e30 tic

Hvorfor Flex overgår Rupes

55 innlegg i emnet

Søndag er dagen for forum lesing og tv titting. Di siste gangene har tatt biler har jeg fundert over en ting.

Nå skriver jeg dette med et "glimt i øyet" men jeg vil gjerne høre om noen tenker det samme.

Både her og på facebook så ser jeg stadig folk som roser både Rupes og nå spesielt UHS opp i skyene noe jeg personlig ikke helt forstår, forstår riktignok at det er fantastiske maskiner men jeg skjønner ikke at "ALLE" har samme oppfatning.

Mitt første møte med Rupes var når jeg kjøpte min egen duetto relativt nylig, med tanke om at den kunne kjøre slutt steg mye enklere enn roterende på mørke biler, noe den selvsagt leverer med topp karakter.

Å kjøre plast støtfangere med duetto og mini er også en drøm, lekende lett vil jeg påstå, det er faktisk så lett å få et godt resultat at det er direkte gørr kjedelige maskiner å kjøre.

Nå har jeg alltid hatt Flex og har aldri kjørt DA før jeg handlet Duetto'n så kansje det er årsaken til at jeg liker Roterende bedre enn DA.

Så her lister jeg opp noen punkter i roterende maskiners favør og overdriver gjerne litt ;)

post-1006-0-36509400-1420997508_thumb.jp

Why Flex?

- Fullstendig vibrasjonsfritt

- støyer mindre (enn duetto)

- Korrigerer mye bedre i kurver

- korrigerer mye bedre på kanter

- Korrigerer mye bedre mot listverk

- Mer krevende å kjøre, som igjen gir større mestringsfølelse og glede av i arbeidet

- Rask å skifte mellom store og små pads, en maskin mer fleksibel

- Mulighet for forlengere, korrigerer lettere rundt rails.

- Genial med 75mm plate og våtslip på svært stygge front lykter

- Mindre støv med rette produkt kontra feks grønn grønn og blå blå.

Why Rupes?

-trygt og (kjedelig) å arbeide med.

-avslutter bra

-egnet til våt slip

Noen som er enige i noe av det ovenfor ? :D

Endret av e30 tic
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sammenligner du epler og pærer. Flex vs Rupes burde vært roterende vs roterende, eller DA vs DA.

Just my two cents..

Edit; klarer ikke se noe problem å kjøre siste steg selv på myk sort lakk med roterende, her er det teknikk som avgjør.

Men for meg faller sammenligningene dine helt gjennom, da det ikke er sammenlignbart å sammenligne to merker, men med to helt forskjellige maskiner fra de to produsentene.

Endret av tr86
4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke enig, jeg vil feks ha frem hvorfor så mange velger netopp Rupes fremfor feks flex eller annen roterende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tittel burde vært Roterende vs Dual Action. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil ha frem hvorfor folk velger Rupes DA fremfor roterende Flex, eller hvorfor folk også velger FlexDA fremfor roterende generelt?

Svaret er enkelt, akkurat av samme grunn til av folk gjerne har mer enn 1 polish stående, det er ikke alltid en type funker, og folk ønsker ikke å gjøre ting verre enn det trenger bare for morro skyld.

Min Flex 14-2 bråker Forøvrig mer enn min duetto, den har en helt annen frekvens, men i lydnivå bråker den mer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke enig, jeg vil feks ha frem hvorfor så mange velger netopp Rupes fremfor feks flex eller annen roterende.

Sammenlign heller Flex DA mot bigfoot. Er mange som bruker Flex DA også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda ikke hatt behov for roterende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg, Volvoen jeg tok hadde ikke Bigfoot sjans engang, roterende har helt klar sin plass hos meg, men det har absolutt DA også:-)

Endret av tr86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig jeg er håpløs på å formulere meg, men mitt inntrykk er at flere og flere velger Rupes maskiner og da en av DA maskinene og kjører gjerne kun DA på på en bil, det sliter jeg med å forstå.

Sier ikke at det er umulig å avslutte pent med roterende på myk sort eller å korrigere skikkelig med en duetto feks jeg bare lurer på hvorfor det har blitt slik :)

Hva vil det si? at du aldri har tatt en bil bare med roterende eller at du ikke har behov for det, jeg bare spør for jeg har strengt tatt ikke behov for DA :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom man behersker roterende, så trenger man trolig aldri DA. (Sjansen er dog større her enn omvendt, dersom man tar fryktelig mange biler)

Dersom man har noe bedre tid og en god DA (Flex DA eller Bigfoot) så klarer man seg også trolig uten roterende.

That simple.

mulig jeg er håpløs på å formulere meg, men mitt inntrykk er at flere og flere velger Rupes maskiner og da en av DA maskinene og kjører gjerne kun DA på på en bil, det sliter jeg med å forstå.

Sier ikke at det er umulig å avslutte pent med roterende på myk sort eller å korrigere skikkelig med en duetto feks jeg bare lurer på hvorfor det har blitt slik :)

Hva vil det si? at du aldri har tatt en bil bare med roterende eller at du ikke har behov for det, jeg bare spør for jeg har strengt tatt ikke behov for DA :)

Prøv å kjøre 1/2steg med kun roterende på sort Lexus IS 1.gen, så skjønner du kanskje tegninga. Du klarer det nok til slutt, men en DA hadde garantert spart deg for 2-3 hjerteinfarkt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roterende krever en god del mer øving og maskering enn DA.Etter min mening.Særlig om en er ganske fersk.jeg går for flex DA og rupes produkter til våren sannsyneligvis.Rupes produkter er så effektiv på all slags DA at det ikke er langt unna like effektivt som roterende.Men på de aller mest ripete bilene må jeg velge roterende..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom man behersker roterende, så trenger man trolig aldri DA. (Sjansen er dog større her enn omvendt, dersom man tar fryktelig mange biler)

Dersom man har noe bedre tid og en god DA (Flex DA eller Bigfoot) så klarer man seg også trolig uten roterende.

That simple.

Prøv å kjøre 1/2steg med kun roterende på sort Lexus IS 1.gen, så skjønner du kanskje tegninga. Du klarer det nok til slutt, men en DA hadde garantert spart deg for 2-3 hjerteinfarkt..

Og nettop derfor har jeg jo en DA som beskrevet i første post

Endret av e30 tic
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjønner jeg, men trådtittel og første innlegg sammenligner du kontret 2 merker, men to helt forskjellige maskiner.

hvis du endrer trådtittel til roterende vs DA eller noe slik så skjønner jeg logikken din..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roterende krever en god del mer øving og maskering enn DA.Etter min mening.Særlig om en er ganske fersk.jeg går for flex DA og rupes produkter til våren sannsyneligvis.Rupes produkter er så effektiv på all slags DA at det ikke er langt unna like effektivt som roterende.Men på de aller mest ripete bilene må jeg velge roterende..

Ja øving og feiling har det blitt mye av, men mye v det er nok grunnen til at det er såpass gøy nå.

Et eksempel; Jeg tok nå nylig en E-Klasse som var nylakkert (elendig grunn arb og lakk) men den var noe blass og hadde allerede fått rikelsig med vaskeriper.

I god tro gikk jeg på med Duetton og UHS på grå UHS pad, jeg hadde tatt halve bagasje lokket før jeg var over på PE14. Hvorfor? fordi jeg ikke syns UHS var så rå som tilbakemeldingene tilsier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja øving og feiling har det blitt mye av, men mye v det er nok grunnen til at det er såpass gøy nå.

Et eksempel; Jeg tok nå nylig en E-Klasse som var nylakkert (elendig grunn arb og lakk) men den var noe blass og hadde allerede fått rikelsig med vaskeriper.

I god tro gikk jeg på med Duetton og UHS på grå UHS pad, jeg hadde tatt halve bagasje lokket før jeg var over på PE14. Hvorfor? fordi jeg ikke syns UHS var så rå som tilbakemeldingene tilsier.

Men var det produktet sin feil eller maskinen?

Hadde du kjørt UHS på roterende så hadde det også kunne forandret mye.

Både produkt og pad har mye å si, så hva kjørte du på Flex som kan forklare resten av påstanden?

Forskjellige komboer funker jo forskjellig fra lakk til lakk, uavhengig av om det er Rupes eller Flex, roterende eller DA.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjønner jeg, men trådtittel og første innlegg sammenligner du kontret 2 merker, men to helt forskjellige maskiner.

hvis du endrer trådtittel til roterende vs DA eller noe slik så skjønner jeg logikken din..

forsøkte det men fikk det ikke til, :huh: uansett så hagler det jo inn med svar og meninger her, og det var netopp det jeg var ute etter. Om man kjører Duetto eller 21 på en bil spiller mindre rolle, poenget mitt med å bruke Rupes som eksempel er jo netopp fordi det er det som utmerker som så fantastisk.

Det er allerede mer enn nok tråder på nett om "hvilken roterende er best", "hvilken Da velger jeg osv"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg er litt enig i det du skriver, å bruker veldig mye flex roterende, men en del punkt er eg ikkje enig i:

Flex er kanskje vibrasjonsfritt, men rupes kan en kjøre med en hånd.

Korrigerer bedre gjør jo en roterende på de fleste lakktyper, men en kan få like bra resultat med rupes.

Rask skift mellom store å små pads, det kan jo 21/15, men da er det store og enda større. Andre DA maskiner som das-6(osv) kan ha liten pad type 75mm.

Mindre støv? En kan jo bruke scholl,menzerna,3M osv på rupes, kan også bruke andre puter.

Eg har enda ikkje blitt helt venn med min Rupes 21, men mini er knall, så grovsteg med flex, finsteg med rupes 21 og mini på de som krever 2 steg.

En stegs kan bli med flex eller med rupes, alt etter lakkens tilstand og type lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjønner jeg, men trådtittel og første innlegg så er det ikke lett å skjønne din intensjon. Og sammenligne to typer maskiner slik som tråden går frem, blir uansett ikke helt riktig spør du meg.

Da må du gjerne prøve å kjøre tydelig hensikten og også være saklig nok til å få frem ulempene (potensielt ulemper) med roterende såvel som det samme med DA.

Men du sammenligner som sagt FLEX vs RUPES, ikke roterende vs Bigfoot som da slik du forklarer ville vært mer naturlig, siden Rupes er et merke som betyr langt mer enn bare DA maskiner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Flex 14-2 bråker Forøvrig mer enn min duetto, den har en helt annen frekvens, men i lydnivå bråker den mer.

Denne testen fra en Tyskforum side oppgir Flex PE 14-2 med db fra 84-95db og Rupes duetto fra 85-115db. Husk at 3 dB er en dobling av lydenergien/ støy.

Dette er en test som er utført av Chemical Guys eu, og har fått litt lavere verdier på sine målinger. Men Flex PE er også her målt lavere en f.eks Rupes Bigfoot 15 & 21

https://www.youtube.com/watch?v=wHr6EPZ9crg

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3db er en teoretisk dobling ja, menneskehørsel opplever det dog ikke slik i praksis.

Jeg har målt mine maskiner, uten at det egentlig er poenget her, ei heller betyr noe for min del heller, da jeg bruker hørselvern eller propper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive