Gå til innhold
harlex

Noen spørsmål.

Recommended Posts

harlex    1
harlex

Har forstått nå at det ikke er mulig å få bilen helt ren uten å få frem mikrofiberhansken... Uansett... Jeg har problemer med å se effekten av surfex hd som jeg har bestilt i stort monn... I de blandingsforholdene som anbefales fjerner det knapt nok mer skit enn bare kun å bruke høytrykkspyleren. Derfor spyler jeg først, Prickbort, spyling, litt Prickbort og så lukket vann og microfiber hanske. Spyling med masse vann til slutt... Da blir det bra:-) Har altså gitt opp surfexen. Her om dagen hadde jeg bare litt Prickbort igjen og jeg endte med å blande surfex 50/50. Den blandingen fungerte greit men har vel tatt knekken på all voks tenker jeg? .. Er det noe jeg ikke har fått med meg ang. Surfexen?

Ellers... Har tenkt å ta en skikkelig shinings nå over helgen... Tenker å dynke med prickbort og deretter gå over med mikrofiberhanske. Tørke bilen, gå over med swissvax cleaner regular og deretter et lag med swissvax mystery.... Blir vel rain x på vinder og glasstak...Høres det ut som en god plan eller glemmer jeg noe?

Dette med clay... Er det egentlig nødvendig hvis lakken ikke er veldig dritten. Tar ikke swisswax cleaner det aller meste?

Skinnseter: Jeg har brukt swissvax Leather glanze på setene siden bilen var ny i oktober 2013. Er tom for leather glanze nå... Er det noe grunn til å gå over til noe annet eller er det å anbefale og bare kjøre på videre med leather glanze?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Robin S    1 791
Robin S

Prickbort fungerer best på tørr bil. Før du spyler den første gang. Ang. Surfex pleier hvertfal jeg å blande 1:20-1:30 på forvask ellers er jeg redd den tar litt LSP, men jeg lar den ligge noen minutter før den spyles av. Blander den kun 1:5 - 1:10 hvis jeg skal behandle bilen etterpå å legge ny LSP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
robinrl    188
robinrl

Skal svare etter beste evne i den rekkefølgen du skriver...
Andre medlemmer må bare rette meg om jeg tar feil :)

Surfex er laget for å fjerne trafikkfilm/lett skitt og blandes ut 1:30 ved hverdagsvask på en bil som er behandlet med voks.

For best resultat ved vask MÅ man ha en berøringsvask.(Svamp eller washmitt).

Her er vaskeprosessen jeg bruker FØR polering.

Prickbort(ikke nødvendig v/hver vask) - avspyling - surfex 1:5ca - avspyling - korrosol(ikke nødv. v/hver vask) - avspyling - håndvask - avspyling/clay - avspyling - tørk.

Korrosol/Iron-X er fin hvis bilen skal poleres da denne fjerner inngrodde metallpartikler i lakken.

Clay bør kun brukes hvis man kjenner "nupper" i lakken etter overnevte vaskeprosess. Dette finnes spesielt på biler eldre enn 3år som ikke har blitt tatt særlig godt vare på, men også nyere biler.

Målet er å få så fjernet all dritten fra lakken FØR man går på med poleringsmidler.
Er ikke morsomt å polere en bil som er skitten da man kan ødelegge både pads og lakk...

Leather Glaze kan du bare fortsette med.

Swissvax Cleaner Fluid og SV Mystery må du gjerne bruke. Rain-X på vinduer er alltid en vinner :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Skal svare etter beste evne i den rekkefølgen du skriver...

Andre medlemmer må bare rette meg om jeg tar feil :)

Surfex er laget for å fjerne trafikkfilm/lett skitt og blandes ut 1:30 ved hverdagsvask på en bil som er behandlet med voks.

For best resultat ved vask MÅ man ha en berøringsvask.(Svamp eller washmitt).

Her er vaskeprosessen jeg bruker FØR polering.

Prickbort(ikke nødvendig v/hver vask) - avspyling - surfex 1:5ca - avspyling - korrosol(ikke nødv. v/hver vask) - avspyling - håndvask - avspyling/clay - avspyling - tørk.

Korrosol/Iron-X er fin hvis bilen skal poleres da denne fjerner inngrodde metallpartikler i lakken.

Clay bør kun brukes hvis man kjenner "nupper" i lakken etter overnevte vaskeprosess. Dette finnes spesielt på biler eldre enn 3år som ikke har blitt tatt særlig godt vare på, men også nyere biler.

Målet er å få så fjernet all dritten fra lakken FØR man går på med poleringsmidler.

Er ikke morsomt å polere en bil som er skitten da man kan ødelegge både pads og lakk...

Leather Glaze kan du bare fortsette med.

Swissvax Cleaner Fluid og SV Mystery må du gjerne bruke. Rain-X på vinduer er alltid en vinner :)

1:5 er hardt for hverdagsvasken. Jeg kjører 1:5 eller 1:20 siden jeg har coating. Bruker pb ved hver vask om vinteren. Ofte kliner jeg på Korrosol også kanskje hver 5-7 vask. Nå når jeg tok bilen sist i november trengte jeg ikke clay. Hyppig vask og kjemi har holdt nuppene unna, testet på flere paneler men det var ikke vits i. Tok en prikk på ei dør som jeg fant først :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    402
Michael

Surfex hjelper vel gjerne også med å løsne skitt og veistøv fra steder der det ikke er så enkelt å komme til hverken med hanske eller detail brush. Jo mer som man får bort før fysisk berøring desto bedre :)

Husk at Prickbort etterlater en matt lys hinne på lakken etter den er spylt av, så her bør man alltid gå over med hånd i hanske etter å ha spylt av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
robinrl    188
robinrl

1:5 er hardt for hverdagsvasken. Jeg kjører 1:5 eller 1:20 siden jeg har coating. Bruker pb ved hver vask om vinteren. Ofte kliner jeg på Korrosol også kanskje hver 5-7 vask. Nå når jeg tok bilen sist i november trengte jeg ikke clay. Hyppig vask og kjemi har holdt nuppene unna, testet på flere paneler men det var ikke vits i. Tok en prikk på ei dør som jeg fant først :)

1:5 er hardt for hverdagsvask ja...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
overlay    320
overlay

Det ble skrevet at 1:5 var til å preparere til polering :)

Endret av overlay

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
harlex    1
harlex

Takker for mange gode svar... Kan vel konkludere at min 1:2 surfex blanding har langt på vei klargjort for ny voksbehandling til uken igjen... :wacko:

Får gå til innkjøp av noe Prickbort, clay, Korrosol/Iron-X og leather glance (har cleaner fluid, mystery, rain X og HD surfex ) så er jeg klar til å begynne.

Noen spesiell clay som anbefales for en nybegynner?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Takker for mange gode svar... Kan vel konkludere at min 1:2 surfex blanding har langt på vei klargjort for ny voksbehandling til uken igjen... :wacko:

Får gå til innkjøp av noe Prickbort, clay, Korrosol/Iron-X og leather glance (har cleaner fluid, mystery, rain X og HD surfex ) så er jeg klar til å begynne.

Noen spesiell clay som anbefales for en nybegynner?

clayer du, bør du beregne polering som inneholder slipemidler for å fjerne merker etter clay (marring) bortsett fra det, så begynn med en mild clay om du aldr har gjort det før. Del den i 2 (gjerne ta 1/3 når du deler den) legg det i varmt vann, slik at den blir enda lettere å forme. Bruk vann evt, clay lube/QD/såpevann som smøring, og du må bruke godt med smøring. Noen såper og QD er litt vel sterke, og da løser opp Clayen (smuldrer opp) form clayen slik at den dekker 2-3 fingre, og dra i rette linjer uten spesielt press. skyll clayen i varmvannet og bak den sammen når den er møkkete/ikke slipper møkka, og dra frem en ny ren del som du dekker fingrene med igjen. Fortsett til oppbrukt, kast og ta ny clay bit. Poler gjerne over etterpå, trenger ikke noe sterke saker, men må ha noe med slipermidler i. I SV sin cleaner fluid serie for hånd, så betyr det medium eller strong. Alle har slipemidler i seg når det kommer til midler til maskin, og der holder det med fineste sort som regel. (spørs på clay og lakk, men ta en fin clay så går det fint)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
harlex    1
harlex

Det hadde vært greit å slippe clay ser jeg... Jeg har vært ganske flink med å holde bilen med vask... Jeg får se imorgen... Har noe cleaner fluid medium i hus også hvis jeg må til å fjerne clayrester...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Kom akkurat inn etter å ha vasket bilen. Halvannen uke siden sist og bilen har blant annet gått 80 mil på E18/E6. Full av dritt, med andre ord.

Kjørte på Prickbort som fikk virke i 5-6 minutter. Deretter Surfex 1:20 som fikk virke snaut 10 minutter. Avspyling med HT. Over med BN Spesialsvamp og det var nesten ikke skitt igjen. Noe helt nederst/på undersiden av panelene på sidene, men ikke noe å snakke om.

Lakken var litt fuktig ved påføring av Prickbort, så det steget ble ikke helt optimalt. Uansett, hos meg er PB/Surfex sikker vinner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig J    597
Stig J

Og her kommer min vaskeanvisning.

Vintervasken:

P21S på hjul

Korrosol en gang i blant (Hver tredje vaske?)

Prickbort (hver vask på vinteren)

Surfex HD (Blandet på slump/øyemål/gefylen) Altså ca. 1:20ish kanskjekanskje

Skumlegging med Bilthamber Autofoam. Blander 50/50 Autofoam/vann og en dæsj Poorboys Super Slick & Suds oppi.

Avspyling

Håndvask med BN svamp, godt lunkent vann med Poorboys Super Slick & Suds såpe i bøtta.

Avspyling med HT

Avspyling/avrenning med slakk stråle fra hageslangen.

Tørk med GTechniq håndkle.

Ja jeg legger Korrosol, PB, SUrfex HD og skum oppå hverandre. Effektivt som snus og det er ikke antydning til skitt på svampen når den håndvaskes.

Sommervasken:

Kutter ut PB og Korrosolen når bilene er nypreppet med godvoks. Ellers som over.

Etter at jeg begynte med Korrosol og PB gjennom vinteren har jeg helt sluttet med Clay før polering. Den finner ingenting uansett.

Endret av Stig J

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    402
Michael

Stig J: Akkurat som jeg gjør selv, bortsett fra korrosolen :) Hvordan er korrosol på crome-lister og lignende? Har kjøpt en flaske, men ikke testet ennå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig J    597
Stig J

Nå er det ikke akkurat fritt for krom på MINIen min. Men med min vaskemetode så ser jeg intet negativt på listene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    402
Michael

Så bra! Gleder meg til å se korrosol i krig med vinterens piggstøv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Jeg legger pb/ultra. Surfex oppå der, spyler, lufttørker litt, korrosol, spyling også håndvask. Korrosol har ikke angrepet chromlistene på bilene mine :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    402
Michael

Jeg legger pb/ultra. Surfex oppå der, spyler, lufttørker litt, korrosol, spyling også håndvask. Korrosol har ikke angrepet chromlistene på bilene mine :)

Topp. Da slipper jeg å få nerver når den renner og ligger på listene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Topp. Da slipper jeg å få nerver når den renner og ligger på listene.

Om du er usikker så ta en liten test først :) greit å være på den sikre siden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig