Gå til innhold

Fasit på polering til hver bil?

Recommended Posts

Skrevet

Lurer på hvordan det fungerer med polering. Jeg lurer på å ta min egen bil og har jo sett noen S&S her inne hvor det er samme bilen. Jeg har ingen planer om å polere andre sine biler bare min egen så da tenker jeg om jeg kan kjøpe kun det jeg trenger til min av pads og poleringsmiddel. Så da lurer jeg på om det er en fasit til hver bil, for eksempel at en Audi A4 med svart lakk skal ha grove pads og S03 polish? Eller må jeg kjøpe full pakke? Får jeg vekk alle swirls med DAS-6 Pro?

Skrevet

Du kommer langt med das6, det tar lenger tid, men det går.

På en sort Audi kan det tenkes at 1 steg med s03 blir litt vel grovt, og hadde nok også tatt med feks s30 til å avslutte med.

Skrevet

Ok takk, vil det gå fortere med en roterende? :) Bilen er en svart BMW med mye swirls og holder det å kjøpe inn noe poleringsmiddel + pads "kombo" som har fungert for andre? Eller må jeg finne min egen kombo for hver bil?

Skrevet

Har du kun en bil som skal pleies fungerer de fleste maskiner, noen tar bare noe lenger tid å korrigere.

Dersom du skal ha det ripefritt OG blankt, er en 2 stegs prosess å anbefale da du kan fjerne det meste med grov pute og polish, og etterpå gå over med fin kombo for å fjerne mikroriper og hente frem glansen enda bedre etter første steg.

Du kan også kjøre 1 stegs, men det koster da i form av mye jobb for å oppnå et ripefritt resultat.

Skrevet (endret)

Det kan gå fortere, med trening vel å merke. Den beste lakken er medium hard lakk, med "problemlakker som steinhard og supermyk i hver gir sine utfordringer og trenger da ulik tilnærming enn standard. i tillegg er sort lakk hakket mer utfordrende å perfeksjonere enn lyse farger.

Det finnes mange serier som gir gode resultater på de aller fleste lakker, Menzerna/uber, rupes bigfoot har produkter som dekker alt fra det groveste til fiiiin glans...

Menzerna poleringspakke er en god start for mange, og heller lære seg forskjellige kjøreteknikker som gir best resultat på lakken en jobber med.

Endret av ØHN
Skrevet

Lurer på hvordan det fungerer med polering. Jeg lurer på å ta min egen bil og har jo sett noen S&S her inne hvor det er samme bilen. Jeg har ingen planer om å polere andre sine biler bare min egen så da tenker jeg om jeg kan kjøpe kun det jeg trenger til min av pads og poleringsmiddel. Så da lurer jeg på om det er en fasit til hver bil, for eksempel at en Audi A4 med svart lakk skal ha grove pads og S03 polish? Eller må jeg kjøpe full pakke? Får jeg vekk alle swirls med DAS-6 Pro?

Hvor grov polish du trenger kommer an på tilstanden på lakken, eller hvor bra du vil ha sluttresultatet. Hvor lang tid det tar kommer an på maskinvalg, teknikk og hvor nøye du er i.fht hvor mye defekter du vil fjerne, og selvfølgelig hardheten på lakken. Er lakken hard vil du bruke lengere tid med DAS-6 Pro enn med en roterende. Du bør uansett ha grov og fin polish og puter for å komme noen vei, ingen fasit for hver bil nei :)

Du kan også kjøre 1 stegs, men det koster da i form av mye jobb for å oppnå et ripefritt resultat.

1 stegs er å kjøre over bilen med en type pute og polish 1 gang, og det er ikke akkurat mye jobb i den store sammenhengen.

Problemet med å kjøre 1 stegs er å finne noe som er grovt nok til å fjerne litt riper og samtidig avslutte fint nok til at man unngår hologrammer/skjolder, nesten umulig hvis ikke bilen kun har helt lette vaskeriper, noe som igjen er ganske så uvanlig på en brukt bil :)

Skrevet

Ok takk for alle svar :) Hvis jeg kjører en stegs så får jeg nok bort en del av swirls ja.. Kan man oppnå et greit resultat på 10 timer eller må man sette av hele helgen? :)

Skrevet

Ok takk for alle svar :) Hvis jeg kjører en stegs så får jeg nok bort en del av swirls ja.. Kan man oppnå et greit resultat på 10 timer eller må man sette av hele helgen? :)

Det er jo avhengig av tilstand på lakk, ønsket resultat, utstyr, teknikk/erfaring.

Men du får gjort mye iløpet av 10 timer.

• DCN Poeng 1
Skrevet

Du trenger nok fort flere pads, mulig også en ekstra bakplate på 125 mm. Så følger det ikke med wipedown. Kan blande egen IPA eller kjøpe ferdig produkt. Eks. Menzerna Top Inspection. Etter du har polert vil du kanskje vokse. Deg følger ikke med voks i pakken. Så må du ha en applikator eller tre for å påføre voks. Kanskje også noe mer MF for å buffe voksen.

Pakken tar deg langt, men litt supplering må til for å komme helt i mål.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Skrevet

Så bra ut i forhold til å starte med polering, det jeg tok utgangspunkt i. Har du ingenting så er den selvfølgelig svært mangelfull.

JGNotland
Skrevet

Du trenger nok fort flere pads, mulig også en ekstra bakplate på 125 mm. Så følger det ikke med wipedown. Kan blande egen IPA eller kjøpe ferdig produkt. Eks. Menzerna Top Inspection. Etter du har polert vil du kanskje vokse. Deg følger ikke med voks i pakken. Så må du ha en applikator eller tre for å påføre voks. Kanskje også noe mer MF for å buffe voksen.

Pakken tar deg langt, men litt supplering må til for å komme helt i mål.

Det følger med 125mm bakplate i den pakken. ;-) Ellers så kan denna anbefslast til voksbuffing: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&products_id=10

BMW E30 320I

BMW E91 320D

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Skrevet

Hei jeg har allerede vaskeutstyr og voks så det er hovedsakelig polering, har ikke clay men det kan jo og handles?

Skrevet

Hei jeg har allerede vaskeutstyr og voks så det er hovedsakelig polering, har ikke clay men det kan jo og handles?

Da kan du skrive hva du har, så får du nok mer enn nok input på hva du kan kjøpe til ;)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Skrevet

Vet det følger med 125-plate, men mange mener den bør byttes ut ;)

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Skrevet (endret)

Jepp :) jeg har:

Vaskepakke fra ScandicShine (DCN vask)

Korrosol

Fusso 12 month wax

10 mikrofiber

2 tørkehåndkle

Surfex HD

2 felgbørster

En (tom) RIM7

Vet det følger med 125-plate, men mange mener den bør byttes ut ;)

Må man endre bakplate etter pad størrelse?

Endret av Bayerische
Skrevet

Audi med knallhard lakk, kan du holde på til du ser stjerner med en DA maskin, den tar litt, men tysk lakk er desidert det hardeste, så

For å få det perfekt og ikke holde på i evigheter må du nok gå for roterende, skal du kjøpe inn produkter så gå for Swissvax sin voks og cleaner fluid, det er det dyreste men desidert det beste,

Lykke til

Skrevet (endret)

Audi med knallhard lakk, kan du holde på til du ser stjerner med en DA maskin, den tar litt, men tysk lakk er desidert det hardeste, så

For å få det perfekt og ikke holde på i evigheter må du nok gå for roterende, skal du kjøpe inn produkter så gå for Swissvax sin voks og cleaner fluid, det er det dyreste men desidert det beste,

Lykke til

Må da vel ikke gå for roterende på tysk lakk? Det er en overdrivelse. Alt kommer an på tilstanden til lakken og hvilken linje man legger seg på.

Das6-pakken holder lenge for en som ikke har erfaring spør du meg. Skal du komme på andre tanker tar du steget videre ved en senere anledning heller, og da gjerne med litt kursing om man ikke føler seg trygg på teknikkene.

Swissvax' produkter er heller ikke nødvendig. Finnes mange tilsvarende og bedre produkter til en rimeligere penge, som både tester og personerfaringer viser.

Endret av Klykken
  • DCN Poeng 3

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet

Lykke til

Har ingen erfaring, men etter timevis med lesing her på forumet så er ikke mitt inntrykk at folk "holder på til de ser stjernene" med DA-maskin, selv på hard lakk. Virker som de fleste også velger produkter fra Scholl og Menzerna også. Tipper det ikke er bare er pris som er avgjørende for det...

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=669

Denne så jo genial ut :) Tror dere jeg klarer meg med den pakken eller er det fortsatt den sjansen at jeg må stresse meg rundt for å handle produkter jeg trenger?

Er mange tråder på at folk får bra resultat med PF2500 og oransje/gul uber på hard lakk, som en 1-stegs. Skal selv gi det et forsøk til våren! Ellers inneholder jo pakken FG400, men denne avslutter nok ikke så fint.

Clay kan være greit for å unngå urenheter som kødder til poleringen. Kjøpte selv Mag QD + Clay kit på Torshov, men du får nok rimeligere varianter enn denne.

Skrevet

Ok takk for all hjelp! :) Blir nok å bestille noe etterhvert da :) Har ingen intensjon om å få det 100% (som i faktiskt 100% og) Men å få det bedre er målet ja så satser på at DA kan gjøre jobben med litt skarp polish :)

Skrevet (endret)

Lykke til

DA fungerer utmerket på Audilakk, og all annen lakk forøvrig. Hardhet varierer fra bil til bil og på forskjellige modeller. Generelt synes jeg de fleste VAG har grei lakk.

Hardeste lakken jeg har vært borti var en Volvo som i tillegg fikk microriper hvis jeg stirret for hardt på den ;) Noe av det hardeste er vel Mercedes sin Ceramic, men den har jeg ikke erfaring med.

Ang poleringsmidler fra Swissvax så er det en grunn til at det ikke er det som blir mest brukt her inne.

Roterende maskin er bra redskap, men kan fort gjøre skade i feil hender. Dette krever mye trening.

Når jeg holder på ønsker jeg alltid å fjerne minst mulig lakk. Start mildt og jobb deg oppover på grovhet.

Edit: Skulle jeg kjøpt min første maskin i dag hadde det blitt ND PDA-15. Virker som en knallmaskin og er nok hakket bedre enn Das6 :)

Endret av Kimmen

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Skrevet

Jeg har tatt 1-stegs på en Z3, A4 Allroad, A3, 1-serie og Mercedes E-klasse, sort med keramisk klarlakk, ikke noe problem det med Krauss 500w og Flex VRG, gul Uber og PF2500. Å si at man trenger roterende på hard lakk som en fasit sier meg bare at da må folk lære seg å polere.

JGNotland
Skrevet

http://www.detailersclub.no/forum/topic/23062-min-foerste-2008-mercedes-benz-gl-obsidian-black/

Til dei som måtte ver i tvil om Das 6 duger til noko som helst, så har jo det nettopp blitt rimelig greit bevist her! :D

Eg meiner pakken er super, og har kjøpt tilsvarande sjølv. Kjøper du den, så ville eg slengt med ei ekstra puta av gul og Orange. Dersom du jaktar clay, så skal Bilt Hamber sin ver bra. Den fekk eg i posten i dag, så eg har ikkje testa den endo. Det fina med den er prisen, og at det er tilstrekkelig med vatn som smøring.

BMW E30 320I

BMW E91 320D

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Skrevet

Har ingen erfaring, men etter timevis med lesing her på forumet så er ikke mitt inntrykk at folk "holder på til de ser stjernene" med DA-maskin, selv på hard lakk. Virker som de fleste også velger produkter fra Scholl og Menzerna også. Tipper det ikke er bare er pris som er avgjørende for det...

Er mange tråder på at folk får bra resultat med PF2500 og oransje/gul uber på hard lakk, som en 1-stegs. Skal selv gi det et forsøk til våren! Ellers inneholder jo pakken FG400, men denne avslutter nok ikke så fint.

Clay kan være greit for å unngå urenheter som kødder til poleringen. Kjøpte selv Mag QD + Clay kit på Torshov, men du får nok rimeligere varianter enn denne.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår