wanvik 149 Skrevet 9 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 9 Desember, 2014 I og med at jeg vet det er flere Volvokyndige her inne, og jeg ikke er medlem på noe Volvoforum prøver jeg her Pappa har en V70, er litt usikker på årsmodell, men det er ihvertfall facelift, så siste utgave før karosseriet en får i dag, enten 2005 eller 2006 tror jeg, 2.4-liter uten turbo ( ). Har byttet en Xenonpære i dag, men det gjenstår endel småfiks før den er der den bør være, og de skal på langtur i overmorgen så hadde vært greit å fått ordnet det. 1. Termostaten er antagelig gåen. Han sier at de siste dagene har ikke temp'en vært helt der den skal være, og det er fryktelig lite varme i kupèen. Han har kjøpt termostat, men det ble ikke byttet i kveld da klokka ble litt for mye til å begynne på en slik jobb.. Har sett en instruksjonsvideo på youtube, og det ser forsåvidt veldig greit ut, MEN det kan umulig være samme motor... I videoen skrur de av et plastdeksel over toppdekselet mot registeret, og skrur så av to torx-skruer som står vertikalt. På pappas bil står torx'en horisontalt.. Den øverste skruen ser veldig grei ut, men den nederste ser ut til å bli vrien da servopumpa og innsuget (eller er det eksosen?), og slangen er litt i veien. Slangeklemma er for sikkerhets skyld strammet i en posisjon som ikke gjør det til noen veldig kjapp jobb å skru av denne - rett mot innsug eller eksos (husker ikke i farten..) Er det så enkelt som at jeg tapper av 2-3 liter kjølevann, skrur av et slikt deksel, slange og så prøver å få av termostathuset med en skralle, eller må en gå mer grundig til verks? 2. Parklys høyre side, både i front og på sida Må en demontere påfyllingsrør for spylervæske og evt. den "svarte boksen", og så er det nokså rett frem, eller finnes det andre løsninger? 3. Denne er nok den verste.. Han sier den har brukt litt kjølevann i det siste.. Det er ikke mye, men nivået var ca på minimum nå, og når han sjekket for noen uker siden var det på maks. Det lukter visstnok noe kjølevæske i kupèen av og til, så han er redd registeret må byttes. Må en ut med alt av interiør? Tenker igrunnen å prøve med noe tetting først da jeg regner med det er en vesentlig enklere jobb.. Har søkt litt på nett nå, og det ser ut til at ihvertfall utgavene før facelift kan ha et problem med noen o-ringer der rørene kommer inn på registeret, men finner ingen beskrivelse på bytte av disse, og så går det stort sett på modeller rundt 2000.. Ingen spor av kjølevæske verken på gulv eller i frontrute som jeg så, men akkurat dette sjekket jeg ikke noe særlig grundig da det nesten ble nevnt i en bisetning på slutten. 4. Denne er ikke noe veldig stort problem, men likevel... Etter bytte av pære i kveld hører en at justeringsmotoren går ganske lenge etter en slår på tenninga, evt. starter motoren.. Ser også at posisjonen på lyset ikke er riktig selv om jeg forsåvidt ikke la merke til at lyset justerte seg nevneverdig når jeg hørte motoren gikk... Jeg er 90% sikker på at pæra er riktig montert - den traff ihvertfall sporet, og her er en jo så heldig å ha klips som presser inn pæra (i motsetning til på bilen min ), så da skulle vel akkurat det være ok. Kan det være noen annen årsak? Han sier han har byttet pære en gang tidligere, og da hørte han også at motoren gikk endel den første gangen (evt de første gangene), men så var det bra. Tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AppelsinSkall 47 Skrevet 9 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 9 Desember, 2014 Plastdekselet som ligger over motoren skal ikke være vanskelig å få av. På min 01 V70 må jeg skru av noen torx-bolter som sitter veldig lett tilgjengelig, mens på fruens A3 er det bare å røske det av. Termostat er lett å bytte. Sitter sannsynligvis med 2 bolter i toppen, så er det bare å røske den ut (ta av slangen først selvsagt) På min 01 V70 byttes alle pærene uten å skru ut noe annet enn høyttalere i bagasjen. Det er fullt lov å prøve noe tette-gugg, men kjøp noe av kvalitet så det ikke bare lager kluss. De o-ringene skal være mulig å få tak i uten å skru ut masse inni bilen, men det er trangt, jævlig og en skikkelig drittjobb. Hvis den gjorde samme forrige gang det blei byttet pære ville jeg ikke brydd meg. De fleste volvo-verksteder svarer gladelig på sånne spørsmål, og www.vccn.no er gratis og kompetansen der er høy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.