FJS

Vask av bil med Swissvax

Jeg fikk min safirsorte BMW (ny bil) behandlet med Swissvax Blauweiss når den var ny. Den er nå ca. 1,5 mnd. gammel.

Tidligere hadde jeg en Stone gray Landcruiser som var behandlet med Ditec. Den brukte jeg omtrent aldri berøringsvask på, vasket med ei blanding 1:4 med Naturén Biomicro og høyttrykksspyler med varmt vann. Opplevde aldri at jeg fikk en grå hinne igjen på bilen etter vask.

På BMWen så har jeg forsøkt med både ei blanding av Surfex HD og Mr. Pink (2 dl Surfex og 1 dl Mr. Pink og resten vann i skumkanonflaska fra Scandicshine og skruen instilt nesten helt på minus) og Autofoam (1:10 i skumkanonflaska). Det etterlater seg hver gang ei grå hinne etter vask, egentlig er det vel rett og slett dritt som blir liggende igjen.

Så i går tok jeg frem biomicro igjen for å forsøke om det fungerte bedre, men omtrent samme resultat. Ei irriterende grå hinne, men da mer som en trafikkfilm mer enn dritt slik som det så ut med produktene nevnt ovenfor. Så den ble reinere i allefall me ´n ikke rein nok. Er det slik at Swissvax medfører berøringsvask hver gang eller gjør jeg noe feil? Er litt skuffet i forholdt til at jeg trodde Swissvax skulle være minst like "brukervennlig" som Ditec.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg testet nettopp dette selv. I vår bilpark har vi en golf der jeg har lagt Collinite 845, og en E-klasse der jeg har lagt Swissvax Shield. Ved gårsdagens avspyling la jeg Surfex HD 1:20 på begge bilene og spylte av med høytrykk med såpevann og deretter med vanlig vann i selvvaskeranlegg. Golfen ble gulle rein, E-klassen var fortsatt en god del møkkete. Det skal også sies at Mercedesen er garasjeparkert og brukes sjeldent for tiden, mens golfen står ute og blir brukt hver dag. Merkelig dette her altså, kanskje det er på tide å ta foten ut fra Swissvaxleiren og over til coating.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv på hvit bil på denne tiden av året har jeg erfart at kun avspyling med avfetting/forvask ikke etterlater noe hinne når de er behandlet med crystal Serum.

På min bil (som er sort, behandlet med mystery, har jeg heller ikke nevneverdig problem med dette, men prickbort føler jeg utmerker seg litt på dette området)

Selv foretrekker jeg uansett berøringsvask siden deres blir skikkelig rent!

Uten berøringsvask vil det likevel ikke bli skikkelig rent, selv om det blir bra nok som en "mellomvask" iblant..

Endret av tr86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få helt ren bil så må man utføre en berørings vask. Slik er det bare, uansett hvilken LSP man har på bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten berøringsvask får du etterhvert en grå hinne uansett hva slags beskyttelse du bruker, i tillegg er den grå hinna langt enklere å se på en sort bil enn på en grå bil ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk ikke slik nei, såklart må man vaske bilen for hånd om den skal bli helt ren. Men det er store forskjeller ute og går.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten berøringsvask får du etterhvert en grå hinne uansett hva slags beskyttelse du bruker, i tillegg er den grå hinna langt enklere å se på en sort bil enn på en grå bil ;)

Har hatt en svart Landcruiser med Ditec tidligere og den fikk en gråhinne når jeg spylte med kaldvann. Etter at jeg fikk tilgang til varmtvann var den grå hinna en saga blott. Så riktig så svart/hvitt opplever jeg ikke det med berøringsvask.

Synes Ditecen virker å være glattere enn Swissvax. Men jeg for gjøre flere forsøk å se hva jeg kommer frem til. Foreløpig er jeg som sagt litt skuffet over Swissvax.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok letter å holde en bil med coating ren enn en med voks. Coating tåler jo også mye bedre diverse kjemikalier og vask. (Naturlig) voks har nok sitt bruksområde, men her på bjerget føler jeg sealer/coating er veien å gå. Spesielt nå om vinteren.

For hvermannsen som ikke er like hjernevasket/OCD som oss her inne, er det nok bedre å få lagt på en skikkelig coating som varer en stund og beskytter litt. Da kan de nøye seg med en vask i ny og ne og fremdeles ha en brukbart beskyttet bil ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive