Mazda_323F

Bil nr 2 fusker

25 innlegg i emnet

Ha fått tak i en Mazda 323f (BJ) til :)

Denne hadde et fuske problem når jeg kjøpte den.

men etter å ha byttet plugger, pluggledninger, nappa ut LMM uten og ha fått noe forandring begynner jeg og lure på hva dette kan være....? tenker Lamdasonde....

Den oppfører seg sånn: går strøkent på tomgang, fusker under pådrag både kald og varm, og bruker mye mer bensin enn vanlig.

Noen som kan tenke seg hva det kan være?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Havner nok engang på Lamdasonde... men sto ikke noe om symtomer...

Bilen starter jo med engang og går helt nydelig på tomgang.

Trur dere det går å få fram noe info ved å ta en diagnose test på verksted? eller er det vanskelig på en 98 mod?

Trenger virkelig hjelp her

Endret av Mazda_323F
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør en dyserens og bytt ut luftfilteret med den andre bilen hvis de er like (event kjøp nytt) og se om det blir bedre. Det koster vel under 100 lappen å teste ut....Har diagnoseplugg i motorommet på min 98 mx-5 så det kan sikkert du ha på din 323 også. Står diagnostic....på den...

Endret av olav framvik
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør en dyserens og bytt ut luftfilteret med den andre bilen hvis de er like (event kjøp nytt) og se om det blir bedre. Det koster vel under 100 lappen å teste ut....Har diagnoseplugg i motorommet på min 98 mx-5 så det kan sikkert du ha på din 323 også. Står diagnostic....på den...

Luftfilteret byttet jeg nå for 15min siden..

Dyserens har jeg ikke prøvd, men det lugger værst når det er fuktig og veldig varmt i lufta. Hadde det vært dysene hadde det nok vært likt hele tiden.. Må være noe som tar i mot/blander luft ville jeg tru asså...?

Men takk for svar :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftfilteret byttet jeg nå for 15min siden..

Dyserens har jeg ikke prøvd, men det lugger værst når det er fuktig og veldig varmt i lufta. Hadde det vært dysene hadde det nok vært likt hele tiden.. Må være noe som tar i mot/blander luft ville jeg tru asså...?

Men takk for svar :)

Rotor/Fordelerlokk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rotor/Fordelerlokk?

Takk for svar :)

Finnes ikke rotor/fordelerlokk på den...

Må være noe annet som roter....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nappa ut coilene og kikka på de? På Lagunaen vi hadde var hele toppen så idiotisk designet at den ledet vann ned i ene coilen! Det endte med mye trøbbel

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nappa ut coilene og kikka på de? På Lagunaen vi hadde var hele toppen så idiotisk designet at den ledet vann ned i ene coilen! Det endte med mye trøbbel

Jepp, dem har jeg gått over.. har også nappa dem ut en og en mens bilen gikk, for å høre på tomgsfall.. men virker som det skal dem også..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Broderen hadde ein 940 som gjekk ujamn. Det var då på tomgang... Uansett, kjøp ein sprayboks med startgass. Den får du billig på Biltema. Ruser motoren seg dersom du sprayer rundt f.eks. innsug, kan det ver gåen pakning og at den suger falsk luft. "Shot in the dark" detta her, men billig feilsøking før du legge ein tusing i lambdasonde

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Broderen hadde ein 940 som gjekk ujamn. Det var då på tomgang... Uansett, kjøp ein sprayboks med startgass. Den får du billig på Biltema. Ruser motoren seg dersom du sprayer rundt f.eks. innsug, kan det ver gåen pakning og at den suger falsk luft. "Shot in the dark" detta her, men billig feilsøking før du legge ein tusing i lambdasonde

Takk for svar. det kan jo prøves. men siden det er værst når det er fuktig og veldig varmt ute, ville jeg tru det er noe annet.. men klart det kan være falskluft, så skader ikke prøve.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en flaske startgass, la bilen gå på tomgang og spray gassen på alle vakumslanger osv. Hvis turtallet går opp har du en lekkasje.

Edit: Haha, ser en over meg posta samme forslag mens jeg skreiv mitt :)

Det er alltid lurt å ta en diagnose hvis det er mulighet for det. De lager ikke muligheten hvis de ikke får noe nyttig fra den selv.

Dårlig pådrag kan være alt fra bensinpumpe til dyser og tenning. Men er ikke så mange av de som gir høyt bensinforbruk.

Endret av RuZleBiFf
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen får veldig høgt forbruk ved falsk luft lekkasje. Den blir lurt til å pøsa på med bensin for å kompansera for ekstra luft. Dersom det luktar bensin av eksosen kan det og vera eit teikn. ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en flaske startgass, la bilen gå på tomgang og spray gassen på alle vakumslanger osv. Hvis turtallet går opp har du en lekkasje.

Edit: Haha, ser en over meg posta samme forslag mens jeg skreiv mitt :)

Det er alltid lurt å ta en diagnose hvis det er mulighet for det. De lager ikke muligheten hvis de ikke får noe nyttig fra den selv.

Dårlig pådrag kan være alt fra bensinpumpe til dyser og tenning. Men er ikke så mange av de som gir høyt bensinforbruk.

Skal teste det ut :) kjøper startgass i morgen.

hehe jo flere svar jo bedre ;)

sant, må gjøre det om jeg ikke snart finner problemet.. kan ikke bytte alt heller, blir fort en dyr bil da...

dem første to dagene jeg kjørte den, lukta det "råtne egg" når jeg dro gassen inn og det begynte fuske. men det har gitt seg... kan ikke være tett kat?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal teste det ut :) kjøper startgass i morgen.

hehe jo flere svar jo bedre ;)

sant, må gjøre det om jeg ikke snart finner problemet.. kan ikke bytte alt heller, blir fort en dyr bil da...

dem første to dagene jeg kjørte den, lukta det "råtne egg" når jeg dro gassen inn og det begynte fuske. men det har gitt seg... kan ikke være tett kat?

Hehe, kjøpt av bestemor som hadde rødfeltet på 1500 rpm?
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, kjøpt av bestemor som hadde rødfeltet på 1500 rpm?

nesten, var en bestefar oppi gokk :P

Hehe, var nok bare pga den var daukjørt ja.. 190km/t i nedover bakke gjorde susen.

Men nå har jeg vært over hele motoren med startgass, og ingen forandring i gange...

Fack....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lhMns.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lhMns.jpg

Konge.

Blir ikke kjørt sånn mer nå gitt ;)

Men bilen fusker like bra.... Trenger flere tips denne uka, ellers går den i på verksted.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For lambdasonden sin del; hva med å bare nappe ut kontakten på den og ta en tur og se om det blir noe bedre? Jeg gjorde det på gamle golfen min, og det gjorde at jeg fant feilen. Gikk ujevnt på tomgang, døde helt når den var kald. Funket fjell da jeg nappet ut lambdaen. Mulig kanksje også, som du sier, at katalysatoren er moden for skift. Hvis bilen går fint på tomgang, og det først er ved pådrag den fusker, så tyder det jo på at den enten har problemer med luft/bensin-blandingen eller sliter med å kvitte seg med avgasser.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive