J. Larsen

Subaru Leone 1,8 4WD

40 innlegg i emnet

Subaru 1,8 GL 4WD

Da har jeg gått til innkjøp av en "ny" bil. Dette prakteksemplaret av en Subaru har kun rullet 177 000 km, har kun hatt en eier og blir veteranbil over nyttår. Billig forsikring og årsavgift er noe en fattig student ikke kan klage på. Bilen er ufattelig fin til å være snart 30 år gammel og den er kjørt av en eldre dame, men har stått lagret siden sommeren 2012.
Til å være så gammel så har den nesten like mye utstyr som min forrige 2002 BMW E46. Elektriske vinduer fremme og bak, elektrisk takluke, elektriske speil, tåkelys, manuell choke, et vintage horn, masse plass, deilige seter, masse sjarm og sist, men absolutt ikke minst firehjulstrekk.

Den har også en boxermotor som betyr at bilen er en kamuflert Porsche. 90hk da den var ny betyr at denne går fra 0 til 100 på lynkjappe 30+ sekunder. Men med firehjulstrekksystemet på er det kun en brøkdel av dette.

Gleder meg så til snøen faller så jeg får testet firehjulssystemet skikkelig.

Ønskeliste for bilen er:
Fjerne diverse rustflekker og bulker (Ekstrautstyr når en kjøper bil av eldre damer)
Nye felger og dekk

Gå til innkjøp av kassetter

Gå til innkjøp av gammelmannshatt og stokk

Shine bilen så den ser ut

2yvw1ap.jpg

nfk0ad.jpg

25z49l4.jpg

14o7prc.jpg

2vnm87o.jpg

23r2ws0.jpg

2hcf1px.jpg

i5oyti.jpg

Jeg er hvert fall en lykkelig Subaru eier, og gleder meg til et langtids forhold med denne gamlingen.

P.S. har funnet ut at denne bilen er anerkjent hos de lokale rånerne. Må bare le og hilse tilbake når jeg kjører forbi alle 240ene og 940ene som blinker med fjernlysene.

4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er spennende saker ja!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med kul bil ;) Blir sikkert morro å kjøre denne. Og tenker den vil se ny ut innv etter en rens :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! Morsomt skrevet, Lykke til med prosjektet, blir sikkert som ny igjen;) Går vel i mange år fremover denne;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette her er en bil jeg skal følge med på:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grom 80-talls japse. Jeg husker godt da disse kom. Følger spent med. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig sliter dette! Husk at brekket er på framhjula, så vet du det før du ligger med godt driv på snøføre og skal dra brekket :) been there done that!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var manuell choke ekstrautstyr`? ;) Mangler bare kassettholder. Ikke dum vinterbil dette, relativt tøff boxer snerr fra motoren på disse også :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Jeg skal prøve så godt jeg kan å få denne til å se ny og strøken ut!

Skikkelig sliter dette! Husk at brekket er på framhjula, så vet du det før du ligger med godt driv på snøføre og skal dra brekket :) been there done that!

Fant dette ut relativt tidlig. Heldigvis var ikke farten høy, heheh!

Var manuell choke ekstrautstyr`? ;) Mangler bare kassettholder. Ikke dum vinterbil dette, relativt tøff boxer snerr fra motoren på disse også :thumbup:

Vet ikke, men den er der hvert fall! Var sikkert et must på disse her. Kassettholder har jeg ikke, men kassettspiller er på plass! Eller, jeg har kanskje kassettholder i tillegg. Har ikke utforsket helt enda, da været har vært dritt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreldrene mine hadde en slik bil tidligere.

Pappa gledet seg alltid til snøen kom :P for da var det ut å kjøre.

Men de hadde en slik med høy/lav gir, og den låser senterdiffen i 4wd og er derfor hakket bedre.

Husker det gikk mye i dynamo feil og drivakslinger fremme som var dårlige.

Gled deg til snøen ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreldrene mine hadde en slik bil tidligere.

Pappa gledet seg alltid til snøen kom :P for da var det ut å kjøre.

Men de hadde en slik med høy/lav gir, og den låser senterdiffen i 4wd og er derfor hakket bedre.

Husker det gikk mye i dynamo feil og drivakslinger fremme som var dårlige.

Gled deg til snøen ;)

Høres ut som dyre feil! Håper ikke det skjer noe dritt med min!

Jeg skulle gjerne hatt en med høy/lav gir, den store radioen (eller bedre radioen), sammen med cruise kontrollen og det oppdaterte speedometeret. Men de tror jeg ikke det finnes så mange av i Norge, og hvis det gjør så tviholder eierne på disse!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dynamoen er ikke en dyr feil, hvis du kan skru litt.

Mener det som regel var diodebroa som røyk, og denne kunne kjøpes løst slik vi gjorde.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gromme kapsler! La de stå! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Triste saker!

Ville absolutt ikke at min første update på denne tråden skulle bli slik, men nå sitter jeg her.

Første snødag i lillesand bestemte Subben (gamlefar, fossilet, veteranen, utstyrskongen) å være vrang med meg.

Var en snau tur på butikken og på vei hjem hørtes det ut som om jeg kjørte med Skittles i stede for hjullager. Merkelig nok kom lyden kun fra venstre side og bakfra. Da jeg kom hjem gikk jeg ut og inspiserte og så noe jeg ikke likte.

Venstre bakhjul står på halv fire og etter en nærmere inspeksjon fant jeg ut at demperfeste er for nærme akselen bak.

Her er bilder:

wb5lqp.jpg

Ikke så tydelig, men hjulet er meget skeivt.

20qmiig.jpg

Demperen i full skala.

hranuv.jpg

Tror bunnen av demperen kommer borti akselen når jeg svinger til høyre. Derav lyden.

sqin7r.jpg

Slik ser høyre side ut. Alt er på stell.

14xyujd.jpg

Enda et bilde av ting som ser normalt ut. Høyre side dette også. Her er det betydelig større avstand mellom demperen og akselen. Pakningen på akselen er også der den skal være.

htvczp.jpg

Her ser det ut som om akselen på venstre side sitter høyere enn akselen på venstre side. Kan dette ha noe å gjøre med diffen i tillegg?

Skulle ønske jeg visste hva problemet var, men jeg har aldri skrudd på japanske biler, håpte noen kunne gi noen tips eller hvis noen har en bestefar som har erfaring med disse. Kanskje oldefar. Så setter jeg stor pris på litt bistand.

Over og ut!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om du er medlem på subarudriver.com? Der burde det være mulig å få hjelp til dette, verdt et forsøk ihvertfall :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må iallfall rengjøre aksling og oppheng! Kan det være at det er rustskader som har gjort at hjulopphenget der bak er bøyd ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om du er medlem på subarudriver.com? Der burde det være mulig å få hjelp til dette, verdt et forsøk ihvertfall :-)

Har gjort det, venter nå på svar fra disse guruene :)

Du må iallfall rengjøre aksling og oppheng! Kan det være at det er rustskader som har gjort at hjulopphenget der bak er bøyd ?

Jeg vet det ikke ser ut under der, men jeg har ikke hatt bilen så lenge og jeg har enda ikke begynt på det tekniske

Men du mener opphenget er bøyd? Hvordan da? Og hvor?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreldreme mine hadde en slik i ca 10 år og den hadde på slutten rustskader i bakstillingen.

Ta frem hoggjern og let etter rust.

Men sjekk også foringene rundt om med brekkjern. Tror vi har verkstedhåndboka til den, det er til stor hjelp ved slike problem.

Her er gratis: http://www.ftp.kritical-it.com/Subaru%20Brumby,%20Leone,%20L-series%20Workshop%20Manual.pdf

Her er bilder fra en som har hatt lignede problemer med sin:

http://www.ultimatesubaru.org/forum/topic/138497-1989-rx-coupe-ea82t-4eat-restoration/

BWx6UbF.jpg

41OSyEf.jpg

Endret av jonarnes
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men jeg har ikke sett så mye rust på understellet. Virker jo logisk om det er det som er galt. Skal ta den inn på verksted for å finne ut av dette, fordi min troubleshooting har ikke fungert. :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update :(

Ser ut som om Subaruen har to ødelagte (rustne) bærearmer bak som må byttes. Verkstedet kunne gjøre det for 15 tusen og da blir det fort for mye.
Jeg har sjekket selv og funnet en delebil som har begge sidene og hver arm koster 1000kr. Spørs nå hva jeg gjør med bilen, og det kan godt hende dette blir siste oppdatering på denne.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive