Gå til innhold
1983

Bilpleie, helt enkelt !?

Recommended Posts

1983    0
1983

Finnes sikkert andre tråder med samme innhold, men jeg kjører på alikevel.

Helt fersk med bruk av maskin... Liker å ha bilen ren, men har aldri maskinpolert en hel bil noen gang.

Så derfor ønsker jeg tips til produkter jeg trenger for å få et bra resultat.

Men vil fortsatt holde det helt enkelt! altså få produkter.

Fikk en gang noe hvit "melk" for å bruke på dasjbord og slikt inne i bilen, Autoglym super Sheen, men den må kjøpes i dunker på 5 liter etter hva jeg har funnet ut.

Så jeg ønsker et tilsvarende produkt, men i litt mindre mengder :)

Har kjøpt en DA maskin for å prøve meg utvendig, hvilken pad og "rubbemiddel" anbefales?

Tenkte å kjøpe prickbort avfetting, ser mange benytter denne

Utvendig har jeg brukt en hard voks fra Collinite før, polert for hand. ikke den blankeste voksen jeg har prøvd, men den varte utrolig lenge. Så den vil jeg fortsette med å bruke.

Jeg ønsker tips til få produkter for å få en ren og pen bil.

Interiør og eksteriør, prøv å gjør det enkelt, :) Få produkter og gjerne fra samme forhandler.

Takk :)

Endret av 1983

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Saumfar forumet, test litt selv, og sleng deg på et kurs over nyttår. Det er fort veldig nevenyttig, og en får da fort bekreftet/avkreftet diverse som en går rundt og spekulerer på. Flere her inne som holder 1-3 kurs iløpet av året, og det er dyktige folk her inne..

Du skriver at Collinite ikke ga et blankt resultat, det er nok ikke så mye selve voksen, men forarbeidet og evt avbuffingen av restene som utgjør dette. Collinite er en voks, og skal ikke poleres, bare påføres :)

Sitter på jobb, så blir som vanlig kort, og ukonkret svar fra min side, kommer nok flere innspill her etterhvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Først og fremst hvilken bil og farge har du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1983    0
1983

Den ble blank av Collinite voksen, men jeg har brukt blankere vokser før :) Men den holdt vanvittig lenge.

Jeg har en svart Mercedes, svart er vel en vanskelig farge å jobbe med har jeg forstått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Øhn og akexanderst har nok noen stalltips til sort mæsje :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Tja, svart Mercedes lakk er ikke det verste å holde på med faktisk. Jeg syns det er trivelig.

På dash kan du f.eks bruke Angelwax AnGel, den fikk jeg prøve nå sist og den luktet fint og ga bra resultat. Vet ikke om den er å få kjøpt i Norge enda, men det kommer vel. :)

500 ml koster ca 90 NOK i England. Så tror ikke den blir så sabla dyr i Norge.

Scholl spiderpad kan du nok fint bruke på DA maskinen din, sammen med f.eks noe Scholl produkter.

Evnt kjøpe mikrofiber pad og f.eks noe rupes produkter :)

På felger kan du bruke SV Autobahn, Nanolex Lakk ultra, Angelwax bilberry wheel wax, etc. Disse funker fint :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Alt av puter og polish beregnet på maskin kan brukes på Mercedes-lakk. Grei lakk å jobbe med hvis en passer på å tørke av polish forsiktig når lakken er oppvarmet etter maskinkjøring.

Selv om lakken er følsom for mikroriper, kreves ofte ganske grove puter, grov polish, press og tålmodighet for å fjerne riper permanent.

Alle linker til Mercedes-jobber i signaturen min er relevante å sjekke ut for å se hvordan det kan gjøres. Uavhengig av basefarge innførte Mercedes keramisk klarlakk som toppstrøk fra 2004 produksjon. Det er klarlakken på toppen man forholder seg til, uansett farge under.

Men selvsagt synes resultatet ekstra godt på sort. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Jeg ser at collinite 845 kommer veldig bra ut i test med andre vokser beregnet på felger. Collinite var testvinner, så om du har 845 fra før, og vil ha det enkelt, ville jeg benyttet denne på felger også.

Jeg tenker litt likt som deg. Jeg vil ha solid resultat med få og gode produkter. Derfor: collinite 845 på lakk og felger. Scholl neo på lykter, plast, (felger), ruter, inni dører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1983    0
1983

Det er collinite 476 jeg har fra før.

Så det jeg trenger er vel kanskje middel for rubbing og for polering?

Clay ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1983    0
1983

Kjempebra guide!

Nå lurer jeg egentlig bare på hvilke puter jeg skal bruke?

Det er vel greit å ha 2 til grovpolering og 2 til å kjøre over med til slutt ?

Og microfiberkluter må jeg vel også handle inn.

Fikk mye god info i den guiden. Så det er vel snart bare å kaste seg i det og polere bilen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Mangen skryter jo fælt over Rupes UHS, som skal ta en god del og avslutte fint.Satser på og få prøvd den til helga.

Skal du kun ha en type polish bør den ikkje være for fin, da tar den ingenting, men er den for grov lager du mest sansynligvis kjørespor og får ikkje frem all glansen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 878
alexanderst

Alt avhenger hvor gammel bilen er, og hvor ripete lakken er, og om du ønsker den helt ripefri.

Selv benytter jeg Scholl sine rubbingmidler og puter. Fks. så er Shcoll S3 gold med gul rubbingpute meget bra med tanke på rubbing, i tillegg støver den meget lite. Om bilen ikke er fullt så ripete kan du gå over med Scholl S17+ med sort scholl vaffelpad. Er bilen ganske ny, og i meget bra stand kan det hende at Scholl S30+ med oransje Schollpad løser saken.

Altså kort summert:

Grov: Scholl S3 med gul Schollpad.

Medium: Scholl S17 med sort vaffelmønster, Schollpad.

Fin: Scholl S30 med oransje Schollpad.

Jeg er enig i de andre som har skrevet her, at Mercedeslakk er en fin lakk å holde på med. Jeg har dog ikke polert noe eldre enn 2004 fra Mercedes. Har du en DA maskin må man som oftest gå over et par-tre runder før man blir fornøyd. :) Les litt i bilpleieloggen min, samt mine S&S som er linket under :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1983    0
1983

Tenkte å ha to typer polish, en grov og en fin.

Bilen er fra 2005 og egentlig i bra forfatning, men er jo en del slike vaskeriper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Bilen er fra 2005 og egentlig i bra forfatning, men er jo en del slike vaskeriper.

Det finnes så utrulig mye bra så det er vanslelig å velge. Rupes har gode produkter og puter. Vil tro du har det du tre ger hvis du kjøper blå (grov) og gul (fin) Rupes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 878
alexanderst

Da regner jeg med Scholl S3 gold, etterfulgt av Scholl S30 gjør susen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Det er collinite 476 jeg har fra før.

Så det jeg trenger er vel kanskje middel for rubbing og for polering?

Clay ?

Collinite 476s kan også brukes på felger uten problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Hva er holdbarheten på slike produkter ?

Uten å ha prøvd det selv sier erfaringene fra forumet at collinite har svært god holdbarhet.

Jeg har selv kjøpt inn collinite 845, men jeg sliter med at BH Finis holde så lenge og bra at jeg får aldri kjangsen til å prøve 845 Men til våren skal bilen poleres, og da blir det ett lag med 845 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig