truhaa

Bil og hestehenger

38 innlegg i emnet

Noen som vet om en kan dra hestehenger med en en Audi A4 Allroad 2.0l?

Vet det kommer ann på vekt, men dette er vel en forholdsvis lett henger. Noen som vet tillatt hengervekt på overnevnt bil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Last ned bil og henger app som SVV har og tast inn reg.nr på bil og henger så finner du det ut. Ellers har jeg lest at 1700kg er maks på A4 allroad i 2.0tdi.

Edit: ser det er forskjell på 143hk og 177hk. Så kommer an på hva du har.

Endret av The Punisher
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om en kan dra hestehenger med en en Audi A4 Allroad 2.0l?

Vet det kommer ann på vekt, men dette er vel en forholdsvis lett henger. Noen som vet tillatt hengervekt på overnevnt bil?

REG nr, så skal jeg sjekke det for deg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1900kg kan den trekke

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk beskjed om at henger veide 700 kg, så tipper det går greit. er med brems

Husker ikke reg her, orker ikke gå i garasjen :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, hva har du rotet deg borti nå?

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg drar hestehenger med min A4 1,9TDI avant 131hk. Den kan dra 1800kg. Drar fint min Böckman henger med to hester på (kaldblodstravere). Min henger har egenvekt 660 kg og tillatt totalvekt 1999kg. Dvs att den som skal kjøre må ha BE for å kunne dra dette lovlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reglene for henger er helt høl i huet. Vår lille Golf kan trekke båten lovlig, men ikke XC60'n som har mye større motor, 4x4 og mer drakapasitet. Da må en plutselig ha BE. Resulatet er at folk kjører mindre og svakere biler noe som gir dårligere fremkommelighet og sikkerhet for alle på veien...

Når man har regler som svekker sikkerheten, da er noe feil. Det er ikke snakk om noe vogntog akkurat heller, da er det selvfølgelig viktig at folk har papirene og kunnskapen i orden.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis hestehengeren har tillatt totalvekt på si 2000 kg, og bilen har det samme, betyr det at du ikke har lov å kjøre dette vogntoget kun med "B". Da du kun har lov å være opptil 3500kg, da det er maks totalvekt.

Men hvis man har BE, kan man dra bilhenger med en Polo eller Corsa, (da tom henger selvfølgelig) selv om kanskje henger har tillatt totalvekt på 2500 kg, så går dette plutselig på såkalt "aktuell vekt".

Så ta BE først som sist, eller B96 så slipper man å tenke på dette :P Er vel ikke siste gang man skal dra en henger i vektgrenseland!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis hestehengeren har tillatt totalvekt på si 2000 kg, og bilen har det samme, betyr det at du ikke har lov å kjøre dette vogntoget kun med "B". Da du kun har lov å være opptil 3500kg, da det er maks totalvekt.

Men hvis man har BE, kan man dra bilhenger med en Polo eller Corsa, (da tom henger selvfølgelig) selv om kanskje henger har tillatt totalvekt på 2500 kg, så går dette plutselig på såkalt "aktuell vekt".

Så ta BE først som sist, eller B96 så slipper man å tenke på dette Er vel ikke siste gang man skal dra en henger i vektgrenseland!

Du har vel ikke lov til å overskride bilens egen vekt?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke med bare B nei men under visse forutsetn med BE jo:-)

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan ikke overskride bilens tillate vogntogvekt uansett. Men med BE kan man kjøre med en henger som tillater dette, men den kan ikke lastes så tungt at vogntogvekten overskredes. Med B gjelder hengerens tillate totalvekt og ikke aktuell vekt som på BE.

Forstå rotet over den som kan

Reglene for henger er helt høl i huet. Vår lille Golf kan trekke båten lovlig, men ikke XC60'n som har mye større motor, 4x4 og mer drakapasitet. Da må en plutselig ha BE. Resulatet er at folk kjører mindre og svakere biler noe som gir dårligere fremkommelighet og sikkerhet for alle på veien...

Når man har regler som svekker sikkerheten, da er noe feil. Det er ikke snakk om noe vogntog akkurat heller, da er det selvfølgelig viktig at folk har papirene og kunnskapen i orden.

Forklar nærmere, for dette hørtes rart ut!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man lov å kjøre stor henger, altså har BE, kan man dra det bilen har lov å dra. Selvsagt må henger ikke overskride sin vektgrense, så alt må være ihht vognkort på bil og henger.

Men eksempelvis, man har en Pajero eller lignende, den veier kanskje 1800 kg?, men har lov å dra f.eks 3000 kg.

Nå gjettet jeg bare noen tall, men tror ikke jeg skal være langt unna. Mange pickup´er har lov å dra langt mer enn sin egen vekt, for eksempel Navara og andre.

Det er bare å se i vognkort hva som er lov og ikke, men har man bare B, må man ikke overskride 3500 i tillatt TOTALVEKT <_<

Verre er det ikke :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan overskride 3500 på klasse B også. I så tilfelle veier bilen 3500 og du kan tilsammen veie 4250 kg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet med den appen til vegvesenet, der fikk SUVen ikke lov til å dra båten, men Golfen fikk. Har vel noe med totalvekt å gjøre, uansett så går det ut over sikkerheten at folk må kjøre en liten bil kontra en som er mer egnet på alle måter, eller ta nytt førerkort. Her er det ikke et tema å kjøre Golf 7 en med båten bakpå, da får man heller få en bot hvis de gidder det. Er de nazi så får man ikke kjøre videre, men da er det bare å hente Golfen å sette båten på den. Herregud, Norge har noen ting som ikke er logisk..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan overskride 3500 på klasse B også. I så tilfelle veier bilen 3500 og du kan tilsammen veie 4250 kg!

Ikke med kun B. Da må du ha B96 eller BE.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvis du har en bil med 3500kg egenvekt, så må du ha BE for å få kjøre med henger bakpå? Det stemmer ikke!

Isåfall er det helt nytt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Tilhengeren kan ikke være tyngre enn bilens egenvekt med fører. Har man eksempelvis en bil med egenvekt 1925 kg, vil denne vekten bli 1925 kg + 75 kg (standardvekt fører)2000 kg. Bilens tillatte totalvekt er 2650 kg. I vognkortet står det videre at bilen er sertifisert for å trekke en tilhenger på 1800 kg, og har en tillatt vogntogvekt på 5200 kg.

Noen som vet om denne regelen fortsatt er gyldig, eller ble den fjernet når de nye reglene kom i januar 2013? Jeg finner nemlig ingen ting om dette her med artikler etter januar 2013. Om jeg taster inn registreringsnummer på bil på tilhengerkalkulatoren så får jeg at jeg kan klaske på en henger med tillatt totalvekt på 1558 kg. Bilen min veier 1372 kg inkludert fører. Kan man stole 100 % på tilhengerkalkulatoren?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvis du har en bil med 3500kg egenvekt, så må du ha BE for å få kjøre med henger bakpå? Det stemmer ikke!

Isåfall er det helt nytt!

Hvis bilen har en egenvekt på 3500kg er tillat totalvekt høyere enn 3500kg, da må du ha C1 eller høyere for å i det hele tatt ha lov til å kjøre bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen har en egenvekt på 3500kg er tillat totalvekt høyere enn 3500kg, da må du ha C1 eller høyere for å i det hele tatt ha lov til å kjøre bilen.

Hvis bilen har tillat totalvekt 3500 da? Eks, dodge ram som er nedklasset fra C1 til B? Vogntogvekten er jo høyere. Mener at man i teorien kan føre ett vogntog på 4250kg med klasse B.

Edit: Sitat fra vegvesen.no

Med klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg.

Endret av Albino
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive