griffenfeldt

Tips til liten kompressor

Trenger en liten kompressor til Bla Rupes TA50 o.l.

Har en stor kompressor til spikerpistol o.l, men ønsker en litt mindre og mer praktisk/støysvak kompressor som klarer og levere nok luft til f.ex en luftdreven pusser/poleringsmaskin.

Det er fint med kvalitet, men en slik krever kanskje ikke det råeste prismessig på markedet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt en fra ClasOhlson (2011 eller 2012) og den har fungert veldig fint så langt. Brukes sjeldent. Står lagret i minusgrader om vinteren på kald låve. Kjøpte en litt oppgradert utgave, ikke den minste og billigste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en du kan sette på bilen :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk med tools og aeo dem gir deg nok ett rett svar på hva som er bra til en fornuftig pris :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville brukt den du har, såfremt den leverer nok.

Det utstyret du tenker å bruke den på krever jo mye mer luft enn en spikerpistol!

Ser absolutt poenget med en støysvak en, men kjøper du en liten en til den bruken vil den ikke levere nok selv om den går kontinuerlig.

(Har selv en stor Ingersoll Rand og 2-300l tank, med Rupes LHR-75 må den gå i overkant mye. Har også en maskin tilsvarende TA-50, og den går mye da også...)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roterende luftverktøy krever som regel store mengder luft!! Dog litt lavere trykk, men hjelper lite det når en snakker liter/min. Har en bandsliper, den går i 8 sekund før kompressor starter, er en passe stor 1fas komp... Spikerpistol bruker ingenting luft sammenlignet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser den krever usedvanlig mye for å være såpass liten, men med maks rpm på 15000 så er det kanskje ikke rart.

Når jeg kikker etter kompressorer som møter kravet på luftmengde så må man ha en relativt stor en.

Jeg hadde håpet det hadde holdt med en som kunne gi hele trykket uten nødvendigvis å trenge å gi 300l.

Jeg kommer nok ikke til å kjøre rupesen på 15000rpm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å sjekke tallet på kompressor for fritt avgitt luftmengde. (ikke beregna/gjennomløpt sylindervolum)

Tommefinger-regelen på kompressor i disse størrelsene, er 100l/min pr hk i fritt avgitt luftmengde. -En 3hk (2.2KW) leverer da ca 300l/min i fritt avgitt luftmengde.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å sjekke tallet på kompressor for fritt avgitt luftmengde. (ikke beregna/gjennomløpt sylindervolum)

Tommefinger-regelen på kompressor i disse størrelsene, er 100l/min pr hk i fritt avgitt luftmengde. -En 3hk (2.2KW) leverer da ca 300l/min i fritt avgitt luftmengde.

Riktig men det mangler noe her og det er ved hvilket trykk uftmengden er avgitt ved.

Har du et verktøy som trenger 300l v/6 bar får du ikke utnyttet det til fulle om kompressoren avgir 300 ved 5 bar.

Det vill faktisk vere ganske mye for lite det.

Mye villedende merking ute og går.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig men det mangler noe her og det er ved hvilket trykk uftmengden er avgitt ved.

Har du et verktøy som trenger 300l v/6 bar får du ikke utnyttet det til fulle om kompressoren avgir 300 ved 5 bar.

Det vill faktisk vere ganske mye for lite det.

Mye villedende merking ute og går.

Riktig, og det er nok en av grunnene til at man kan oppleve stor forskjell på kompressorer mhp hva de leverer av luft/hvordan luftverktøyene fungerer, selv om spesifikasjonene ser like ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive