AsbjørnH

Noen som jobber som bilklargjører? Effektivitet?

24 innlegg i emnet

Hei :)

Har tatt på meg en midlertidig jobb som bilklargjører der jeg avlaster og "vikarierer" for fast ansatt bilklargjører som er sykemeldt pga. operasjon i en butikk som et familiemedlem driver. Det er sikkert 20 biler som bør være rene hele tiden, og demobiler blir skitne etter én tur. Det byr på utfordringer da det gir dårlig inntrykk med skitne demobiler.

Jeg har fått opplæring fra tidligere bilklargjører før han opererte. En vanlig vask av bil utvendig og innvendig tar meg nesten 2 timer. Pga. dette så rekker jeg kun å vaske 4 biler på én dag.

Rutinen er:

- Forvask med emunol (mild avfetting) nå som veiene er saltet

- Ta ut gummimatter (vaske disse underveis mens man vasker bilen)

- Avspyling

- Forvask med utblandet tixo (en slags såpe som skal ta trafikkfilm)

- Avspyling

- Svampvask med såpe i bøtte

- Avspyling

- Avspyling med hageslange for å få vekk såpeskum

- Tørke bilen med pusseskinn på 30x30cm

- Støvsuge interiør

- Blåse interiør med trykkluft

- Støvsuge igjen

- Tørke over med saubermen (en slags såpe) eller all purpose cleaner (Meguiars) med mikrofiberklut

- Legge inn matter

Av respekt for tidligere bilklargjører har jeg gjort akkurat som jeg har blitt opplært til. Men nå er jeg lei. Dette tar for lang tid, og nå er det jo bare jeg som driver med vasking på denne butikken, så da må jeg vel få lov til å gjøre som jeg selv vil.

Av tidligere vaskeerfaring har jeg foam-lance, bøtte med grit-guard, ålreit såpe for bøtte og skumkanon, diverse bilthamber produkter (foam, surfex, og sånn til rustprikker). Det er litt andre produkter det går i på jobb, det går i Applied Maxwax. Produktene fungerer greit. Er det noe poeng med f. eks. en skumkanon her på jobb?

Når jeg vasker min egen bil hjemme så koser jeg meg, mens her er det litt mer press, rutine og å få bilene gjennom.

Er det noen som har tips til hvordan jeg effektivt og greit kan vaske biler? Bilene er relativt nye biler og er ikke tilgrisede, er for det meste søle i bilene. Utenpå er det mye brun/sort guffe fra vintersaltede veier.

Finnes det noen tørkehåndkle som er vanvittig bra? Føler at det er tørkingen av bilene som tar mest tid.

Forslag til produkter? Og hvor kjøpe de?

Og hvor får man tak i matteklemmere? Lager dere dette selv? I dag er det kun en snor som henger skeivt til å henge mattene på, noe jeg synes er veldig veldig trist.

Skal ta en prat med verksmester i morgen og få kjøpt inn et par bøtter med grit-guard. Noen som har tips til hvor vi bør handle dette med tanke på at det blir handlet fra et firma? Har Norsk Prol i Drammen dette?

Setter pris på svar fra alle! Spesielt dere som jobber som bilklargjører og vet hvilket press det kan være til tider :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send en pm til sindrenilsen. Han kan sine saker :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ihvertfall skikkelige tørkehåndkler, det tror jeg kan spare deg for mye tid kontra et pusseskinn.

Jeg kan varmt anbefale Gtechniq Zero Scratch tørkehåndkler :)

Hvis det stort sett bare er søle på bilen, og ikke møkk som sitter hardt fast holder det kanskje å legge prickbort (eller tilsvarende) først og autofoam (eller tilsvarende) oppå? Da kan du jo slippe unna med én avspyling under forvasken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilnerden.no selger jo til firma :) gode priser og bra utvalg!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter også en kjapp beskyttelse som nevnt over, tidsbesparelsen ved jevnlig påføring blir nok stor.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt beskyttelse på bilene og gode tørkehåndklær er vel det som kan kutte noen minutter her og der, og muligens en sterkere avfetting. Jeg skjønner ikke hvordan dette skal kunne gå enda raskere ved å dra inn DCN metoder, og jeg ser heller ingen poeng i å bruke tid og penger på gritguard bøtter til denne type jobb.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rutinen er vel en ting. Resultatet er vel det som er viktig?

Erfaring med egne biler er at lite skitne biler, som vaskes ofte, blir tilnærmet ren etter surfex 1:30. Ved asfalt, tjære og slikt gørr lønner det seg med pricbort først. Selv synes jeg ikke avspyling mellom privbort og surfex har gitt noe bedre effekt.

Profesjonelle trykksprøyter (som fylles med trykkluft?) kan kanskje gjøre livet lettere?

Autofoam skal jeg prøve etter at julenissen har vert på besøk (håper jeg). Dette er muligens rskere å påføre enn surfex? Fordelen med surfex er at du kan ha mye ferdigblandet produkt klart på trykksatt trykksprøyte.

Når det er sagt, så er kanskje poduktene dere bruker like gode som surfex og pricbort?

Er også av den oppfatning at hvis du legger ett lag med voks på bilene vil de bli lettere å vaske, se bedre ut i regn og være adskillig lettere å tørke.

Disse blå tørkehådklærne som bilneden selger (zero scratch?) synes jeg er ok, og skifter du de når de blir fuktig går det kjapt nok å tørke over.

Men som deg, så er jeg fortsatt på utkikk etter noen ekstremt gode tørkehåndkler. Liquid elements har godt utvalg i microfiber. Kanskje noe å se på?

Gyeon wet coat kan jo være lurt? Har ikke prøvd den selv. Jeg jobber heller ikke som bilklargjører (selv om det føles sånn av og til her hjemme).

Grit guard er for å hindre vaskeriper. På biler som vaskes hele tiden tror jeg at det er minimalt med skitt igjen etter forvask, og kanskje ikke verdt å bruke energi på å skaffe?

Matteklemmer: Tenker slike man bruker på sveiseapparat kan være sterke nok til å holde de fast på den eksisterende snoren? Biltema, jula, clas?

Disse er også mulig å skru fast på veggen, om du vil.

Innvendig:

Blir det rent nok å støvsuge, vaske vekk flekker og tørke over med en tørr microfiberklut? Tørr microfiber tar med seg det meste av støv. Funker ihvertfall på privatbilen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rutinen er vel en ting. Resultatet er vel det som er viktig?

Resultatet er viktig, men ikke prioritert i en slik bransje, da hadde han vel i det minste fått ihvertfall 1 hel dag pr.bil.

Bilklargjørere får gjerne 2 timer til å fullføre utvendig og innvendig klargjøring for salg, da handler det om å ha mest mulig effektive produkter og gode rutiner for å i det hele tatt få gjort bilen noenlunde ren.

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo:)

Gode produkter er en ting, rutiner en annen..

Det som er litt "dumt" med tørkehåndkle er at de blir våte og må tørkes igjen. Et pusseskin kan man vri opp, og så er den "ny" igjen.

Når pusseskinn blir dårlige mister de sugeevnen og drar vannet kontra suge det opp.

Om du er rimelig forsiktig, lager du nok ikke store riper, og de blir som regel tatt ved salg?

Prickbort er meget fint å ha på lur, traffikkfilm er det flere som er gode på.

Nesten vanskelig å komme under et par timer på denne operasjonen, ting tar fort tid, og er det en bruktbil med hundehår, kan du stå der en time til;)

Beste tror jeg er at du lager deg egen rutine på dette, og har noen gode produkter du kjenne og kan bruke. En God Qd er vel kanskje det beste, og en blanding av microfiber(pusseskinn?

Med en Qd vil jo bilen være lettere å vaske en tid fremover, til den ev skal selges/shines?

Dette er jo som du nevner klargjøring, og har ingenting med detailing å gjøre, men noen må gjøre jobben, og viktigste er at "kunden" får det de har forventet. (gjerne litt til;))

Lykke til der nedi gata, om det er noe annet spesifikt du lurer på kan jeg muligens svare deg, bare å stikke innom en tur;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resultatet er viktig, men ikke prioritert i en slik bransje, da hadde han vel i det minste fått ihvertfall 1 hel dag pr.bil.

Bilklargjørere får gjerne 2 timer til å fullføre utvendig og innvendig klargjøring for salg, da handler det om å ha mest mulig effektive produkter og gode rutiner for å i det hele tatt få gjort bilen noenlunde ren.

Jeg tenkte kanskje litt "omvendt", i forhold til det.

Jeg tenkte at det er vel ikke nødvendig å gå gjennom hele den rutinen, dersom blien blir ren (nok) med mindre arbeid. Selv om man da hopper over en del punkter i prosedyren.

Problemstillingen var vel ikke her klargjøring av en bil som skal selges, men demobiler som skal inn og ut til prøvekjøring konstant og blir vasket mellom hver tur? Ellers har jeg misforstått

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er snakk om demobiler stort sett..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er egentlig litt synd at pusseskinnet ikke er skånsomt fordi det har vannvittig god sugeevne og det er lett å vri opp.

Vet at f.eks AG har et dyrere pusseskinn med porer, men jeg tror heller ikke at dette er skånsomt nok til bruk på egen bil da fortsatt vil suge seg fast i lakken og ha såpass godt grep at det vil dra med seg skitt som f.eks fastsittende asfalt prikker som ikke går bort med vanlig vask.

På effektiv jobbing på demobiler/utlånsbiler som det er snakk om her tror jeg rett og slett jeg hadde brukt pusseskinnet da det uansett ikke er noen andre som bryr seg om bilens tilstand.

Legger du voks på bilene in gang iblandt så vil dette kanskje gjøre det totale regnestykket litt mer effektivt. Det kommer ann på hvor mye tid du bruker på å legge voksen og hvor ofte det må gjøres.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde nok prøvd å få tatt bilene en skikkelig runde og lagt på en billig og god voks a la Collinite 845 sånn at det blir enklere å holde dem rene på sikt.

Ellers har det mye å si for inntrykket om kunden får levert en skitten demobil - jeg har selv fått prøvekjøre skitne biler, sannsynligvis fordi de egentlig ikke ville selge bil til meg...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT: Den instillinga har såååå mye å si, ikke hvilket bilmerke eller modell du skal ha men hvilken forhandler som gir genuin kundeservice.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Et par bøtter med gritguard, klyper og en 5-pack med mikrofiberhåndkle er på vei, så får vi se hvordan det funker.

Dette her blir helt annet enn DCN standard altså, her gjelder det å kjapt få biler rene og greie :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører bilen inn

-legger avfetting på bilen. Kallavfetting 200

-tar ut matter og henger de på veggen i klyper. Vaskehall bygd av remitek de har klyper

-legger egen såpe på de og dørkarmer og felger. Wheel Wash

-blåser over dash og diverse og støvsuger.

legger såpe på bilen og spyler bilen matter og dørkarmer. HD grønn

savmpvask såpe med wax i.spyle bilen igjen. Wax såpe

tørker bilen og dørkarmer blåser over matter legger de inn og kjører ut

Alt jeg kjøper får jeg fra remitek. Har både pusseskinn og tørkehåndle.

Bruker ikke noe på matter for bilene er helt nye.

Dette bruker jeg 20 til 45 min på alt kommer ann på hvor møkkete bilen r

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er greit på helt nye biler, men på demobiler som brukes av folk som ikke bryr seg om bil i utgangspunktet og hvertfall ikke om en demobil de uansett ikke skal kjøpe, så blir det fort mer jobb. Jeg så en grodritten ASX parkert utenfor Motorforum sist jeg var innom for å hente noen deler, og det var en demobil... og det var i tillegg før saltsesongen begynte. En testpilot hadde tydeligvis tatt bilen med seg på tur til hytten for å se om den kom seg frem på gjørmete kjerreveier, og hadde åpenbart benyttet anledningen til å spinne litt ekstra i noen gjørmehull, for bilen var mer gjørmebrun enn svart. Og gjørmen var tørr, så den hadde stått parkert en stund også... Mattene inni var fulle av gjørme og gress, setene var skitne og bilen så generelt lite innbydende ut.

Det er selvsagt mulig de ikke hadde fått den inn for vask enda, men de kunne muligens parkert den på baksiden av bygget sånn at potensielle kunder ikke så den stå der som en skamplett blant alle de andre relativt rene bilene...

Jeg ser for meg at de nok kom til å bruke mer enn 45 minutter på å få den ren igjen (som kanskje også var grunnen til at den fremdeles sto der, og at noen plutselig måtte jobbe overtid i helgen).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok brukt washcoat eller lignende for å gjøre renholde lettere. Hatt en skikkelig vask, så legge washcoat (el.l) for å lette både selve vasken og tørkebiten.

Lufttrykk i krinker og kroker sparer også tid.

Resultatet er viktig, men ikke prioritert i en slik bransje, da hadde han vel i det minste fått ihvertfall 1 hel dag pr.bil.

Bilklargjørere får gjerne 2 timer til å fullføre utvendig og innvendig klargjøring for salg, da handler det om å ha mest mulig effektive produkter og gode rutiner for å i det hele tatt få gjort bilen noenlunde ren.

2 timer? hvor i all verden er det? minste jeg har hørt om er snitt på 4 timer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive