StianMH

"Trimme" snøfreser

Jeg har en Jonsered ST2106 snøfreser. og når snøen er våt og lei så er det så vidt den gidder å kaste snøen.

Brytebolter osv er inntakt.

Det jeg lurer på er, finnes det noe måte å "trimme" freseren så den kanskje kaster litt lengre? Motoren er Tecumseh.

Har brukt fadern sin noenog90 Stiga 524, og den kaster våt snø rundt 4-5 meter. Så den er helt rå sånnsett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motoren klarer å dra ved våt snø, så er nok ikke problemet der. Søk litt rundt på nettet på "impeller mod" på snøfreser, kanskje det gjør susen på din også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, da skal jeg undersøke litt på rundt det :)

Motoren er sterk, og klarer fint å ta den våte snøen så lenge man ikke kjører for "fort" :)

Impeller kit er det jeg skal ha tak i, http://smllengns.tripod.com/id15.htmlda vil "glippen" i "trommelen" bli redusert.

Noen som vet hvor man evnt kan få tak i noe sånt i Norge ?

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vesentlig spørsmål. er denne fresen gammel? Slitte og slakke reimer reduserer styrken veldig.

Endret av rudilgr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal skifte reimer, og muligens prøve å få satt på større remhjul.

Maskinen er fra 2011, men er veldig lite brukt.

Var på service i januar i år. så litt usikker på om reimer ble byttet der, eller bare kontrollert. Kjøpte maskinen for en mnds tid siden så fikk ikke testet den ordentlig da(men fikk den billig så er ikke verdens undergang om den kaster litt dårlig)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. nyere snøfresere(som en 2011 bør være å regne) kaster normalt snøen bra, uavhengig om den er litt bløt, men om det er lite, og bløt snø kaster de dårlig. En 5.5hk i dag kaster ikke nødvendigvis dårlig, slik som de gamle 5.5hk gjorde. Selv har jeg en 7,5 eller 8hk Craftsman, og den kaster klissbløt snø 4-6meter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men sånn som fadern sin Stiga fra 90 tallet er bare en liten søt 5.5 hk, og den kaster snøen veldig godt.

Men skal ta en titt på reimene og sette inn et sånn rotorkit. Da bør det blir bedre :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke på at reimene er problemet ditt. Om de er slitte eller slakke så kan jeg ikke skjønne de reduserer styrker på freseren.

Husk at reimene er det som forbinder motor med hjulene, og motor med innmatertrommel / utkastviften.

Da må de eventuelt slure, da vil du kjenne en lukt av brent gummi, og etter kort tid vil den gå av.

Merker du noe turtalllsendring når du kommer inn i snøen?

Tror heller på at motoren ikke er helt riktig justert.

Både bensinblanding, turtall og justering av regulator er viktig.

Tipset med å få på dette Rotorkitet har jeg tro på

Sjekk om vingene på utkastviften din ikke har begynt å legge seg bakover.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass på at flatene snøen glir gjennom på er glatte (lakkerte).

Er det rust der vil snøen bremse mye på vei gjennom :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. mon tro om det finnes et forum for glatte lakkerte flater hvor det kanskje finnes hjelp? :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. mon tro om det finnes et forum for glatte lakkerte flater hvor det kanskje finnes hjelp? :D

Mener med det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detailers club :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detailers club :)

Er da ingen her inne som liker blanke og glatte flater.. bare søle, salt og piggstøv på bilene her inne.... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive