Gå til innhold
hmsilset

Test: Rupes vs Flex.The final cut!

Recommended Posts

hmsilset    3 830
hmsilset

God søndag :) Er bare kjedelig cup finale, så da oppretter jeg denne tråden med erfaringer jeg og Steffen(sørli) her på forumet erfarte i går!

Jeg vasket bilen min fredag og etter bøttevask og clayhåndkle i går kl.9 så tok jeg vekk litt emblemer og div før jeg polerte alt unntatt panser og fremskjermer med flexDA,Orange uber og menzerna2500.

001_zps954dffc7.jpg

Steffen tar med lampe og rupes maskina/produkter.

003_zps516b2807.jpg

Jeg trodde han hadde valgt en mild kombo på denne lakken som er myk-medium hard.Det blir brukt blå mikrofiberpad og blått produkt(grovt).De fæle våtslipemerkene er over dype riper på hver side av panseret.Ypperlig til å teste hvilken maskin/produkt som tar best.

004_zps72eb798d.jpg

Det blir kjørt 2 minutter for hvert pass omtrent.I hvert fall i begynnelsen :)

007_zpsbe9ccc1e.jpg

008_zps692f980a.jpg

Dette fjernet ganske mye etter våtslipinga med 2500grit tror jeg det var.Muligens 3000 ;)

011_zpsc7c9d914.jpg

012_zps8cbe499f.jpg

014_zps36778069.jpg

Så er det min tur.Flex DA,orange uber pad og menzerna2500.Jeg trodde Steffen kjørte medium kombo også mer rupes, og ble litt paff da rupes tok mye bedre enn min kombo,hehe.Litt fra min maskin polering.

015_zps503a613b.jpg

016_zpsb14f8409.jpg

017_zps6a4b998a.jpg

019_zpsb8e86316.jpg

Dårlige greier ja.

021_zps8b00efd0.jpg

022_zps92746fd2.jpg

Prøver rupes blå på uber pad og med flex DA.

024_zpsf52730c7.jpg

025_zps9ef6930b.jpg

027_zps7eaba4f3.jpg

Ble ikke helt klar finish.

028_zps66985705.jpg

029_zps67e6c5d6.jpg

Steffen peiser på med rupes litt til.

032_zpsb7feb167.jpg

Jeg prøver litt til med Scholl s03gold og uber pad med flexen.

034_zps37155152.jpg

Ser blå/blå rupes har tatt bra til venstre her.

035_zps1fe51386.jpg

036_zpsbb7decc3.jpg

037_zps63d9f705.jpg

038_zps08b5d0ad.jpg

Begynner å bli nå.Kjører litt etter dette, men gir oss snart med dette området.Det var veldig dype riper her.Ikke bare våtslipinga.

039_zpsfe9095c5.jpg

Begynner helt oppe på panseret.Det er nok riper å jobbe med ;)

042_zps7e2a6b8c.jpg

Jeg hadde planlagt å bruke rupesproduktene på flexen, og de jeg brukte på flexen på rupesmaskina.

043_zpsbd827939.jpg

Jeg med flex maskin til venstre.Rupes blå mikrofiber pad og produkt.Og ledninga nådde ikke, og rakk ikke ordne så den ligger over skuldra.Håper jeg blir tilgitt for dette ;)

044_zps4e96b63e.jpg

Ser ganske likt ut.

045_zps804aa394.jpg

Det bilde jeg legger ut nå fikk jeg ikke klipt.Men det viser at området flex med rupes pad er en god del klarere enn det med rupes med uber pad.

046_zps20e0a498.jpg

Steffen avslutter panser med rupes og hvit mikrofiberpad tror jeg det er.Ble meget akseptabelt :)

048_zpse2c36b05.jpg

Etter denne testen/erfaringen har jeg gjort meg opp disse meningene:

Jeg ble positivt overrasket over mikrofiber pads og rupes blå, som tok så mye og avsluttet så fint.Dette vil bli bestilt.

Rupes produktene ble gode og stabile å bruke på flex DA, og ga sannsyneligvis like god finish som med rupes på akkurat denne lakken.

Rupes er også en meget bra maskin.Får anskaffe en når det finnes penger på konto.Den avslutter bedre enn flex i følge Steffen, så da må jeg bare kjøpe en rupesmaskin,hehe.Det om høy slitasje og vanskeligere å kjøre i kurver, er bare noe jeg har hørt jevnelig..

Testen her betyr ikke at det er nøyaktig sånn det er.Dette er bare mitt inntrykk etter testen :)

Tusen takk til Steffen som tok turen og ble med på denne testen!

Noen etterbilder.La Crystal rock til slutt.Ellers ble det mest jobbet med lakk i går.Plast og vinduer kan jeg ordne i pausene på jobb eller etter neste vask ;) Ha en fin søndag videre!

ps: uttalelsene til slutt her har blitt rettet på en del.Slengte litt for fort ut inntrykkene og meninger da jeg la ut tråden som vanelig...

049_zpsabfce034.jpg

050_zps812e27e3.jpg

055_zpscdcf6997.jpg

057_zps9c85b13e.jpg

059_zps56fba656.jpg

060_zps8f146979.jpg

061_zpsc8b44dca.jpg

065_zpsa46e4eb6.jpg

066_zps8a730ea5.jpg

068_zpsab369291.jpg

070_zps914dfba5.jpg

072_zps5f6f901b.jpg

073_zpscca556bb.jpg

Endret av hmsilset
  • DCN Poeng 10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Veldig interessant test, men siden du har delt mye av inntrykkene dine om at du foretrekker Flex, så var vel akkurat resultatet akkurat som forventet.

Produktene er gode, og hvilken maskin man foretrekker forblir jo derfor en smakssak.

Edit;

Jeg har fremdeles samtlige pads etter flere års bruk på Rupes. Derimot har jeg nå klart å ødelegge en; med lite pauser og godt driv ødelag jeg en omtrent ubrukt blå MF pad, selve skummet revnet litt.

Hvit pad er vel også i skum, mens gul MF er fantastisk fin til å avslutte med på japselakk.

Endret av tr86

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Veldig interessant test, men siden du har delt mye av inntrykkene dine om at du foretrekker Flex, så var vel akkurat resultatet akkurat som forventet.

Produktene er gode, og hvilken maskin man foretrekker forblir jo derfor en smakssak.

Edit;

Jeg har fremdeles samtlige pads etter flere års bruk på Rupes. Derimot har jeg nå klart å ødelegge en; med lite pauser og godt driv ødelag jeg en omtrent ubrukt blå MF pad, selve skummet revnet litt.

Hvit pad er vel også i skum, mens gul MF er fantastisk fin til å avslutte med på japselakk.

Hjernen min var nullstilt på denne testen, og jeg vil jo for min egen del finne det som er best ;) Og som du kanskje leste så var dette bare min mening etter denne dagen.Rupesproduktene viste enkelt og greit ett mye bedre resultat, men det ga omtrent samme resultat med flex DA.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Hjernen min var nullstilt på denne testen, og jeg vil jo for min egen del finne det som er best ;) Og som du kanskje leste så var dette bare min mening etter denne dagen.Rupesproduktene viste enkelt og greit ett mye bedre resultat, men det ga omtrent samme resultat med flex DA.

Tenkte mer på at du med Flex kan kjøre i kurver på bilen. Poenget mitt der er at jeg også kan det, men med Rupes. Akkurat det blir jo derfor en smakssak vil jeg påstå.

Og som sagt; en interessant test siden det er testet flere produlter på flere maskiner for å direkte sammenligne produkt - veldig bra.

Men inntrykk på selve maskiner virker å gå på dine personlig preferanser, og det resultatet kunne jeg spådd på forhånd, uten at det er ment som kritikk av den grunn (det går som nevnt mer på personlig preferanser)

Tommel opp for grundig test skal du uansett ha!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 598
Audi S8

Fin test og en fin måte for å være open for nye produkter og maskiner :) første testen min med MF pads var at dei tettet seg fort men når eg fant ut at en runde med trykkluft gjorde det supert enkelt å få dem "luftige" igjne så vart ting mye bedre :)

Strøken og fin bilen din :)

Cred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Stikk motsatt av meg på produktfronten. Var rupesen washer modda? Jeg sliter med at rupes sjelden avslutter godt nok på enstegs. Tukla på en skoda olausse hadde her og den kunne jeg kjøre holofritt med fg 400 på Orange uber med washer modda lhr 15. Jeg lander på uber/menzerna meget ofte :)

Meget fin test! Godt jobba :)

Endret av polishduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SF AutoSpa    50
SF AutoSpa

Noen som har testa wetsanding kittet fra duetto på en flex 3401 ? :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Fin test og en fin måte for å være open for nye produkter og maskiner :) første testen min med MF pads var at dei tettet seg fort men når eg fant ut at en runde med trykkluft gjorde det supert enkelt å få dem "luftige" igjne så vart ting mye bedre :)

Strøken og fin bilen din :)

Cred

Jo takk :) Det er akkurat det jeg er.Åpen for hva som helst, bare det er bra.Ofte er det kombinasjon av produkter og maskiner.Det har jeg sett hele veien på dcn.no.Ingen merke er best på alt! Ja trykkluft er meget effektivt.Støvet løsner lett :)

Stikk motsatt av meg på produktfronten. Var rupesen washer modda? Jeg sliter med at rupes sjelden avslutter godt nok på enstegs. Tukla på en skoda olausse hadde her og den kunne jeg kjøre holofritt med fg 400 på Orange uber med washer modda lhr 15. Jeg lander på uber/menzerna meget ofte :)

Meget fin test! Godt jobba :)

Det skal jeg spørre maskineieren om :) Var ingen hologrammer her.Da hadde jeg vært dårlig enda :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Flott test.

Jeg har også blitt overasket over produktene til Rupes og jeg tror jeg kommer til å bruke dette mye fremover.

Jeg har ikke testet MF putene, men jeg har testet ut både blå og gul rupes på tilhørende skumputer og er såpass fornøyd at jeg også bestillte grønn som også gjør en god jobb.

Når det gjelder maski en jeg har fra Rupes (Duetto) så er også denne veldig god, med jeg trives fortsatt best med roterende. Rupes produkter og puter fungerer heldigvis like bra på roterende som på DA maskiner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Fin test. Nytes med hjemmelaget pizza og cola mens jeg venter på formel 1 på tv.

Drøy detailing cart i bakgrunnen der også!

049_zpsabfce034.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Flott test.

Jeg har også blitt overasket over produktene til Rupes og jeg tror jeg kommer til å bruke dette mye fremover.

Jeg har ikke testet MF putene, men jeg har testet ut både blå og gul rupes på tilhørende skumputer og er såpass fornøyd at jeg også bestillte grønn som også gjør en god jobb.

Når det gjelder maski en jeg har fra Rupes (Duetto) så er også denne veldig god, med jeg trives fortsatt best med roterende. Rupes produkter og puter fungerer heldigvis like bra på roterende som på DA maskiner

Roterende er absolutt best ja :) Men er fort gjort å bli hengt opp i DA når de er såpass effektive og trygge i bruk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Fin test. Nytes med hjemmelaget pizza og cola mens jeg venter på formel 1 på tv.

Drøy detailing cart i bakgrunnen der også!

049_zpsabfce034.jpg

Håper dette var god nok underholdning til pizzaen :) Det meste hos meg er drøyt hehe. Dette er en test jeg egentlig ikke skulle ha utført, men tror ikke andre har lagt ut sammenligninger om disse produktene, så daq måtte jeg jo..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Voldsomt ripete panseret ditt var da Silset..

Godt test dette, artig å prøve litt forskjellig også, hender det dukker opp noen knall løsninger av slikt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Voldsomt ripete panseret ditt var da Silset..

Godt test dette, artig å prøve litt forskjellig også, hender det dukker opp noen knall løsninger av slikt :)

Ripene er delvis fra første test med claymitt som jeg ikke visste skulle kjøres inn på glass :

) Ja, skal bli spennende å prøve denne komboen på andre lakk typer. Uansett så har jeg funnet en ny favoritt pad :) Hadde aldri trodd noe som tar så bra på hard lakk også ville avslutte ganske så bra på japse lakk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ALFRED    187
ALFRED

Har du testet Flex og Megs 105 eller ? Ser på Utenlandske forum Frå bla USA at det er ein Kombo som mange bruker .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Har du testet Flex og Megs 105 eller ? Ser på Utenlandske forum Frå bla USA at det er ein Kombo som mange bruker .

Nei, jeg har ikke fått testet det.Om 105 er grovt så er min gamle favorittkombo meguiars burgunder soft buff og Scholl S03 gold :) Nå er nok rupes blå/blå favoritten plutselig etter denne testen.Må nok ha rupes maskine også, da den avslutter finere enn flex ifølge han som ble med på denne testen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 598
Audi S8

kjøp deg Rupes UHS også det tror eg vil falle i god smak hos deg, tok en kjapp test i går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

kjøp deg Rupes UHS også det tror eg vil falle i god smak hos deg, tok en kjapp test i går.

Har sjekka ut og lest om det :) Meget lovende!Det blir nok.bare at jeg altid er seint ute pga mye produkter jeg vil bruke opp sånn omtrent.Innen jeg har alt av rupes så er vel noe helt annet på toppselgerlista ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Det er vel fordi dere kjørte flere steg :P

Fant ikke hologrammer etter ett steg heller :) Kun fra oljer.Mikrofiber er det største/beste som har skjedd på pad fronten tror jeg ;) Har utrolig mange merker i skum som ikke blir brukt.Bare testet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig