Bayerische

Fasit på polering til hver bil?

94 innlegg i emnet

Lurer på hvordan det fungerer med polering. Jeg lurer på å ta min egen bil og har jo sett noen S&S her inne hvor det er samme bilen. Jeg har ingen planer om å polere andre sine biler bare min egen så da tenker jeg om jeg kan kjøpe kun det jeg trenger til min av pads og poleringsmiddel. Så da lurer jeg på om det er en fasit til hver bil, for eksempel at en Audi A4 med svart lakk skal ha grove pads og S03 polish? Eller må jeg kjøpe full pakke? Får jeg vekk alle swirls med DAS-6 Pro?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kommer langt med das6, det tar lenger tid, men det går.

På en sort Audi kan det tenkes at 1 steg med s03 blir litt vel grovt, og hadde nok også tatt med feks s30 til å avslutte med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk, vil det gå fortere med en roterende? :) Bilen er en svart BMW med mye swirls og holder det å kjøpe inn noe poleringsmiddel + pads "kombo" som har fungert for andre? Eller må jeg finne min egen kombo for hver bil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kun en bil som skal pleies fungerer de fleste maskiner, noen tar bare noe lenger tid å korrigere.

Dersom du skal ha det ripefritt OG blankt, er en 2 stegs prosess å anbefale da du kan fjerne det meste med grov pute og polish, og etterpå gå over med fin kombo for å fjerne mikroriper og hente frem glansen enda bedre etter første steg.

Du kan også kjøre 1 stegs, men det koster da i form av mye jobb for å oppnå et ripefritt resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan gå fortere, med trening vel å merke. Den beste lakken er medium hard lakk, med "problemlakker som steinhard og supermyk i hver gir sine utfordringer og trenger da ulik tilnærming enn standard. i tillegg er sort lakk hakket mer utfordrende å perfeksjonere enn lyse farger.

Det finnes mange serier som gir gode resultater på de aller fleste lakker, Menzerna/uber, rupes bigfoot har produkter som dekker alt fra det groveste til fiiiin glans...

Menzerna poleringspakke er en god start for mange, og heller lære seg forskjellige kjøreteknikker som gir best resultat på lakken en jobber med.

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hvordan det fungerer med polering. Jeg lurer på å ta min egen bil og har jo sett noen S&S her inne hvor det er samme bilen. Jeg har ingen planer om å polere andre sine biler bare min egen så da tenker jeg om jeg kan kjøpe kun det jeg trenger til min av pads og poleringsmiddel. Så da lurer jeg på om det er en fasit til hver bil, for eksempel at en Audi A4 med svart lakk skal ha grove pads og S03 polish? Eller må jeg kjøpe full pakke? Får jeg vekk alle swirls med DAS-6 Pro?

Hvor grov polish du trenger kommer an på tilstanden på lakken, eller hvor bra du vil ha sluttresultatet. Hvor lang tid det tar kommer an på maskinvalg, teknikk og hvor nøye du er i.fht hvor mye defekter du vil fjerne, og selvfølgelig hardheten på lakken. Er lakken hard vil du bruke lengere tid med DAS-6 Pro enn med en roterende. Du bør uansett ha grov og fin polish og puter for å komme noen vei, ingen fasit for hver bil nei :)

Du kan også kjøre 1 stegs, men det koster da i form av mye jobb for å oppnå et ripefritt resultat.

1 stegs er å kjøre over bilen med en type pute og polish 1 gang, og det er ikke akkurat mye jobb i den store sammenhengen.

Problemet med å kjøre 1 stegs er å finne noe som er grovt nok til å fjerne litt riper og samtidig avslutte fint nok til at man unngår hologrammer/skjolder, nesten umulig hvis ikke bilen kun har helt lette vaskeriper, noe som igjen er ganske så uvanlig på en brukt bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk for alle svar :) Hvis jeg kjører en stegs så får jeg nok bort en del av swirls ja.. Kan man oppnå et greit resultat på 10 timer eller må man sette av hele helgen? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk for alle svar :) Hvis jeg kjører en stegs så får jeg nok bort en del av swirls ja.. Kan man oppnå et greit resultat på 10 timer eller må man sette av hele helgen? :)

Det er jo avhengig av tilstand på lakk, ønsket resultat, utstyr, teknikk/erfaring.

Men du får gjort mye iløpet av 10 timer.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra ut den :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger nok fort flere pads, mulig også en ekstra bakplate på 125 mm. Så følger det ikke med wipedown. Kan blande egen IPA eller kjøpe ferdig produkt. Eks. Menzerna Top Inspection. Etter du har polert vil du kanskje vokse. Deg følger ikke med voks i pakken. Så må du ha en applikator eller tre for å påføre voks. Kanskje også noe mer MF for å buffe voksen.

Pakken tar deg langt, men litt supplering må til for å komme helt i mål.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra ut i forhold til å starte med polering, det jeg tok utgangspunkt i. Har du ingenting så er den selvfølgelig svært mangelfull.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger nok fort flere pads, mulig også en ekstra bakplate på 125 mm. Så følger det ikke med wipedown. Kan blande egen IPA eller kjøpe ferdig produkt. Eks. Menzerna Top Inspection. Etter du har polert vil du kanskje vokse. Deg følger ikke med voks i pakken. Så må du ha en applikator eller tre for å påføre voks. Kanskje også noe mer MF for å buffe voksen.

Pakken tar deg langt, men litt supplering må til for å komme helt i mål.

Det følger med 125mm bakplate i den pakken. ;-) Ellers så kan denna anbefslast til voksbuffing: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&products_id=10
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei jeg har allerede vaskeutstyr og voks så det er hovedsakelig polering, har ikke clay men det kan jo og handles?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei jeg har allerede vaskeutstyr og voks så det er hovedsakelig polering, har ikke clay men det kan jo og handles?

Da kan du skrive hva du har, så får du nok mer enn nok input på hva du kan kjøpe til ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det følger med 125-plate, men mange mener den bør byttes ut ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp :) jeg har:

Vaskepakke fra ScandicShine (DCN vask)

Korrosol

Fusso 12 month wax

10 mikrofiber

2 tørkehåndkle

Surfex HD

2 felgbørster

En (tom) RIM7

Vet det følger med 125-plate, men mange mener den bør byttes ut ;)

Må man endre bakplate etter pad størrelse?

Endret av Bayerische
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi med knallhard lakk, kan du holde på til du ser stjerner med en DA maskin, den tar litt, men tysk lakk er desidert det hardeste, så

For å få det perfekt og ikke holde på i evigheter må du nok gå for roterende, skal du kjøpe inn produkter så gå for Swissvax sin voks og cleaner fluid, det er det dyreste men desidert det beste,

Lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi med knallhard lakk, kan du holde på til du ser stjerner med en DA maskin, den tar litt, men tysk lakk er desidert det hardeste, så

For å få det perfekt og ikke holde på i evigheter må du nok gå for roterende, skal du kjøpe inn produkter så gå for Swissvax sin voks og cleaner fluid, det er det dyreste men desidert det beste,

Lykke til

Må da vel ikke gå for roterende på tysk lakk? Det er en overdrivelse. Alt kommer an på tilstanden til lakken og hvilken linje man legger seg på.

Das6-pakken holder lenge for en som ikke har erfaring spør du meg. Skal du komme på andre tanker tar du steget videre ved en senere anledning heller, og da gjerne med litt kursing om man ikke føler seg trygg på teknikkene.

Swissvax' produkter er heller ikke nødvendig. Finnes mange tilsvarende og bedre produkter til en rimeligere penge, som både tester og personerfaringer viser.

Endret av Klykken
3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til

Har ingen erfaring, men etter timevis med lesing her på forumet så er ikke mitt inntrykk at folk "holder på til de ser stjernene" med DA-maskin, selv på hard lakk. Virker som de fleste også velger produkter fra Scholl og Menzerna også. Tipper det ikke er bare er pris som er avgjørende for det...

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=669

Denne så jo genial ut :) Tror dere jeg klarer meg med den pakken eller er det fortsatt den sjansen at jeg må stresse meg rundt for å handle produkter jeg trenger?

Er mange tråder på at folk får bra resultat med PF2500 og oransje/gul uber på hard lakk, som en 1-stegs. Skal selv gi det et forsøk til våren! Ellers inneholder jo pakken FG400, men denne avslutter nok ikke så fint.

Clay kan være greit for å unngå urenheter som kødder til poleringen. Kjøpte selv Mag QD + Clay kit på Torshov, men du får nok rimeligere varianter enn denne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive