chrsag

Ulemper med polering av omlakkerte paneler?

Etter å lest uendelig mange S&S så ser jeg at de fleste grøsser og rynker litt på nesen da de kommer over paneler som er omlakkert med spesiellt høye lakkdybde målinger. Hvorfor er det sånn egentlig? Hva er ulempene og hva bør en passe på?

Er det så enkelt som at en ikke da helt vet hvor mye lakk en har å jobbe med før en går igjenom til gamle lakkstrøk evt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du måler jo både gammel og ny lakk, så hvor mye klarlakk du har før du er gjennom er da litt vanskeligere å "spå"

De paneler her har fått lakkert etter skade (nye panel) har vært veldig lave målinger på, mine erfaringer er at det blir tynnere lakk da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulempe med omlakkerte panel kan også være 1-stegs kombo som funker på orginal lakk ikkje oppfører seg likt på omlakkerte panel.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du måler jo både gammel og ny lakk, så hvor mye klarlakk du har før du er gjennom er da litt vanskeligere å "spå"

De paneler her har fått lakkert etter skade (nye panel) har vært veldig lave målinger på, mine erfaringer er at det blir tynnere lakk da.

Forstår jeg det rett om du sier følgende: opplakkerte paneler har etter din erfaring lavere måling av Micron/my ? Det har jeg enda ikke vært borti. Alle opplakkerte flater jeg har målt (om det er pga skade eller annet) har, uten unntak hatt fra 15-400% tykkere lag enn der det er originalt fra fabrikk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, jeg har fått lakkert 3 støtfangere, 2 skjermer og diverse på 2 forskjellige lakkverksteder siste par år, og "alle" har faktisk hatt lavere enn originalt (ca 70my mot ca 110-130 originalt)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, jeg har fått lakkert 3 støtfangere, 2 skjermer og diverse på 2 forskjellige lakkverksteder siste par år, og "alle" har faktisk hatt lavere enn originalt (ca 70my mot ca 110-130 originalt)

Weird.. Men sånn er det å bo på den siden av landet ;) Sikkert møringer som har lakkert :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres merklig ut, de fleste omlakkerte panel jeg har målt har hatt 150-800my sikkert mye sparkel å dritt også inni måling da. Men dette er da paneler som er kjøpt nye eller paneler som har gammel lakk på seg tr86?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er på nye paneler som blir levert til lakkerer i mitt tilfelle.

Men det er likevel interessant å se hvordan dette er, da kan man "beregne" ca hvor mye "toppstrøket" er dersom et panel er omlakkert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på at grov korrigering tar ca. 1-3 um ved vanlig kjøring på hard lakk (se test) så legger ikke jeg så mye vekt på lakktykkelsen så lenge det er over 100 um. Vil tro du får svar på en del av spørsmålene dine hvis du ser igjennom testen min.

På mykere lakk og lakk uten klarlakk kan det fort gå med mer. Har du en god og hard moderne lakk så kan du gå utifra (sånn ca.) resultatene jeg fikk i testen min.

Bak delen med en bil med forskjellig lakk er jo at man risikerer at den komboen man har startet med ikke fungerer på neste lakk type. Jeg tok for en liten stund siden en V70 som var om-lakkert flere steder. Her måtte jeg finne ut av hvor det var forskjellig lakk og kjøre flere kombo tester. Det gikk helt fint, men jeg måtte være obs på at komboen jeg startet med nødvendigvis ikke fungerte hele veien.

Det er greit å vite hvor mye lakk man har å jobbe med, men jeg ville ikke lagt for mye vekt på det. Det er viktigere å være forsiktig ved ender og knekker/kanter og ved grov korrigering av lakkert plast.

Før noen fyrer løs her med sine meninger så nevner jeg at dette er min mening rundt temaet, og det finnes sikker mange som er både enig og uenig med meg. Det bare fint å høre forskjellige meninger om dette slik at den som spør selv kan velge hva han synes høres ut som en fornuftig metode og teori. :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på at grov korrigering tar ca. 1-3 um ved vanlig kjøring på hard lakk (se test) så legger ikke jeg så mye vekt på lakktykkelsen så lenge det er over 100 um. Vil tro du får svar på en del av spørsmålene dine hvis du ser igjennom testen min.

På mykere lakk og lakk uten klarlakk kan det fort gå med mer. Har du en god og hard moderne lakk så kan du gå utifra (sånn ca.) resultatene jeg fikk i testen min.

Bak delen med en bil med forskjellig lakk er jo at man risikerer at den komboen man har startet med ikke fungerer på neste lakk type. Jeg tok for en liten stund siden en V70 som var om-lakkert flere steder. Her måtte jeg finne ut av hvor det var forskjellig lakk og kjøre flere kombo tester. Det gikk helt fint, men jeg måtte være obs på at komboen jeg startet med nødvendigvis ikke fungerte hele veien.

Det er greit å vite hvor mye lakk man har å jobbe med, men jeg ville ikke lagt for mye vekt på det. Det er viktigere å være forsiktig ved ender og knekker/kanter og ved grov korrigering av lakkert plast.

Før noen fyrer løs her med sine meninger så nevner jeg at dette er min mening rundt temaet, og det finnes sikker mange som er både enig og uenig med meg. Det bare fint å høre forskjellige meninger om dette slik at den som spør selv kan velge hva han synes høres ut som en fornuftig metode og teori. :)

Spot on!
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode svar, føler jeg fikk svar på det jeg lurte på:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på at grov korrigering tar ca. 1-3 um ved vanlig kjøring på hard lakk (se test) så legger ikke jeg så mye vekt på lakktykkelsen så lenge det er over 100 um. Vil tro du får svar på en del av spørsmålene dine hvis du ser igjennom testen min.

På mykere lakk og lakk uten klarlakk kan det fort gå med mer. Har du en god og hard moderne lakk så kan du gå utifra (sånn ca.) resultatene jeg fikk i testen min.

Bak delen med en bil med forskjellig lakk er jo at man risikerer at den komboen man har startet med ikke fungerer på neste lakk type. Jeg tok for en liten stund siden en V70 som var om-lakkert flere steder. Her måtte jeg finne ut av hvor det var forskjellig lakk og kjøre flere kombo tester. Det gikk helt fint, men jeg måtte være obs på at komboen jeg startet med nødvendigvis ikke fungerte hele veien.

Det er greit å vite hvor mye lakk man har å jobbe med, men jeg ville ikke lagt for mye vekt på det. Det er viktigere å være forsiktig ved ender og knekker/kanter og ved grov korrigering av lakkert plast.

Før noen fyrer løs her med sine meninger så nevner jeg at dette er min mening rundt temaet, og det finnes sikker mange som er både enig og uenig med meg. Det bare fint å høre forskjellige meninger om dette slik at den som spør selv kan velge hva han synes høres ut som en fornuftig metode og teori. :)

Word!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, jeg har fått lakkert 3 støtfangere, 2 skjermer og diverse på 2 forskjellige lakkverksteder siste par år, og "alle" har faktisk hatt lavere enn originalt (ca 70my mot ca 110-130 originalt)

Det blir jo sagt forskjellige farger dekker bedre enn andre(sort vs hvit) og det går vel litt på hvor mye klarlakk som legges på etterpå.

Men grunnregelen eg har sett rundt om er 25% grunning, 25% farge og 50% klarlakk.

Med tanke på at grov korrigering tar ca. 1-3 um ved vanlig kjøring på hard lakk (se test) så legger ikke jeg så mye vekt på lakktykkelsen så lenge det er over 100 um. Vil tro du får svar på en del av spørsmålene dine hvis du ser igjennom testen min.

På mykere lakk og lakk uten klarlakk kan det fort gå med mer. Har du en god og hard moderne lakk så kan du gå utifra (sånn ca.) resultatene jeg fikk i testen min.

.....

Som han fikk formulert veldigt godt, så tar en som regel veldig lite av lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir jo sagt forskjellige farger dekker bedre enn andre(sort vs hvit) og det går vel litt på hvor mye klarlakk som legges på etterpå.

Men grunnregelen eg har sett rundt om er 25% grunning, 25% farge og 50% klarlakk.

Som han fikk formulert veldigt godt, så tar en som regel veldig lite av lakken.

Usikker på hvorfor du skrev dette, da det ikke var poenget.

Det er jo forhåpentligvis samme farge når man får lakkert en del son skal på samme bil ( i mitt tilfelle en sort bil på mange av delene)

Jeg har ved 2 anledninger kjøpt nye deler på en sort bil pga skade. Disse har da blitt lakkert med lik farge som øvrig på bilen selvsagt, og etter lakkering har det vært betydelig lavere målinger enn resten av bilen som er original lakkert.

Dette har vært tilfelle på 2 forskjellige lakkverksteder på denne aktuelle bilen som da er sort.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på at grov korrigering tar ca. 1-3 um ved vanlig kjøring på hard lakk (se test) så legger ikke jeg så mye vekt på lakktykkelsen så lenge det er over 100 um. Vil tro du får svar på en del av spørsmålene dine hvis du ser igjennom testen min.

På mykere lakk og lakk uten klarlakk kan det fort gå med mer. Har du en god og hard moderne lakk så kan du gå utifra (sånn ca.) resultatene jeg fikk i testen min.

Bak delen med en bil med forskjellig lakk er jo at man risikerer at den komboen man har startet med ikke fungerer på neste lakk type. Jeg tok for en liten stund siden en V70 som var om-lakkert flere steder. Her måtte jeg finne ut av hvor det var forskjellig lakk og kjøre flere kombo tester. Det gikk helt fint, men jeg måtte være obs på at komboen jeg startet med nødvendigvis ikke fungerte hele veien.

Det er greit å vite hvor mye lakk man har å jobbe med, men jeg ville ikke lagt for mye vekt på det. Det er viktigere å være forsiktig ved ender og knekker/kanter og ved grov korrigering av lakkert plast.

Før noen fyrer løs her med sine meninger så nevner jeg at dette er min mening rundt temaet, og det finnes sikker mange som er både enig og uenig med meg. Det bare fint å høre forskjellige meninger om dette slik at den som spør selv kan velge hva han synes høres ut som en fornuftig metode og teori. :)

Say no more :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive