Gå til innhold
Ghostrider264

Luftpoleringsmaskin

Recommended Posts

Ghostrider264    0
Ghostrider264

Noen som har erfaring med luftdrevet poleringsmaskin? Ser de selger en på Würth - GP7009, men jeg vet ikke så mye om dette. Noen som har info om pris, hvor stor kompressor jeg trenger (har 125 liters), andre leverandører og ikke minst om en luftdrevet poleringsmaskin er bedre å bruke enn en elektrisk (har Makita). Takknemlig for erfaringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
General Lee    25
General Lee

Würth GP7009

Hvor mye leverer kompressoren din i minuttet og ved hvilket trykk?

Denne trenger 100 L/min ved 6.3 bar, så du kan kanskje klare deg med den kompressoren du har.

Har aldri brukt luftmaskin til polering, men en god del til annen pussing.

Er sikkert litt trening å finne rett turtall når du polerer.

Men er digg med lette maskiner og kjapp, trinnløs turtallsjustering.

Fordelen med elektriske maskiner er at momentet er likt uavhengig av turtall. (asynkrone motorer?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
virtual    83
virtual

Hvorfor engang spekulere på det, når sikkert 98% av folkene rundt omkring bruker elektrisk?

Slipper også å ha en tykk slange over skuldra da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Og en kompressor som står å går i ett sett..

Og ja, den er asynkron ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Swissvax / Dag    233
Swissvax / Dag

Nå er ikke jeg noen spesialist, men på mange felt så virker det som at luft leverer mer presisjon (jevn hastighet, riktig fart etc) på verkøy enn strøm. Det at strøm brukes mest har kanskje like mye å gjøre med bekvemmelighet - veldig hendig å kunne benytte verktøyet hvor som helst der det finnes en stikkontakt osv..

Har man et fast proff verksted så tror jeg mange vil velge luft, festool, blant flere, har jo noen virkelig flotte luftverktøy :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Heller en skikkelig poleringsmaskin på batteri etterhvert da, ledninger og slanger gjør meg SNÅL innimellom...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind
Nå er ikke jeg noen spesialist, men på mange felt så virker det som at luft leverer mer presisjon (jevn hastighet, riktig fart etc) på verkøy enn strøm.

I "real life" er det faktisk omvendt, avvik pga feil trykk, lekkasjer, osv er det vanligste. Og trykkluftverktøy skal strengt tatt smøres hver bidige dag hvis det skal levere presisjon etter spesifikasjoner.

Har nettopp hatt noen runder med dette i forbindelse med at Toyota's fabrikker i Japan nå har begynt å gå over fra luftverktøy til batteriverktøy (!) i produksjonslinjene deres, og Panasonic har produsert maskinene som leveres.. mye elektronikk som passer på at momentet som leveres er innenfor kravspesifikasjonene (+/- X%) uansett om batteriene er fulladet eller nesten tomme, samt at momentet ikke kan justeres av brukeren verken frivillig eller ufrivillig.

Kompressorerog luftverktøy er også både dyrere i innkjøp og drift i forhold til strøm og strømverktøy, og er en større belastning på miljøet i disse "grønne" tider.

Fordelen med luftmaskiner er at de er ofte veldig lette, og har "hur mycket som helst" i dreiemoment. Slange er no dritt, men denne er jo ofte en fleksibel gummislange som er montert i taket, så den er ikke så mye i veien som man skulle tro. Har inntrykk av at mange lakkeringsverksteder bruker luftdrevne polermaskiner, og 3M-selgerne foretrekker å demonstrere polish med luftmaskiner.

Konklusjon fra min side? Nei. Bortsett fra at jeg holder meg til Metabo'n til noen overbeviser meg om at noe annet er bedre B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Det som er artig er at folk tror trykkluft er gratis, det ligger liksom bare i rør i veggen.. Fy f det er dyrt med trykkluft! En god, stor kompressor som skal kjøpes, med tank og servicer, det er dyrt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd-M    25
Odd-M

Har polert mange mange tusen kvadratmeter med maskin fra Atlas Copco av ukjent modell. Hastighet justeres trinnløst og du kan legge store (skadelige for lakken) mengder kraft på den uten at den stopper. Problemet med slange er ikke værre enn den forbanna ledningen som slenger overalt.

Et tips angående luftdrevet verktøy er problemet med olje. Har du ikke automatisk oljesystem og avfuktningssystem vil fukt og kondens skade maskinen og ødelegge den etter en stund. Mulig det finnes modeller som ikke trenger olje, men vi måtte sende maskinene på service med jevne mellomrom selv om det skulle være avfuktningssystem på anlegget. Har en mistanke om at de store rørstrekkene skapte mye kondens etter avfukteren.

Kan kreve betydelige mengder luft ved kontinuerlig gange, LANGT mer enn en liten hobbykompressor er i stand til å levere. Forbruket er liter pr minutt og det styrende vil da være hvor mye motoren på kompressoren er i stand til å levere, ikke størrelse på tanken med mindre du har en enorm tank. 125 liter er lite. Da vi kjørte 6 maskiner mer eller mindre kontinuerlig måtte vi en plass ha en stor agregatkompressor for å levere nok luft. Det ene stasjonære anlegget som leverte nok luft til dette hadde en kompressor stor som en liten bil og tanken nærmest måles i kubikk, bare for å sette ting i perspektiv. Det anlegget hadde riktignok god overkapasitet.

Endret av omrognan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

oljefri luft og kjøletørke, da går prisen opp ;) Må jo ha ett greit duggpunkt slik at ikke maskinen ruster opp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ghostrider264    0
Ghostrider264

Takker for synspunktene deres, folkens.

Tror jeg skal forsøke å låne meg en luftpoleringsmaskin ved anledning og teste den ut. Luftverktøy er jo ofte mye mer effektivt enn elverktøy. Kompressoren jeg har skal i følge dokumentasjonen levere 201 l/min med 10 bars trykk. Hvis jeg forstår dette rett har den da kapasitet dette verktøyet krever (100l/min ved 6,3 bar).

Oljesmører og tørke er nok litt over the top for meg når jeg stort sett polerer mine egne biler og en sjelden gang for venner og kjente.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig