9stad

Soting, Godkjenning Impreza

25 innlegg i emnet

Har kjøpt meg en Impreza GT 2000 modell, første eg har lyst og gjøre er og godkjenne coilovers, står 3'' Mongoose eksos på bilen.. noen som tror det vil være ett problem ? den er ikke så veeeldig bråkete men er jo selvfølgelig litt lyd. Coiloverene har camber justering og alt skal være i orden der, så dumt viss de klager på eksosen !

I samme slengen har eg tenkt og få sotet/tonet 4 ruter, regner med dette er best og gjøre etter den har vert og godkjent coilovers, regner med BT ikke er så glad i sota ruter :) og er det noe anbefalt sted og få utført sotingen i Bergen ?

Del gjerne dine erfaringer angående soting, og godkjenning av senkesett/eksos

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få coilovers godkjent må du ha følgende med deg: Godkjenningspapir fra TÜV på coilovers der max/min godkjent høyde står innskrevet, papir på 4-hjulskontroll og lysjustering fra bilverksted, og da såklart en innstilt høyde på bilen som er innenfor godkjent område på coilovers. Har du ikke dette vil det ikke bli godkjent, og du får derimot en mangellapp med deg hjem.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått med meg såppas, men lurer vell mer på om det er noen ''små ting'' som man vanligvis ikke tenker over, men som BT kanskje ikke er så fornøyd med, som f.eks eksosen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å sote rutene foran er ikke lurt. De er ment for å knuses/pulveriseres. Det forhindrer sotingen

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å sote rutene foran er ikke lurt. De er ment for å knuses/pulveriseres. Det forhindrer sotingen

Dette er totalt feil! Hvordan kan man da si at de nye rutene som f.eks Volvo har på bilene sine kan brukes om det du sier stemmer? Disse er forsterket for at de IKKE skal pulveriseres ved ulykker, dette for å forhindre personskader pga. glassskår.

Derimot om man leser forskriften så er det gjennomsyn BT har tenkt på når de valgte å følge en amerikansk forskrift fra 1966 som forbyr all form for film og klistermerker på sideruter forran og frontrute, derimot kan du pga. denne gamle forskriften bestille deg ruter med farget glass opp til 14% farging og få det godkjent, men dette koster selvfølgelig mere enn solfilm :P

Edit 2: Etter litt søk er det vistnok 32% eller 42% lysgjennomslipp som er kravet til ASA Z-26, uten at jeg har funnet akkurat den forskriften på nett.

Edit: Klipp og lim fra lovdata.no

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Endret av Popp
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har det isåfall blitt endret. Jeg har nødhammer (automatkjørner) med det formål å knerte sideruten. Har du solfilm er ikke det like lett om du ligger oppned i elva.

Men takk for lærdommen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har det isåfall blitt endret. Jeg har nødhammer (automatkjørner) med det formål å knerte sideruten. Har du solfilm er ikke det like lett om du ligger oppned i elva.

Men takk for lærdommen :)

Man skal vistnok sparke ut frontruta som nødutgang ifølge BT, tviler på at dette er en løsning som funker. Du kan forresten lett knerte de nye sikkerhetsglassene med nødhammer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med en bekjent som er brannmann for en stund tilbake. Han sa da at de aldri knuser siderutene forran, men siderutene bak. Dette for å få fri tilgang til kupén i bilen og komme til sjåfør bak ifra i forhold til å kunne støtte nakke før frigjøringsarbeidet starter. Også vil de ikke knuse masse glass inn på en allerede skadet sjåfør. Om dette er forskriftmessig riktig fremgangsmåte vet jeg ikke. Men det var ihvertfall sånn de gjorde det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med en bekjent som er brannmann for en stund tilbake. Han sa da at de aldri knuser siderutene forran, men siderutene bak. Dette for å få fri tilgang til kupén i bilen og komme til sjåfør bak ifra i forhold til å kunne støtte nakke før frigjøringsarbeidet starter. Også vil de ikke knuse masse glass inn på en allerede skadet sjåfør. Om dette er forskriftmessig riktig fremgangsmåte vet jeg ikke. Men det var ihvertfall sånn de gjorde det.

Det er helt riktig.

Man skal vistnok sparke ut frontruta som nødutgang ifølge BT, tviler på at dette er en løsning som funker. Du kan forresten lett knerte de nye sikkerhetsglassene med nødhammer :)

Den dagen jeg klarer det så vinner jeg i lotto. Det kan jeg med 99% sikkerhet si at er umulig for meg i min bil
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at biltilsynet vil reagere på eksosen din desverre!

En kompis av meg skulle godkjenne coilovere på sin 200sx for noen år siden, og han hadde på 3 toms eksos. Og han fikk mangellapp av kontrolløren når han skulle godkjenne senkesettet...

Så om du har orginalt anlegg, så anbefaler jeg deg å sette på det før du drar dit. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta med papirer på eksos, og dersom han kicker på et "godkjent" eksos, be han dokumentere det med avgassmåling og støymåling.

Uten bevis sliter BT dessverre..

Har godkjent biler med 3"eksos før jeg, la ved papirer på det, samt dokumentasjon på avgass, samt at den var innenfor på støtkrav på turtall fastsatt av bilprodusenten. Null stress!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar !

Får se hva eg finner av papirer på eksosen før eg reiser inn, og regner med soting av ruter skal gå fint da, høres det ut som, sålenge det er innenfor ''grensene''

har originalt eksosanlegg og, så må hive på det i værste fall :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grensene er jo krystallklare de, NULL solfilm er lov på ruter foran b-stolpen.

Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran).

Regner med det var solfilm du mente når du etterlyser noen i Bergen som gjør dette? Altså ikke bytte ut rutene med tonet glass?

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta med papirer på eksos, og dersom han kicker på et "godkjent" eksos, be han dokumentere det med avgassmåling og støymåling.

Uten bevis sliter BT dessverre..

Har godkjent biler med 3"eksos før jeg, la ved papirer på det, samt dokumentasjon på avgass, samt at den var innenfor på støtkrav på turtall fastsatt av bilprodusenten. Null stress!

Eller så møter du en småkonge som ikke tror på papirene dine, fordi det høres ikke ut som at eksosen er godkjent når han drar motoren til turtallsperren

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da klager du inn resultatet - har en slik i Ålesund faktisk. Han er beryktet!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BT trenger ikke foreta en masse målinger, det er du som bruker som skal fremskaffe tilstrekkelig og riktig dokunentasjon. De skal kun kontrollere at det stemmer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var solfilm eg mente, men tenkte egentlig soting av 3 ruter da, først og fremst ! var bare litt uklar når eg konkluderte der :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regnet med det var snakk om siderutene framme også siden du skrev 4 ruter i førsteposten. Går helf fint med solfilm på bakrutene ved visning på trafikkstasjonen.

Får man TÜV-godkjente coilovers til Impreza nå? Hvilket merke er det du har? Husker dette var umulig å få tak i den tiden jeg var på utkikk etter Impreza GT, men det er vel snart 15 år siden nå. Endte opp med (flere) 323 GT-R istedenfor. Samme problemet der forøvrig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, var opprinnelig 4 ruter det var snakk om, men endret mening underveis

Er en impreza GT 2000 modell, har ikke fått bilen enda men selger påstår at det følger med TUV papirer.. Visstnok ett AST sportline 1 coilover sett.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, var opprinnelig 4 ruter det var snakk om, men endret mening underveis

Er en impreza GT 2000 modell, har ikke fått bilen enda men selger påstår at det følger med TUV papirer.. Visstnok ett AST sportline 1 coilover sett.

Etter ett kjappt søk på Google har eg lest meg fram til at det der TUV papirer på dette settet, og leste ett par gode anbefalinger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive