform" fungerer utrolig fint. Bare husk å bruk rikelig med smøremiddel.

Å måle lakkdybden er nok ikke noe du trenger å bekymre deg om nå. Er vel mest de hardbarkede i eliten som bruker det på biler som må korrigeres kraftig for betydelige riper og lakkdefekter.

Bilen din kommer til å bli veldig glad i deg i tiden fremover :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna FF4000 er nok for avsluttende polering/finish, for å få frem ekstra glans og dybde i lakken. Men hvis du velger den, og så samtidig en litt grovere for å fjerne evt. riper, så når du nok langt. Bilen er vel fortsatt veldig fin i lakken ettersom den er ny?

Clay i "leireform" fungerer utrolig fint. Bare husk å bruk rikelig med smøremiddel.

Å måle lakkdybden er nok ikke noe du trenger å bekymre deg om nå. Er vel mest de hardbarkede i eliten som bruker det på biler som må korrigeres kraftig for betydelige riper og lakkdefekter.

Bilen din kommer til å bli veldig glad i deg i tiden fremover :)

Ja den er helt ny, blir den like glad i meg som jeg er i den så er jeg fornøyd :) Da skal jeg kikke litt mer imorgen når jeg har tid. Så skal jeg se hvilke produkter jeg kommer frem til. Da kan jeg fjerne Swissvax Cleaner Fluid?

Takk for strålende hjelp så langt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er sagt så er ikke akkurat bilpleiekongen noen fasit på hvordan du burde behandle bilen din utvendig.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp på guider her inne på forumet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg lest meg opp på forumet. Jeg tenker å kjøpe BN Komplett poleringspakke med Menzerna produkter.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=669

Slik jeg har forstått er SF4000 den fineste med en fin pute, men dette er mer for finish. Har lest at man kan starte med det fineste for å så bytte til en grovere pute eller produkt og gå oppover til ønsket resultat, men er det vits å starte på det fineste? Eller kan jeg gå opp noen steg fra start?

På mer synelige riper. Kan jeg kjøre med et grovere produkt og pute over det området, og kjøre for eksempel resten av panseret med noe mildere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive