Gå til innhold
makken

Varmt eller kaldt vann?

Recommended Posts

makken    0
makken

Hei.

Flott og informativ side! Er helt grønn på bilpleie, så denne siden var midt i blinken.

Har også et spørsmål jeg ikke har fått svar på ved å lese guidene på siden. Skal man bruke varmt eller kaldt vann i såpebøtten når man vasker bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
General Lee    25
General Lee

Varmt.

Sånn passe lunka.

Funker best og er behagligst. Syns jeg.

Kan såklart bruke kaldt om du ikke har noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ErikH    1
ErikH

Jeg vil anbefale mot den varme "siden" da dette vil avhjelpe såpeproduktet du bruker til å få med seg mer møkk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 270
NeDD

Vask med varmt, skyll med kaldt. Samme sier kjerringene hjemme...

Åpner porene med varmt og lukker porene med kaldt vann.. Men ikke 100% sikker om dette gjelder lakk også.. Anyone? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    445
trogha

Lunkent vann i bøttene og kaldt vann i slangen.

På en bil med Sealer/voks har det lite å si om vannet er 10 eller 40 grader for vaskinga sin del, bortsett fra at det blir mer behagelig ved 40 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 525
truhaa

Varmt vann er best da det er mest behagelig også ;) men funker begge deler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terjeo    112
Terjeo

har tilgang på så mye varmtvann jeg vil til å sprute på bilen under vask, bedre å bruke kaldt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 525
truhaa

Varmt er bra det om du har mye av det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
General Lee    25
General Lee

Ville ikke brukt noe særlig varmere enn 50 grader om du skal bruke slange eller noe slikt om du har tilgang på fyrkjele eller lignende.

Høyttrykk kan du bruke varmere om du ønsker, da det er snakk om mindre mengder vann, som regel under 5 liter i minuttet.

100 grader varmt vann er ikke særlig behagelig å jobbe med heller og stripper gjerne det du måtte ha helt ned til metallet... Har prøvd. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terjeo    112
Terjeo

har tilgang på 40 000liter 95 grader vann, så tror ikke det går tomt i hvertfall hehe

Endret av Terjeo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 525
truhaa

Ja er vel som Generalen sier da, da stripper du det meste fra lakken i allefall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ghostrider264    0
Ghostrider264

Dreiv forrige helg og vasket bilen i selvvasken på den lokale Statoilen. Der har de div kjemi som du kan velge (standad selvvask). Putt på en mynt og trykk 1 så får du avfetting, trykk 2 så får du varmt vann og såpe, 3 er kaldt vann, osv.

Kom i diskusjon med en kar vedr. avfetting. Han mente det het "kaldavfetting" fordi du skulle spyle det av med kaldt vann. Brukte du varmt vann, ville det fungere dårligere. Synspunkter eller erfaringer på om dette er noe fornuft i dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind
Kom i diskusjon med en kar vedr. avfetting. Han mente det het "kaldavfetting" fordi du skulle spyle det av med kaldt vann. Brukte du varmt vann, ville det fungere dårligere. Synspunkter eller erfaringer på om dette er noe fornuft i dette?

Hehe, han har nok misforstått litt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eirik    1
Eirik

Så hva er da forskjellen mellom avfetting, microavfetting, kaldavfetting? Jeg er litt lost i jungelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 525
truhaa

Copy paste fra overnevnte side:

Alkalisk avfetting: Alkaliske midler har pH over 7, og er bedre miljømessig fordi løsemidler ikke inngår. Som regel vil høyere pH-verdi gi et mer effektivt produkt. Velg et produkt merket "irriterende" og ikke "etsende". Produkter merket etsende vil matte lakken over tid. Konsentrerte midler med høy pH kan virke etsende ved uforsvarlig bruk.

Vegetabilsk avfetting: Denne typen avfettingsmiddel fungerer bra når du skal fjerne asfalt. Husk at disse avfettingsmidlene trenger tid til å virke, minst 2-3 minutter! I vegetabilsk avfetting brukes sitrusolje, kokosolje eller derivater av rapsolje som løsemiddel, dette er også et godt miljøalternativ. Velg bort sitrusolje (limonen) som er allergifremkallende.

Mikroemulsjon

Mikroemulsjonene er ikke like effektive på asfalt og fett, men bedre til å fjerne smuss i partikkelform enn de andre midlene. Virketiden må reguleres mot temperaturen fordi virkningen er bedre ved høye temperaturer. Beregn virketid fra 3 – 5 minutter. Dette er et godt miljøalternativ. Mikroemulsjon er en blanding av vann, løsemidler og tensider. Tensidene gjør at løsemiddelinnholdet kan senkes.

Avfetting med løsemidler

Løsemidlene er effektive på fet smuss. Avfetting med løsemidler er det alternativet som har mest negative helse- og miljøeffekter. Om du velger et slikt produkt, kan du minske de negative effektene ved å velge et med fettsyreester som løsemiddel i stedet for hydrokarboner. Hvis det brukes hydrokarboner, velg alifatiske hydrokarboner i stedet for aromatiske hydrokarboner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 525
truhaa

Ja bilpleie er innviklet til tider, svamp, bøtte, såpe, pusseskinn er letteste regnestykke, derfra og videre er det mer og mer avansert... haha..

Trenger i teorien to stk avfettinger til vask, en som løser fett og olje og en som er bra på sand og generell møkk..

Mikroemulsjon sand og møkk, Løsemiddelbasert til olje og fett... men begge to gjør vel såpass mht begge typer møkk at de fint kan benyttes alene da, men HEI, hvem har mer en en type avfetting i garasjen av oss da? har sikkert 6-7 typer i alle fall....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Citrus    7
Citrus

Hvordan plaserer disse seg da;

grime reaper

rapid 9000

crack 9000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×