Gå til innhold
Øyvind G

Test: Danner LSP et lag over lakken?

Recommended Posts

Øyvind G    2 073
Øyvind G

Danner LSP et lag over lakken?

bb713884-cb4e-4631-8f30-c0a45ee85e21.jpg

Kom til å tenke på å tenke litt på dette og kom frem til en litt spesiell måte å teste det på.

Først begynner jeg med å si at jeg anbefaler ikke å gjøre dette på lakken selv. Dette har blitt utført på et testpanel som ikke skal brukes.

Testen går ut på at jeg tegnet en strek med tusj som jeg delte opp i 3 deler. Tape ble lagt på etter at steken hadde tørket slik at jeg kunne sammenligne beskyttet og ubeskyttet lakk. Etter dette ble det lagt 3 forskjellige LSP produkter over streken slik at LSP i teorien skal kapsle inn streken. Etter at LSP har herdet skikkelig skal jeg da prøve å fjerne streken og se om streken ligger under LSP.

Dette høres kanskje rart og meningsløst ut? Ja det er egentlig det, men det er jo også litt interessant å se hva som skjer. :)

Panelet fikk først en runde med gul/gul 3M på roterende for å fjerne voks fra forrige test. Deretter fortsatte jeg som forklart over med tusj, tape og LSP. All LSP fikk herde til dagen etter.

LSP valget denne gangen er #845, Bodywrap og Shield. Valgte disse pga #845 og Shield er meget kjent her på forumet. BW ble valgt fordi det er en sealer (den eneste jeg har) slik at man kan se hvordan sealer vs voks er. Dermed har jeg en syntetisk voks, en sealer og en (nesten) naturlig voks.

IMG_2268_1920x1280.jpg

Etter av voksen var buffet av fjernet jeg tapen. For å prøve å få det mer oversiktlig og for å ha litt kontroll på hvor skillet ligger imellom hver og en tapet jeg en stripe over og under som jeg har tegnet og skrevet opp hvor skillet er og hvem LSP som ligger hvor. X = ingen beskyttelse.

IMG_2269_1920x1280.jpg

Jeg har funnet ut av at PB tar tusjen greit og det sies av flere her på forumet at den er LSP vennlig. Derfor ble det PB sin jobb å fjerne tusjen igjen.

Jeg sprayet på PB.

IMG_2270_1920x1280.jpg

Ventet litt.

IMG_2272_1920x1280.jpg

Også gikk jeg over en gang med en bomullspute.

IMG_2273_1920x1280.jpg

Må si at jeg ble meget overasket over resultatet da det ikke var noen forskjell. :blink:

Jeg gikk over flere ganger helt til det meste av streken var borte.

IMG_2274_1920x1280.jpg
IMG_2275_1920x1280.jpg
IMG_2276_1920x1280.jpg
IMG_2277_1920x1280.jpg
IMG_2279_1920x1280.jpg
Som sagt, dette forventet jeg ikke i det hele tatt. Hva er det da som skjer med overflaten når man legger LSP hvis det ikke danner seg en tynn film over? Er det kanskje det at LSP binner seg til tusjen og dermed får dårlig heft og blir med når tusjen vaskes bort?
Kjør gjerne en diskusjon rundt dette.
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Eg hadde faktisk trudd at 845 løste opp tusjen ved pålegging.

Hadde trudd streken holdt lengre enn en gang, for på min bil er jo ikkje voksen vekke etter en påføring av pb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

Tusjen inneholder muligens sterke løsemidler , det lukter ihvertfall løsemidler av tusj. Det kan i så fall fjerne både vols og sealer og det som er på samme måte som rødsprit, aceton ogsv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Tusjen inneholder muligens sterke løsemidler , det lukter ihvertfall løsemidler av tusj. Det kan i så fall fjerne både vols og sealer og det som er på samme måte som rødsprit, aceton ogsv..

Jeg vet det, men tusjen ble påført først. LSP ble lagt over slik at den skulle dekke over og beskytte tusjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Lsp legger seg i porene i lakken, ikke som en hel hinne.

Du kunne prøvd det samme med glasscoating, de skal skape målbar hinne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Lsp legger seg i porene i lakken, ikke som en hel hinne.

Du kunne prøvd det samme med glasscoating, de skal skape målbar hinne.

Jeg skjønner (tror jeg).

Hadde hvert interessant å sett hva som hadde skjedd med glass coating ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Jeg tror det blir vanskelig å konkludere med noe før man vet om voks/coating hefter/sitter like godt på sprittusj som på lakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

De gærne har det godt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

Jeg vet det, men tusjen ble påført først. LSP ble lagt over slik at den skulle dekke over og beskytte tusjen.

ah ok trodde det var andre veien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig