Gå til innhold

INFO: Fargeskala og grovhet på poleringsputer

Recommended Posts

• 4 months later...
Skrevet

Er det noen som savner noe i denne oversikten eller noe som burde endres på? :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Scholl har jo lansert en rekke nye spiderpads i tillegg til de gamle, og de nye har jeg ikke så mye peiling på...

Men her er de gamle:

Hvit/rødt mellomlag (small) - veldig grov, grovere enn ull. Meget effektiv cutting pad.
Hvit/svart mellomlag - veldig grov, grovere enn ull. Meget effektiv cutting pad. Samme som hvit/rød.
Hvit - grov, omtrent som gul uber. Effektiv allroundpad, men spesielt utviklet for maksimal cut og finish med AIO'en Scholl A15+.

De nye:

Gul spider - cutting pad

Oransje spider - NEO pad?

Oransje wafflepad, svart backing - cutting pad for Scholl S2 Orange

Lilla spider - one-step cutting/polishing pad for Scholl S20 Black

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Okei, skal få lagt det inn når jeg er ferdig med en annen guide jeg holder på med :) Takk for tips.

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

• 2 weeks later...
Skrevet

Slik, da var denne også oppdatert med Scholl Spiderpads, Rupes mikrofiberpads + UHS, samt Etalon skumpads. Ny PDF er lastet opp. Google Docs-dokumentet oppdaterer jeg i morgen :)

• 4 weeks later...
pejourdan
Skrevet

Fantastisk arbeid, både på denne samt på den med selve polish oversikten. :thumbup:
Når man sitter med 5-6 forskjellige pad-typer og produsenter så er det lett å bla igjennom og finne hvilken grovhet den har.
Dessverre så har ikke produsentene samtkjørt slik at fargene er de samme.
Cred!

It´s all about the details!

Bilpleielogg
Jourdan´s Automobile Spa

Skrevet

Takker og bukker :) Måtte jo bruke tiden forrige uke til noe fornuftig!

Jeg vil nå si at jeg er overrasket over at det er så mange av merkene som har like farger. Sånn noenlunde. Så vidt jeg skjønte fra tidl. så er grunnen at det er færre produsenter enn merker. 

Skrevet
27.10.2015, 21.38.58, Michael skrev:

Så vidt jeg skjønte fra tidl. så er grunnen at det er færre produsenter enn merker. 

Noen som vet hvilke produsenter som produserer for de ulike merkene?

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

• 4 weeks later...
Skrevet
2.11.2015, 12.20.07, cheffen skrev:

Noen som vet hvilke produsenter som produserer for de ulike merkene?

Rotiform skrev tidl. "Av de produsentene jeg kjenner til er: Lake country, Buff and shine (2015 Catalog) og Flexipads." Sikkert mange flere også.

En annen ting som jeg har tenkt litt over: 
Tekstbeskrivelsene til de ulike pad'ene, f.eks. "Grov polering" - bør disse oppdateres og renskrives, eller er det viktigste for folket bare at rekkefølgen er på plass? Hvordan stiller vi oss til forskjellen på grov rubbing og grov polering? Rubbing er ripefjerning uten noen form for glans mens polering fjerner litt mildere riper og samtidig skaper glans?

• 2 months later...
Skrevet

Har det kommer noen ny pads på markedet den siste tida, som burde være med i oversikten?

Skrevet (endret)

Disse nye fra Scandic Shine kan jo tas med. Har ikke prøvd de enda så har ingen erfaring med dem. 

Skjermbilde%202016-02-24%20kl.%2022.56.1

Endret av Jan Roger
  • DCN Poeng 2

IDA Certified Detailer

Michael
Skrevet

Da er oversikten oppdatert med pads fra Chemical Guys (MTP), ScandicShine Premium, North Detailing, CarPro og CCS Smartpads :)

• DCN Poeng 3

• 4 months later...
Skrevet

Så bra, si gjerne ifra hvis det er noe som ikke er helt oppdatert eller hvis noe mangler. Lenge siden jeg har hatt anledning til å oppdatere disse guidene.

• DCN Poeng 1

• Forhandlere
polishduden
Skrevet
Så bra, si gjerne ifra hvis det er noe som ikke er helt oppdatert eller hvis noe mangler. Lenge siden jeg har hatt anledning til å oppdatere disse guidene.

3D har kommet med ny puteserie.

Gammel: Gul cutting - Grønn polish - Sort

Ny: Mørkelilla cutting - lilla cutting/polish - sort finish

:)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Nickname
Skrevet

Synes Detailing Mafia Premium Padsa som selges av @_Makki_ burde vært med.

- cut BLUE open-cell foam
- cut ORANGE close-cell foam
- polish YELLOW close-cell foam
- finish RED close-cell foam
- finish BLACK open-cell foam

DetailingMafiaPremiumPads.jpg

• DCN Poeng 2
DrMotardfun
Skrevet

Bestilte nettop uber pads fra bilnerden. Men der er da fargene kategorisert helt annerledes??

579f9bb8b0c15_ImageUploadedByDetailersCl

Skrevet
19 minutter siden, DrMotardfun skrev:

Bestilte nettop uber pads fra bilnerden. Men der er da fargene kategorisert helt annerledes??

ImageUploadedByDetailers Club1470077880.636136.jpg

Anderledes enn hva? Andre produsenter? Det er derfor denne tråden eksisterer, for  å kunne lett finne ut hva de forskjellige fargene fra produsentene betyr da de fleste har forskjellige farge og grovhets - forhold :) 

Freakshow
Skrevet
26 minutter siden, DrMotardfun skrev:

ImageUploadedByDetailers Club1470077880.636136.jpg

da trur jeg du må se over en gang til, det er helt likt på begge?

Max Protect Certified Detailer

Freakshows E39 530DAT

DrMotardfun
Skrevet
Anderledes enn hva? Andre produsenter? Det er derfor denne tråden eksisterer, for  å kunne lett finne ut hva de forskjellige fargene fra produsentene betyr da de fleste har forskjellige farge og grovhets - forhold [emoji4] 

Jeg forsto konseptet, men ser ikke ut som bilnerden og trådstarter er enig. Eller er det jeg som er helt nedsnødd??[emoji33]
Skrevet
1 minutt siden, DrMotardfun skrev:

Jeg forsto konseptet, men ser ikke ut som bilnerden og trådstarter er enig. Eller er det jeg som er helt nedsnødd??emoji33.png

Synes de er like jeg nå da, om jeg ikke blinkser veldig :P 

DrMotardfun
Skrevet

Ikke meninga å gnåle sånn på en i utgangspunktet glitrende tråd. Men her er da den blå rangert som den groveste, altså til rubbing? 579fa7ff9e58d_ImageUploadedByDetailersCl

Skrevet (endret)
10 minutter siden, DrMotardfun skrev:

Ikke meninga å gnåle sånn på en i utgangspunktet glitrende tråd. Men her er da den blå rangert som den groveste, altså til rubbing? ImageUploadedByDetailers Club1470081023.091249.jpg

Tror din PDF leseren din kødder med deg, slik er det her:

Skjermbilde 2016-08-01 kl. 21.58.20.png

Endret av overlay

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår