EivindE91

dekkdim på X-drive

Hei dere.

Henta en 2009 BMW 320xdat i Drammen sist uke me 109 000km, og da jeg fikk se sommerhjulene var bakdekka utslitt samt original fra 2009. Framdekka var fra 2013? med bra mønster.

Det jeg lurer på er hvor ømfintlig X-drive systemet er iforhold til dekkslitasje. Bilen er utstyrt med 18" m-sport felger i dimensjon 225/40-18 foran og 255/35-18 bak.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BMW sitt Xdrive system tåler at man kjører med forskjellige dekker foran og bak, samme gjelder da slitasje forskjell. Min far har en 2012 320XDAT (E91) hvor han punkterte på det ene bakdekket og da måtte han bare skifte bakdekkene og ikke alle fire sånn som de fleste systemer

Edit: fleste systemer som feks Haldex og systemer med 50/50 kraft fordeling

Endret av CooperWorks
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er også en E91, og hvis girkassa har blitt utsatt for mer slitasje pga. dekk, så vil jeg ta en flush av kassa iløpet av våren, samt fire nye sommerhjul.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik dim er ikke noe problem. BMW ville ikke ha levert fra seg slik dim fra fabrikk hvis det ville medføre problemer. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik dim er ikke noe problem. BMW ville ikke ha levert fra seg slik dim fra fabrikk hvis det ville medføre problemer. :)

Problemet her er at forrige eier har kjørt med utslitte bakdekk og nye framdekk, det er normalt sett noe som ikke er bra for biler med trekk på alle 4 hjulene, og på det meste av biler med 4hjustrekk ville det blitt anbefalt å skifte alle 4 dekk når de er utslitt, ikke bare framdekkene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber på BMW verksted, og veldig mange x-drive modeller er veldig følsom på forskjellig mønster foran/bak. Toleransen er vel ca 1,5mm mener jeg på før de kan begynne å lage krøll..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet her er at forrige eier har kjørt med utslitte bakdekk og nye framdekk, det er normalt sett noe som ikke er bra for biler med trekk på alle 4 hjulene, og på det meste av biler med 4hjustrekk ville det blitt anbefalt å skifte alle 4 dekk når de er utslitt, ikke bare framdekkene.

Det har jeg ikke sagt noe om. Tidligere eier burde ha byttet bakdekkene også når han først byttet fordekkene. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toleransen er vel generelt 1.5-2% avvik på dekkene forran og bak i slitasje.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tr86 hvordan ville denne "krøllen" utarte seg?

på Dekkalkulatoren.no oppgir de en forskjell i omkrets på 0.24% i avvik mellom 225/40-18 og 255/35-18, eller 0,47cm.

Dette er hva Wikipedia skriver om Torsendiffen. "Tillater fartsforskjeller mellom hjulpar og/eller akselpar og fordeler kraften mekanisk, kontinuerlig og trinnløst mellom hjul/akselpar avhengig av veigrep innenfor et gitt intervall (f.eks. 30/70–70/30). Mekaniske løsninger tradisjonelt mindre sårbare og mer driftssikre enn elektroniske."

Endret av Tuscani
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tr86 hvordan ville denne "krøllen" utarte seg?

på Dekkalkulatoren.no oppgir de en forskjell i omkrets på 0.24% i avvik mellom 225/40-18 og 255/35-18, eller 0,47cm.

Dette er hva Wikipedia skriver om Torsendiffen. "Tillater fartsforskjeller mellom hjulpar og/eller akselpar og fordeler kraften mekanisk, kontinuerlig og trinnløst mellom hjul/akselpar avhengig av veigrep innenfor et gitt intervall (f.eks. 30/70–70/30). Mekaniske løsninger tradisjonelt mindre sårbare og mer driftssikre enn elektroniske."

Torsendiff har ikke en 320d xDrive. Den har åpne differensialer foran og bak. Den bruker bremsene for å fordele kreftene mellom hjulene på samme aksel. Og med så lite avvik er ikke noe problem.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt denne multidisc-clutchen (xdrive?) som sitter bakpå/inni girkassen som sender kraft til for og bakhjulene som kan lage krøll ved å kjøre med for stort avvik mellom foran og bak. Med krøll menes det vel at bilen plutselig kan konvertere til fwd eller i værste fall føre til full stans og et noe dyrt verkstedbesøk.

Det har jeg ikke sagt noe om.

Det var vel hele poenget mitt, du svarte på et spørsmål som aldri ble stilt :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt denne multidisc-clutchen (xdrive?) som sitter bakpå/inni girkassen som sender kraft til for og bakhjulene som kan lage krøll ved å kjøre med for stort avvik mellom foran og bak. Med krøll menes det vel at bilen plutselig kan konvertere til fwd eller i værste fall føre til full stans og et noe dyrt verkstedbesøk.

Det var vel hele poenget mitt, du svarte på et spørsmål som aldri ble stilt :P

Der var svaret. Selv om det er viktig å presisere "kan" resultere i verlstedbesøk.

Øvrig forklaring er Forøvrig riktig om systemet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt denne multidisc-clutchen (xdrive?) som sitter bakpå/inni girkassen som sender kraft til for og bakhjulene som kan lage krøll ved å kjøre med for stort avvik mellom foran og bak. Med krøll menes det vel at bilen plutselig kan konvertere til fwd eller i værste fall føre til full stans og et noe dyrt verkstedbesøk.

Det var vel hele poenget mitt, du svarte på et spørsmål som aldri ble stilt :P

Er bare blitt vant til at det er mange som spør om det går an å ha xDrive med forskjellig bredde på for og bakdekk :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ta meg en telefon til servicepartneren til bmw. Forhandleren her oppe er alt for fersk til og svare på dette. Som jeg og Trogha har diskutert, blir det girkasse flush om ikke lenge, da vil jeg få svar på tilstanden til kassa. Også må jeg vurdere 4 nye sommerhjul.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive