Gå til innhold
kris1986

Hvordan få "plexiglass" pent igjen

Recommended Posts

kris1986    186
kris1986

Heisann godtfolk! Det har vært litt snakk om å få diverse saker av plast eller da "plexiglass" pent igjen, her er en liten guide som jeg spikra sammen for litt siden på kjøkkenbenken! Grunnen til at jeg er litt nyfiken på dette selv er at jeg har en skjærgårdsjeep som har to vindskjermer som ikke akkurat er i "mint condition" ;)

Utstyr som ble brukt:

Mirka 1200 våtslipepapir

Meguiars 3000 våtslipepapir

Meguiars slipe-bakplate

Metabo rondell i liten utforming

Cyclo oransj pad

Meguiars M105

MARINESHOP.NO polermaskin

Det viktigste når man skal slipe ned stygge riper er å ha god tid, og her er det VIKTIG å BRUKE MINST AGGRESIVT papir først, får du noen ganske markerte riper med papiret er det ganske vanskelig å få de vekk pga at du ikke kan bruke høy fart på maskinen, da brenner jo ting seg veldig fort. Jeg kjørte ikke over 600 omdr. min på maskinen.

1) Slipte lett over med 1200 papir, noe som var noe grovt, 2000 hadde nok vært bedre.

2) Slipte over med 3000 papir i en ganske så god stund, helt tid du ser ripene under er vekk. Når jeg gikk opp på korning, da slipte jeg andre vei (i stedet for opp-ned, så side-side). Etter mange pass, så ser du at ripene fra det grovere papiret er mer eller mindre borte.

3) Smør litt compound (eller polish) på plasten, og kjør maskinen på en lav fart over området i ganske raske øvelser. Hvilken type pad og middel en vil bruke ser man etter litt, det er ikke noe fasit svar på dette, men jeg måtte bruke ganske grov combo på den plasten jeg hadde. Ull genererer jo en del mindre varme, så man kan jo prøve dette først.

4) Tørk av polishrester, skyll av, og nyt ett ripefritt resultat og tenk; "nå sparte jeg de pengene, wax, here I come!" (... eller var det cum????)

Mitt resultat (Oppvaska skal settes inn i oppvaskmaskinene nuh!) :

P1010262.jpg

P1010263.jpg

HUSK: LAV FART PÅ MASKINEN, lett å brenne merker i plasten

Kristoffer

Endret av kris1986

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lexgtturbo    134
Lexgtturbo

Flott guide dette! :)

Men tok du bare ene siden av plexi-glasset? så ut som det var riper på undersiden endå. Men bra resultat? Absolutt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Var bare på en side ja, det glemte jeg å si! Skulle ikke bruke den biten så ripet bare den ene siden ekstra godt til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lexgtturbo    134
Lexgtturbo

Resultatet på siden du tok var ihvertfall skambra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine / Ketil    257
Scandic Shine / Ketil

Noe det samme framgangsmåten som på frontlykter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Ble veldig bra det der :)

Men det lønner seg alltid å legge en LSP for klarplast på, plexi/lexan/acryl/osv matter seg selv relativt kjapt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

skal legge Nano ruteforsegling på båtrutene mine ;) rutene på båten beader som f :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lexgtturbo    134
Lexgtturbo

Vet ikke helt om det blir rett å bruke NL sin ruteforsegling på plexi-glass... Mener at den forseglingen er spesiallaget kun for glass og ikke for plast som plexi er.

Kan jo være at det blir bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

tenkte jeg skulle prøve hvertfall, hadde vært gull med bra beading-effekt på båtvinduene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind
tenkte jeg skulle prøve hvertfall, hadde vært gull med bra beading-effekt på båtvinduene!

Du har vel sikkert en flaske Plast-X stående, hva med å teste hvordan beskyttelse og beading er på denne kontra Nanoforsegling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

jupp, det skal gjøres - har to vindskjermer så blir test da vettu ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Halvparten ble jo som ny ihvertfall, veldig bra :)

Du Kazzper....er PlastX en slags AIO (all in one) for plast?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind
Du Kazzper....er PlastX en slags AIO (all in one) for plast?

Jepp :)

Selv har jeg både Plast-X og en trestegs-serie, men for det meste gjør Plast-X en vel så god jobb når det gjelder shinings. Det er holdbarheten jeg er mer spent på hvordan den er i forhold til både Nano og tre-step...

22092007166.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

har fortsatt ikke brukt Plast X på roterende, men det funker det på 600 omdr. og ganske myk pad vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind
har fortsatt ikke brukt Plast X på roterende, men det funker det på 600 omdr. og ganske myk pad vel?

Det er nå jeg som forhandler skal si nei, mens jeg selv hadde gjort akkurat det du foreslår :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Idag har båtpussen begynt (litt hvertfall, og ja, jeg har vært på båtmessa ;) ). Vindskjermene på båten min er veldig stygge, så de trenger litt oppmerksomhet. 100% ble de IKKE, men det hjalp MYE det jeg gjorde. Glemte å ta "før" bilde på den ene skjermen, men siden de er ca like mye slitt, så tok jeg før bilde av den andre! Enjoy

P1010262-1.jpg

Etter samme prosedyre som sist, men kun med 2000 våtslip (ikke 1200 og 3000 eller hva det nå var)

P1010261.jpg

Prøvde også Plast-X fra Meguiars på den ENE SIDEN (IKKE BEGGE mao), den fjerna ikke riper, men oksidasjon fjernet den med en gang! Imponert, den er kjekk å ha i samlinga si ;)

P1010263-1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Motordekselet (Honda, så den er sølv metallic) har fått seg en bitteliten omgang med 3000 slip, MG#83 med grønn cyclopad og 2 lag med håndpålagt Victoria Conc. Nam nam :)

Beskyttet vinduene midlertidig med Plast X og en dasj med SW20 til slutt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig