leifgjh

Høyttrykksspyler temperatur

Takk for flott guide "bilpleie for dummies"!

Lurte bare på en ting som er vanskelig å finne svar på på nettet.

Hvor høy temperatur kan man stille inn høyttrykksvaskeren på?

Hva tåler moderne lakk av varmt vann med høyt trykk?

Håper noen som vet dette "sikkert", kan svare.

Tar også gjerne imot tips om hvor man kan kjøpe det man trenger til lav pris og god kvalitet.

Takk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte så er det 60 grader max temp på vannet iht spec fra produsent.

Holder i massevis det, skal du ha varmere så blir det vel varmtvannsvasker det neste. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk.

Regner med at det gjelder for Volvo også

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmt vann sliter mer på LSP enn kaldt vann så her bør du prøve deg litt frem.

60 grader fungerer sikkert fint, men hvis 40 grader gir samme resultat så tenger du ikke ha så varmt vann (dette er et eksempel). Skjønner du hva jeg vil frem til?

Jeg vasker kun med kaldt vann og synes dette fungerer fint. Riktig kjemi ved forvask er selvsagt viktig.

Tusen takk.
Regner med at det gjelder for Volvo også

Dette har mer med hva som ligger på lakken å gjøre enn hvilken bil det er. :)

Hvilken voks/sealer/coating har du på lakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulik LSP tåler ulik behandling ja selvsagt.

På vinteren så bruker jeg alltid varmere vann, utrolig hvor lettere den blir ren i spyle-prosessen av vasken. (vi ønsker jo selvsagt at mest møkk blir borte i den berøringsfrie delen av vasken)

-Ved bruk av varmtvannsvasker på høyere temp, så tærer det hardere på.

Hmm, kanskje man skulle ha gjort en test......... :) .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulik LSP tåler ulik behandling ja selvsagt.

På vinteren så bruker jeg alltid varmere vann, utrolig hvor lettere den blir ren i spyle-prosessen av vasken. (vi ønsker jo selvsagt at mest møkk blir borte i den berøringsfrie delen av vasken)

-Ved bruk av varmtvannsvasker på høyere temp, så tærer det hardere på.

Hmm, kanskje man skulle ha gjort en test......... :) .

Interessant det du er inne på her nå for jeg har aldri testet dette selv heller. Når den svarte bilen min står i solen på sommeren er jeg sikker på at lakken blir varmere enn 60 grader.

Kanskje dette med at varmtvann sliter på LSP ikke stemmer i praksis?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmt vann er effektivt på alt av fett og oljer som ligger på lakken, men husk også at mange vokser er jo mesteparten petroliumsdestillater og andre oljer samt bie og eller carnauba voks. En skikkelig varm HTståle stripper dette meget raskt.

Forvaskens funksjon er å kjemisk løse opp forbindelsene i dritten som sitter på bilen, ved hjelp av NaOH (natriumshydroksid) eller vanligs kalt lut.

Vannet fra høytrykkspumpa er en mekanisk funksjon som fjerner den løse møkka og men forsterkes kraftig når temperaturen øker.

Dersom en ønsker en bedre effekt uten å svekke behandlet lakk, er det en ofte nok å øke temperaturen til en 30-40 grader. 60-90 grader på full steam ment til desinfisering kan skade lakken dersom en er uforsiktig samt fjerner det meste av oljer og vokser på overflatene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode (og avanserte) svar!

Det er mange hjelpsomme folk på dette forumet!

Jeg tolker det dit at hvis jeg stiller temperaturen på 30-40°C, så er jeg sikker på å ikke skade lakken.

Takk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode (og avanserte) svar!

Det er mange hjelpsomme folk på dette forumet!

Jeg tolker det dit at hvis jeg stiller temperaturen på 30-40°C, så er jeg sikker på å ikke skade lakken.

Takk

Mange tenker at steam bare funker når det er kokende vann i slangen, men effekten er meget god om du øker den fra 10 grader til 30-40 sammen med kjemien som ligger på bilen, eller om du bruker høytrykkskjemi.

Det er alltid viktig å passe på avstand og vinkel på HT så en unngår å grave seg under og flekke opp klarlakk og andre defekter i lakken. Temperatur vil hjelpe denne prosessen skje fortere enn en tror, men trykket og vannmengden kan forsterke skader i lakken uansett. Derfor utvis alltid forsiktighet når en spyler biler.

Endret av jonkanon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På gamle jobben min var det vaskehall. Der stod på ett skilt "ikke bruk varmere vann enn X grader! Pakninger og plast blir ødelagt/tørt av dette!".

Om jeg ikke husker feil var det maks 60 grader.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, 60 grader er en grense som er viktig å følge, jeg har vaska bort skivefett og meget vanskelige oljeflekker med varmere vann, men til vask eller desinfisering av innvendige skap på lastebiler brukte vi 60 grader. Dette sto også merket inne i noen av skapene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive