Jump to content
Sign in to follow this  
Polestar_01

Bil nr 2 fusker

Recommended Posts

Polestar_01

Ha fått tak i en Mazda 323f (BJ) til :)

Denne hadde et fuske problem når jeg kjøpte den.

men etter å ha byttet plugger, pluggledninger, nappa ut LMM uten og ha fått noe forandring begynner jeg og lure på hva dette kan være....? tenker Lamdasonde....

Den oppfører seg sånn: går strøkent på tomgang, fusker under pådrag både kald og varm, og bruker mye mer bensin enn vanlig.

Noen som kan tenke seg hva det kan være?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polestar_01

Havner nok engang på Lamdasonde... men sto ikke noe om symtomer...

Bilen starter jo med engang og går helt nydelig på tomgang.

Trur dere det går å få fram noe info ved å ta en diagnose test på verksted? eller er det vanskelig på en 98 mod?

Trenger virkelig hjelp her

Edited by Mazda_323F

Share this post


Link to post
Share on other sites
olav framvik

Kjør en dyserens og bytt ut luftfilteret med den andre bilen hvis de er like (event kjøp nytt) og se om det blir bedre. Det koster vel under 100 lappen å teste ut....Har diagnoseplugg i motorommet på min 98 mx-5 så det kan sikkert du ha på din 323 også. Står diagnostic....på den...

Edited by olav framvik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polestar_01

Kjør en dyserens og bytt ut luftfilteret med den andre bilen hvis de er like (event kjøp nytt) og se om det blir bedre. Det koster vel under 100 lappen å teste ut....Har diagnoseplugg i motorommet på min 98 mx-5 så det kan sikkert du ha på din 323 også. Står diagnostic....på den...

Luftfilteret byttet jeg nå for 15min siden..

Dyserens har jeg ikke prøvd, men det lugger værst når det er fuktig og veldig varmt i lufta. Hadde det vært dysene hadde det nok vært likt hele tiden.. Må være noe som tar i mot/blander luft ville jeg tru asså...?

Men takk for svar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Luftfilteret byttet jeg nå for 15min siden..

Dyserens har jeg ikke prøvd, men det lugger værst når det er fuktig og veldig varmt i lufta. Hadde det vært dysene hadde det nok vært likt hele tiden.. Må være noe som tar i mot/blander luft ville jeg tru asså...?

Men takk for svar :)

Rotor/Fordelerlokk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polestar_01

Rotor/Fordelerlokk?

Takk for svar :)

Finnes ikke rotor/fordelerlokk på den...

Må være noe annet som roter....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Nappa ut coilene og kikka på de? På Lagunaen vi hadde var hele toppen så idiotisk designet at den ledet vann ned i ene coilen! Det endte med mye trøbbel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polestar_01

Nappa ut coilene og kikka på de? På Lagunaen vi hadde var hele toppen så idiotisk designet at den ledet vann ned i ene coilen! Det endte med mye trøbbel

Jepp, dem har jeg gått over.. har også nappa dem ut en og en mens bilen gikk, for å høre på tomgsfall.. men virker som det skal dem også..

Share this post


Link to post
Share on other sites
JGNotland

Broderen hadde ein 940 som gjekk ujamn. Det var då på tomgang... Uansett, kjøp ein sprayboks med startgass. Den får du billig på Biltema. Ruser motoren seg dersom du sprayer rundt f.eks. innsug, kan det ver gåen pakning og at den suger falsk luft. "Shot in the dark" detta her, men billig feilsøking før du legge ein tusing i lambdasonde

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polestar_01

Broderen hadde ein 940 som gjekk ujamn. Det var då på tomgang... Uansett, kjøp ein sprayboks med startgass. Den får du billig på Biltema. Ruser motoren seg dersom du sprayer rundt f.eks. innsug, kan det ver gåen pakning og at den suger falsk luft. "Shot in the dark" detta her, men billig feilsøking før du legge ein tusing i lambdasonde

Takk for svar. det kan jo prøves. men siden det er værst når det er fuktig og veldig varmt ute, ville jeg tru det er noe annet.. men klart det kan være falskluft, så skader ikke prøve.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AppelsinSkall

Kjøp en flaske startgass, la bilen gå på tomgang og spray gassen på alle vakumslanger osv. Hvis turtallet går opp har du en lekkasje.

Edit: Haha, ser en over meg posta samme forslag mens jeg skreiv mitt :)

Det er alltid lurt å ta en diagnose hvis det er mulighet for det. De lager ikke muligheten hvis de ikke får noe nyttig fra den selv.

Dårlig pådrag kan være alt fra bensinpumpe til dyser og tenning. Men er ikke så mange av de som gir høyt bensinforbruk.

Edited by RuZleBiFf

Share this post


Link to post
Share on other sites
JGNotland

Bilen får veldig høgt forbruk ved falsk luft lekkasje. Den blir lurt til å pøsa på med bensin for å kompansera for ekstra luft. Dersom det luktar bensin av eksosen kan det og vera eit teikn. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polestar_01

Kjøp en flaske startgass, la bilen gå på tomgang og spray gassen på alle vakumslanger osv. Hvis turtallet går opp har du en lekkasje.

Edit: Haha, ser en over meg posta samme forslag mens jeg skreiv mitt :)

Det er alltid lurt å ta en diagnose hvis det er mulighet for det. De lager ikke muligheten hvis de ikke får noe nyttig fra den selv.

Dårlig pådrag kan være alt fra bensinpumpe til dyser og tenning. Men er ikke så mange av de som gir høyt bensinforbruk.

Skal teste det ut :) kjøper startgass i morgen.

hehe jo flere svar jo bedre ;)

sant, må gjøre det om jeg ikke snart finner problemet.. kan ikke bytte alt heller, blir fort en dyr bil da...

dem første to dagene jeg kjørte den, lukta det "råtne egg" når jeg dro gassen inn og det begynte fuske. men det har gitt seg... kan ikke være tett kat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
JGNotland

Skal teste det ut :) kjøper startgass i morgen.

hehe jo flere svar jo bedre ;)

sant, må gjøre det om jeg ikke snart finner problemet.. kan ikke bytte alt heller, blir fort en dyr bil da...

dem første to dagene jeg kjørte den, lukta det "råtne egg" når jeg dro gassen inn og det begynte fuske. men det har gitt seg... kan ikke være tett kat?

Hehe, kjøpt av bestemor som hadde rødfeltet på 1500 rpm?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polestar_01

Hehe, kjøpt av bestemor som hadde rødfeltet på 1500 rpm?

nesten, var en bestefar oppi gokk :P

Hehe, var nok bare pga den var daukjørt ja.. 190km/t i nedover bakke gjorde susen.

Men nå har jeg vært over hele motoren med startgass, og ingen forandring i gange...

Fack....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polestar_01

lhMns.jpg

Konge.

Blir ikke kjørt sånn mer nå gitt ;)

Men bilen fusker like bra.... Trenger flere tips denne uka, ellers går den i på verksted.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michael

For lambdasonden sin del; hva med å bare nappe ut kontakten på den og ta en tur og se om det blir noe bedre? Jeg gjorde det på gamle golfen min, og det gjorde at jeg fant feilen. Gikk ujevnt på tomgang, døde helt når den var kald. Funket fjell da jeg nappet ut lambdaen. Mulig kanksje også, som du sier, at katalysatoren er moden for skift. Hvis bilen går fint på tomgang, og det først er ved pådrag den fusker, så tyder det jo på at den enten har problemer med luft/bensin-blandingen eller sliter med å kvitte seg med avgasser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...