Bertil

Rustreparasjon; Syregrunning eller 2K grunning?

Jeg skal utbedre noe steinsprut, der et par har begynt å ruste, disse sitter over frontruten (Nissan X-trail). Den forrige eieren mente det var genialt å kjøre med takboks kontinuerlig, og sto mer på ski enn han vasket bilen tydeligvis. Jeg har lest om forskjellige metoder å gjøre dette, og ulike produkter som kan brukes. Vil det funke å slipe bort grumset, syregrunne og deretter ta på 2K-grunning, eller er dette overkill? Håpet var jo å slippe å se noe mer til rusten disse stedene, og jeg tenkte å gjøre dette skikkelig...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som blir viktigst for resultatet er at du får bort all gammel rust før evt. grunning og lakk, og at du bruker 2k klarlakk til slutt.

Jeg synes syregrunning og 2k grunning blir unødvendig, syregrunning er kun for å få skikkelig heft på underlaget, og den er ikke vanntett. 2K epoxygrunning er vanntett og den inneholder litt syre slik at du får bra heft til underlaget. Men det er veldig mange her inne som har gjort utallige steinsprangrep. med bare sliping, base og klarlakk, som også får god "holdbarhet" så lenge rusten fjernes helt før lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svaret! Da vil det nok holde med 2K grunning antkeligvis. Medfører valget av klarlakk da at den medfølgende lakken i originalsettet fra forhandleren ikke holder mål?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å sandblåst først

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt i retning av å bruke en av de anbefalte "gravørsettene" jeg har lest om her inne til å rense opp, i grunnen. Sandblåsing anbefales altså?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å sandblåst først

Sandblåsing er en effektiv måte å fjerne (grav)rust på før videre behandling, men i.fht utbedring av steinsprang kan det by på en del utfordringer. En ting er at man må investere i blåsepistol, sand og kompressor, en annen ting er at steinsprangene ofte blir betydelig større etter blåsing, og da blir det litt vanskeligere å få det pent etter lakk, sliping og polering. Man kommer langt med diamantborr/rundborr og en drill.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda godt, da tenkte jeg ikke helt feil

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive