Splendid

Er lav spenning skadelig for poleringsmaskinen?

Oppdaget at spenningen synker til 204 Volt i garasjen når arbeidslysene er tilkoblet. Poleringsmaskinene går treigere og virkere svakere enn når jeg polerer i min fars garasje. Dette er frustrerende, men kan lav spenning også være skadelig for maskinene og evt. annet utstyr?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke bra. Er vel 4 prosent som er akseptert, og du er fort vekk nærmere 10. Hvordan er spenning ellers? Mulig stiger til garasjen er underdimensjonert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utstyr skal ha den spenning det er beregnet for og fungere normalt. Det er det eneste kravet i FEL ($10 om jeg ikke husker feil).

NEK 400 har tabell med maks anbefalt spenningsfall som varierer med type last.

Nettselskap har lave krav: 230V + / - 10%. Og det er inn i huset, så kommer resten utenom..

I bunn og grunn må utstyret ha den spenningen som er nødvendig for normal funksjon. (Se brukerveiledning/merkeskilt).

Hvis du har grei spenning i huset, og ikke en lang tynn kabel med høy belastning til garasjen kan det også skyldes en dårlig kobling ett sted. Serielysbue er den vanligste brannårsaken i el. anlegg.

Hvor lang er kabelen, tverrsnitt og hva er spenningen før og etter du slår på arbeidslys? Hvor mye trekker lysene dine?

Om det er skadelig? Tja, ved hard belastning hvor maskinen blir varm kan den brennes. Muligens dette skjer lettere ved lav spenning, men jeg tror ikke det er noe større kjangs for skade. Men lav spenning i seg selv er ufarlig.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser det ut til at problemet løser seg enklere enn jeg hadde trodd. Etter en telefonsamtale og en mail til Hafslund ble det besluttet å bytte ut kabelstrekket mellom trafostasjon og huset :)

Føler meg ganske heldig da det er snakk om en meget kostbar oppgradering: ca. 650 meter kabel og evt. nye stolper hvis de eksisterende ikke tåler belastningen av den nye kabelen.

Blir spennende å se hvilket utslag dette gir totalt sett da spenningsfallet har berørt alle elektriske apparater i både hus og garasje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive