Christer

Retrofit: 2003 Mitsubishi Galant Avance

Mitt evigvarende retrofitprosjekt som jeg konstant møter på problemer med når jeg tror jeg holder på å bli ferdig. Nå har jeg etterhvert mistet all inspirasjon til å fortsette på dette, siden jeg bare VET at når jeg får lyktene tilbake på bilen er det noe nytt som går i stykker eller slutter å virke, sånn at jeg må ta dem av igjen og fikse mer på dem...

Uansett, her er status pr i dag, sånn omtrentlig.

Hardware:

  • OEM JDM Galant/Legnum one-piece hovedlykter
  • Lexus RX350 AFS US (stock)
  • EvoX-R ECE slope shield (from China)
  • NHK Type A shrouds
  • OSRAM XenARC Nightbreaker Unlimited D2S
  • 4x Mitsubishi Gen4 ballaster
  • 2x TRS HD Relay-ledningsnett
  • Custom "selectable quad"-ledningsnett for å veksle mellom indre og ytre par projektorer



Jeg kjøpte opprinnelig delene i mars 2014...

Pærer:

20140409_165718.jpg

Deksler/shrouds (kalt Iris). Disse ble ikke brukt på denne retroen, men ble byttet ut med NHK Type A shrouds jeg kjøpte fra en selger på AliExpress en gang i fjor sommer.

20140409_165742.jpg

Diverse ledninger og kontakter:

20140409_165834.jpg

LED-striper jeg ikke var sikker på om jeg kom til å bruke, men hva faen, de kostet bare $10:

20140409_165902.jpg

Rele-ledningsnett

20140409_165928.jpg

Klare linser (ikke brukt):

20140409_170005.jpg

EvoX-R-projektor:

20140409_170823.jpg

Ballaster:

20140409_171229.jpg

RX350-projektorer:

20140409_171750.jpg

Butyl og aaaaaaaaaltfor lite epoxy:

20140409_171816.jpg

Klistremerker og sånt:

20140409_171835.jpg

I april la jeg inn en ordre hos Oznium.com der jeg bestilte noen flush-mount LED-bolter og en 3-veisbryter:

20140506_143722.jpg

20140506_143748.jpg

20140506_143754.jpg

20140506_143803.jpg

20140506_143812.jpg

Siden jeg ville ha noe med uklart output fra EvoX-R-projektorene kjøpte jeg et par originale E55-projektorer fra en selger på eBay. Disse hadde frostede linser og ECE slope cutoff, så jeg planla å bytte om fronten på E55'ene og EvoX-R'ene.

20140515_134203.jpg

20140515_134209.jpg

20140515_134226.jpg

20140515_134242.jpg

20140515_134247.jpg

20140515_134253.jpg

20140515_134314.jpg

20140515_134318.jpg

Så kjøpte jeg fire Matsushita Gen V-ballaster siden jeg hadde en forestilling om at de kunne få plass inni lyktehuset... det fikk de ikke.

20140515_134657.jpg

Og så begynte det:

Ze toolz:

IMG_9881.JPG

En lykt klar for demontering:

IMG_9877.JPG

Dro av alt som ikke var skrudd fast:

IMG_9878.JPG

Open sesame:

IMG_9879.JPG

Begge åpne:

IMG_9880.JPG

Projektortesting:

Halogen:

IMG_9882.JPG

RX350:

IMG_9883.JPG

IMG_9884.JPG

Much width, very amaze, such cutoff, wow:

IMG_9885.JPG

IMG_9886.JPG

Langlys:

IMG_9887.JPG

EvoX-R:

IMG_9888.JPG

Langlys:

IMG_9889.JPG

Reflektorer for RX350'ene. Den til høyre er fra DEPO-lyktene jeg retroet for Simen:

20141202_210546.jpg

Tapet projektoren på plass og prøvde å bestemme meg for om den skulle monteres forfra eller bakfra:

20141209_224915.jpg

20141209_224925.jpg

20141209_224945.jpg

20141209_224958.jpg

20141209_225017.jpg

20141209_225031.jpg

20141209_225036.jpg

20141209_225040.jpg

Siden jeg faktisk lærte noe nyttig fra forrige retrojobb, laget jeg braketter for EvoX-R'ene med en gang:

20141209_225248.jpg

20141210_233409.jpg

Laget asymmetriske forgrunnslysbegrensere av lokket fra en whiskyboks:

20141210_233428.jpg

20141210_233442.jpg

20141210_233456.jpg

20141210_233516.jpg

20141210_233533.jpg

Lakkerte dem svart:

20141211_234922.jpg

20141211_234926.jpg

Peek-a-boo:

20141211_234908.jpg

Montering av RX350. Reflektoren ble skamskjært litt, siden projektoren var litt for stor. Jeg klarte aldri helt å bestemme meg for om det var best å montere fra forsiden eller baksiden, og kuttingen bærer litt preg av det. Til slutt monterte jeg den fra baksiden for å unngå så mange problemer med dekselet i lykteglasset. Dette etterlot seg et greit stort hull på toppen:

20141212_002623.jpg

Aluminiumsdekselet fra Simen-retroen fikk nytt liv som deksel, og ble festet med liberale mengder JB Weld Steel Stik og Quik Weld:

20141212_002636.jpg

20141212_002642.jpg

Den andre reflektoren ble kuttet, kuttet, kuttet, slipt, kuttet og kuttet litt mer...

20141212_004816.jpg

Testing testing

20141212_220333.jpg

Justerineg og plassering ser bra ut, her linet opp mot halogen-cutofflinjen:

20141212_220342.jpg

Langlysreflektor klemt fast til bordet for beinamputasjon:

20141213_010236.jpg

20141213_010239.jpg

Operasjon i gang:

Message_1416168031430.jpg

Operasjon over. Pasienten måtte bøte med livet, dessverre:

20141213_010849.jpg

Epoxylimt til braketten:

Message_1416168066250.jpg

Testmontering:

20141213_035937.jpg

Ser ikke så verst ut med deksler på:

20141215_230915.jpg

20141215_230932.jpg

20141215_230944.jpg

Og lys på:

20141215_233024_HDR.jpg

20141215_233035.jpg

20141215_233052_HDR.jpg

20141215_233112.jpg

20141215_233122.jpg

20141215_233127.jpg

20141215_233134.jpg

Tilfeldig kattebilde:

20141218_004035.jpg

Kabling for quad-vekslingen:

20141219_185007.jpg

Dette... må vekk. På et tidspunkt må jeg ha ut alt for Eu-kontroll, og da blir dette forferdelige opplegget her erstattet med en fin 3- eller 4-veiskontakt. Ikke bare vil det rydde opp noe enormt, men det blir også umulig å koble det til feil etter at jeg har tatt det ut og skal ha det på plass igjen. Det eneste problemet nå er at det er et mareritt å få ut av bilen...

20141219_185018.jpg

20141219_185033.jpg

Installert, tester output. Her var de justert etter den midlertidige retroen min, men av en eller annen grunn var de noe for lave. Her er alle fire på; EvoX-R (indre projektor) på førersiden har rotasjonsproblemer:

20141219_221202_HDR.jpg

RX350'er; passasjersiden har rotasjonsproblemer...

20141219_221212_HDR.jpg

Alle fire tent igjen, tror jeg.

20141219_221223_HDR.jpg

Mot bilen. Kun EvoX-R:

20141219_221251.jpg

20141219_221300.jpg

Kun RX350:

20141219_221327_HDR.jpg

20141219_221333_HDR.jpg

Begge par på:

20141219_221401.jpg

20141219_221418_HDR.jpg

20141219_221421_HDR.jpg

Og begge par av:

20141219_221435.jpg

20141219_221446.jpg

Jeg vurderer å lakkere nærlysreflektorene svarte for enda mer badassery, men tanken på maskeringsjobben gjør at jeg blir dårlig...

20141219_221454.jpg

Begge på:

20141219_221713_HDR.jpg

I dagslys. Jeg liker ikke at det ser ut som at de indre projektorene peker oppover, men ut over å lakkere alt svart eller lage et customdeksel for lyktehuset som dekker alt inni lykten, er det lite jeg kan gjøre med det.

20141220_133723.jpg

20141220_133733.jpg

20141220_133739.jpg

Woho, endelig ferdig og alt virker!



...men selvsagt varte ikke dette.

Dagen etter døde en av ballastene på vei til Haugesund. En erstatning ble bestilt, og etter litt testing fant jeg ut at det var en død tennmodul, så jeg bestilte en løs en fra The Retrofit Source.

Jeg byttet derfor ut det ene paret Matsushitaballaster med et par Mitsubishiballaster jeg hadde liggende, og alt funket som det skulle igjen. Jeg la merke til at EvoX-R'en på passasjersiden så litt lav ut, så jeg tenkte jeg skulle justere den litt opp. Mens jeg holdt på innså jeg at det ene beinet jeg hadde epoxyet på braketten hadde løsnet. Kjørte hjem, dro av lykten og tok den med inn, fikset, tilbake på bilen og alt var fint. Så fikk jeg samme problemet på førersiden, i tillegg til at den lykten dugget noe jævlig.

Tok den lykten inn, rengjorde den, fikset brakett, glemte å fikse rotasjonsproblemet, tilbake på bilen.

Noen dager senere la jeg merke til at begge lyktene var fulle av kondens, og da temperaturene raste under 0 begynte kondensen å fryse og dannet en jævla isbre på 15x5cm inni lykten. Jeg tok begge lyktene av og erstattet dem med OEM halogenlykter, tok retrolyktene inn for å fikse dem igjen. Rengjorde dem, fikset rotasjonsproblemet på førersiden, wrappet ledningene til solenoidene i ledningsstrømpe og krympestrømpe for å unngå at de hang seg fast i alt mulig i motorrommet.

20141228_232656.jpg

Baksiden av lyktehuset:

20141230_133846.jpg

Med gummihetter på... jeg måtte klippe rimelig store huller i hettene for å i det hele tatt få på tennhodene, noe som sannsynligvis er årsaken til all kondensen i lyktene. Jeg fant også noen små områder rundt forseglingskanten foran som ikke hadde noe butyl i seg lenger, så jeg la i en ny remse butyl rundt hele kanten på begge lyktene for å være sikker på at det ble tett.

20141230_133928.jpg

Med tennere (de er koblet fra ballastene). Hettene blir veldig sammentrykte, og selv om det ser bra ut på bildet, så er dette det beste jeg noensinne har fått til. Det skyldes utelukkende at de er innendørs, det var varmt og jeg hadde tid og tålmodighet til å sette dem skikkelig på. I motorrommet er det knapt plass nok til at jeg får beveget hendene i det hele tatt, så det er veldig sannsynlig at de ble stående i teite stillinger med store åpninger vann og fukt kunne komme inn gjennom.

20141230_134003.jpg

20141230_134008.jpg

20141230_134014.jpg

De er ikke helt ferdige enda (men de er på bilen), og det er noen ting jeg har lyst å gjøre.

Jeg planlegger å lage DRLs/parklys, men klarer ikke helt bestemme meg for hvordan jeg vil de skal se ut. Jeg har kjøpt spesiallagde spenningsregulatorer fra et medlem på HID Planet som skal brukes for å drive LED'ene jeg har tenkt å bruke, så da får de stabil spenning for optimal levetid, og en ting mindre å bekymre meg for.

Jeg har også kjøpt nye gummihetter og har laget til noen kreative løsninger for å forsegle baksiden av lyktene:

90mm gummihette for 85mm åpning (feillevering, men alt ordner seg med plaststrips):

20150129_204509.jpg

75mm rørlokk... det viste seg da at åpningen ikke er 75mm, men 73,5, siden det var plass til å skvise noen ledninger mellom:

20150129_204530.jpg

Det var dog ikke plass til tennerhodet inni der, så jeg prøvde med en rørskjøt i stedet:

20150129_204714.jpg

Her var det jo god plass!

20150129_204736.jpg

Selv med tenneren på går dette ca fint.

20150129_205329.jpg

Litt trangt ut mot veggen var det jo...

20150129_205338.jpg

Så da var det bare å sette i gang med litt tilpassinger, og sånn ble det seende ut til slutt:

20150129_214748.jpg

20150129_214754.jpg

20150129_214805.jpg

Mmm, plaststrips:

20150129_214811.jpg

All dressed up and ready to go:

20150129_223352.jpg

RX350, nærlys:

20150131_235519.jpg

Langlys:

20150131_235525.jpg

EvoX-R nærlys:

20150131_235539.jpg

Og langlys:

20150131_235546.jpg

Begge par, nærlys:

20150131_235622.jpg

Og begge par, langlys:

20150131_235634.jpg

I mørket. RX350 nærlys:

20150201_004332.jpg

Og langlys:

20150201_004354.jpg

EvoX-R, nærlys:

20150201_004433.jpg

EvoX-R, langlys:

20150201_004451_HDR.jpg

Begge par, nærlys:

20150201_004408.jpg

Begge par, langlys. 14000 lumen goodness!

20150201_004420.jpg

3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der var rimelig heftig bra.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der redefinerer overkill, egentlig...

Men seriøst, det er latterlig mye lys. Faktisk så latterlig mye at jeg vurderer å koble ut det ene paret...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satan ta dæ og alt du får til !! :'D

Å tar du for en slik lykte jobb?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satan ta dæ og alt du får til !! :'D

Å tar du for en slik lykte jobb?

Kommer helt an på jobben :)

Dette er jo min egen bil, og den har blitt nedprioritert altfor lenge, og resultatet bærer litt preg av at jeg ble lei og forbanna underveis og har tatt noen snarveier. Jeg er ikke fornøyd med resultatet i forhold til hvor mye arbeid og ikke minst penger jeg har lagt ned i prosjektet, men akkurat nå er det viktigere at jeg ser hvor jeg kjører enn at det ser jubelstrøkent ut. De må av igjen i løpet av noen måneder uansett for PKK, så da rocker jeg halogen en stund og fikser disse opp skikkelig med DRL og alt jeg vil gjøre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss på gøy si bytte linser i originale xenonlykter og lage DRL leds? :P

Helt sinnsykt eksempel altså :P :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare bytte selve linsene på projektorene, eller bytte hele projektoren?

Lage LED DRLs har jeg ikke kommet til enda, så der er jeg foreløpig helt blank...

Men vi kan ta en prat om saken. Sender deg en PM, jeg. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive