freakshow87

lakk av pansergrill

Har en EVO8, som har denne grillen på panseret. Denne har tidligere vært lakket opp

av en av tidligere eiere, men forarbeidet må ha vært av den dårlige sorten for lakken på den er snart borte overalt.

Har prøvd å finne ny, men vanskelig å finne tak i til en spiselig pris, spesielt når frakta kommer i tillegg. Har også sett etter en annen type i plast/ karbonlook, men ser ikke for meg dem kommer til å kle bilen i særlig grad.

Har noen tips å komme med for å gjøre jobben med opplakkering selv? Vil ikke lønne seg å få det gjort av karrosseriverksted.

Trenger både framgangsmetode og produkter til dette, så alle tips mottas med stor takk.

Må tåle en del varme, og selvfølgelig vær og vind.

Endret av freakshow87
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være veldig negativ, men et problem du kan få er jo at grunnarbeidet ditt ikke blir 100% og lakken etter hvert begynner å flasse.. da kan det hende fagfolk (dvs garanti på jobben) hadde vært billigere likevel?

Vet ikke hva du legger i at det ikke "lønner seg", men bilhold er sjelden veldig lønnsomt :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du vise oss litt bilder, tatt i forskjellige vinkler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den må leveres inn for å bli bra, å gjøre det selv uten erfaring er ikke å anbefale.

Nå bor du ett stykke unna meg, vi har avtaler med ett par lakkerere som kunne tatt dette, men hvis du kjenner noen selv som er flinke ville jeg spurt de. Du kan jo eventuelt plastidippe de?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den må leveres inn for å bli bra, å gjøre det selv uten erfaring er ikke å anbefale.

Nå bor du ett stykke unna meg, vi har avtaler med ett par lakkerere som kunne tatt dette, men hvis du kjenner noen selv som er flinke ville jeg spurt de. Du kan jo eventuelt plastidippe de?

Plastidip har jeg liksom alltid sett om som en midlertidig løsning, men tåler det varme?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har pratet med Ødegård lakk vedr dette. Dem har gitt meg tips om å bruke disse produktene etter nedpussing:

http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/grunning/epoxygrunning/epoxyprimer-2k-h0680032-spraymax.aspx

http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/lakk/spraylakk-med-herder-r10001-sprayboks-mikset-lakk-med-herder-400ml.aspx

Meninger om dette kan bli bra? Har tenkt på dette og det er ikke store flater på denne grillen, så det viktige er jo heft og at

produktene tåler litt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste er å få fjernet all den gamle lakken slik at primeren faktisk har noe konkret å holde fast i. Sodablasting skal vre veldig effektivt for dette, men det koster jo litt å komme i gang med om man ikke har noe utstyr fra før. Man trenger blasteren, sodapulver, kompressor med slange og sikkert noe mer, og det koster jo litt.

Ellers er SprayMax' produkter veldig fine å jobbe med, jeg har gått gjennom noen bokser fra dem allerede :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste er å få fjernet all den gamle lakken slik at primeren faktisk har noe konkret å holde fast i. Sodablasting skal vre veldig effektivt for dette, men det koster jo litt å komme i gang med om man ikke har noe utstyr fra før. Man trenger blasteren, sodapulver, kompressor med slange og sikkert noe mer, og det koster jo litt.

Blir nok ikke noe utstyr for dette for en liten grill, men har tenkt på kjemisk rens av noe slag, men må finne noe som faktisk tar lakken. Ble foreslått bremsevæske og diesel faktisk. Men er aceton noe som kan ta lakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aceton kan angripe plasten og gjøre den tørr og sprø, så det tror jeg at jeg ville holdt meg unna. Det finnes malings- og lakkfjernere å få kjøpt hos malingsforhandlere.

Alternativt kan man jo slipe det bort med Dremel eller for hånd, men da er jo sjansen for å lage merker i grillen til stede.

Hvor mye penger tenker du å legge i dette? Som hgnubel sier kan det fort lønne seg å la et lakkverksted ta seg av jobben, så har du garanti på det i tilfelle noe skulle gå åt skogen som følge av utilstrekkelig forarbeid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen plast å angripe. Det er jo stål/ aluminium.

Har fått de produktene som er linket til over her, og jeg regner med dem skal tåle den påkjenningen jeg håper på. Om jeg skulle brukt et verksted så ville det kostet ihvertfall dobbelt, og da kunne jeg like godt kjøpt en ny grill fra USA til 2200,- prepainted.

Så planen er jo å prøve å få dette bra selv ved å være nøye. Jeg tenker jo selv at siden det er lite flater på dette så skal det mye til for at jeg ikke får det bra ihvertfall. Nå er det største problemet å få av alt av lakk så syregrunningen får heft.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive