RebelBlue

Mye motstand i DA maskin.

Hei :)

Da fikk jeg tid til å ta en test på panseret på min gamle Audi A4 som har stått stille i et halvt år.

Panseret var preget av riper etter et colabrett som var slept bortover, overspray fra en sprayboks-operasjon på forskjermen og diverse annet.

Men, spørsmålet mitt er, pleier det å være veldig mye motstand i DA maskiner? Jeg synes at den tok fart hit og dit når jeg skulle spre middel og generelt sett når jeg polerte. Eller er det overspray (panseret var IKKE glatt når jeg begynte) som gjør dette?

Resultatet ble jeg forøvrig veldig fornøyd med. De store ripene etter colabrettet ble faktisk helt borte :)

Startet rett på med gul uber og Rupes Coarse middel da det ikke kunne bli noe værre på denne bilen, og jobbet meg igjennom alle fargene av puter og middel :P

50/50 i dårlig lys:

IMG_0031_zpsf7ee742b.jpg

Endret av RebelBlue
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har glemt noe vesentlig:

Hvilken maskin og hvilke produkter? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har glemt noe vesentlig:

Hvilken maskin og hvilke produkter? :)

Produktene nevnte jeg vel? :) Men maskin glemte jeg :) Er en Das 6 Pro

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess you did. :)

Nja, das6 er vanligvis snill sånn, men på enkelte lakktyper hugger alt tak. Mye handler om teknikk, og det kommer seg etterhvert. Generelt sett; jo grovere pad og produkt, jo mer 'motstand'.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess you did. :)

Nja, das6 er vanligvis snill sånn, men på enkelte lakktyper hugger alt tak. Mye handler om teknikk, og det kommer seg etterhvert. Generelt sett; jo grovere pad og produkt, jo mer 'motstand'.

Okei, så det er ikke sånn at en Rupes 15 eller generelt sett en annen maskin vil være betydelig mindre motstand i? Ble bare usikker på "komforten" i maskinen jeg har kjøpt :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, så det er ikke sånn at en Rupes 15 eller generelt sett en annen maskin vil være betydelig mindre motstand i? Ble bare usikker på "komforten" i maskinen jeg har kjøpt :P

Jeg har hatt DAS6-Pro i 2-3 år, og nylig kjøpt meg en Rupes BF15. Kan ikke si at den er verdt omtrent 3000,- mer pga komforten. Det var skuffende lite forskjell synes jeg, litt mindre risting.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt DAS6-Pro i 2-3 år, og nylig kjøpt meg en Rupes BF15. Kan ikke si at den er verdt omtrent 3000,- mer pga komforten. Det var skuffende lite forskjell synes jeg, litt mindre risting.

Okei :D Takk! Det var akkurat det jeg ville høre! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, jeg må spørre om en ting til når jeg først er igang!

Jeg bestilte en Das 6 Pro, men på pakken heter den Das 6 Power+. Er dette riktig? Står ikke Pro noe sted :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Link?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har das6 pro eg og. Synst maskinen er veldig bra..men funderte litt på å kjøpe rupes sia "alle" har den. Men etter dine ord får eg bruke das'en litt til :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, akkurat det samme gjorde jeg og. Har alltid brukt Makita roterende og das6-pro, men nå sparte jeg opp og kjøpte BF15. Har bare brukt den på en bil, svart BMW X3. Synes den kjørte dårlig over kurvete/smale partier på bilen. Stopper opp ved det minste motstand/press. I tillegg er fartsholderen til motoren meget merkelig. Softstarten er ganske på trynet sammenliknet med Makitaen.

Fin maskin og holde i, virker som god kvalitet. Må teste litt mer, men hadde håpet maskinen skulle være ganske mye bedre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, akkurat det samme gjorde jeg og. Har alltid brukt Makita roterende og das6-pro, men nå sparte jeg opp og kjøpte BF15. Har bare brukt den på en bil, svart BMW X3. Synes den kjørte dårlig over kurvete/smale partier på bilen. Stopper opp ved det minste motstand/press. I tillegg er fartsholderen til motoren meget merkelig. Softstarten er ganske på trynet sammenliknet med Makitaen.

Fin maskin og holde i, virker som god kvalitet. Må teste litt mer, men hadde håpet maskinen skulle være ganske mye bedre :)

Ikke Rupes-fan jeg heller. Min Krauss 500w og Flex DA gjør jobben hver gang for meg. Føler disse er veldig rett frem maskiner, men Rupes er mer sær på hvilke flater, lakk og produkter den blir brukt med og på.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha prøvd Rupes 15 har jeg lyst på..

Min Krauss 900W gjør jobben den, men Rupes var bare så enormt mye mer behagelig. Bare mangelen på støy fra Rupes-maskinen gjør det verdt det. Kraussen min syns jeg har ubehagelig lyd selv med hørselvern på, og lyden blir absolutt ikke bedre når man står på 9. timen og kjører maskin

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som kun ønsker å bevare nybil-looken på sin egen bil, som blir vasket med vett og forstand, klarer seg fint med en rimeligere DA av DAS6 typen.

Det er når en tar på seg naboens herpede skute, som helst skulle vært ferdig korrigert i går, at de dyrere maskinene kommer til sin rett.

Uansett vil de som er komfortable med å gjøre grovjobben bak en roterende, kun ha behov for en rimeligere DA til opprydding når biler med kranglete lakk dukker opp.

En fordel er det med de kraftige DA-maskinene. De korrigerer godt. Likevel er de mer tilgivelige sammenlignet med roterende, hvis en er uvøren i maskinføringen. Det kan være en fordel hvis en har ti timer korrigering bak seg. Sliten og uoppmerksom fører oftere til at skader skjer. Konsekvensene da, blir mindre med DA.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som kun ønsker å bevare nybil-looken på sin egen bil, som blir vasket med vett og forstand, klarer seg fint med en rimeligere DA av DAS6 typen.

Det er når en tar på seg naboens herpede skute, som helst skulle vært ferdig korrigert i går, at de dyrere maskinene kommer til sin rett.

Uansett vil de som er komfortable med å gjøre grovjobben bak en roterende, kun ha behov for en rimeligere DA til opprydding når biler med kranglete lakk dukker opp.

En fordel er det med de kraftige DA-maskinene. De korrigerer godt. Likevel er de mer tilgivelige sammenlignet med roterende, hvis en er uvøren i maskinføringen. Det kan være en fordel hvis en har ti timer korrigering bak seg. Sliten og uoppmerksom fører oftere til at skader skjer. Konsekvensene da, blir mindre med DA.

Kjøpte selv en 900w krauss kopi fra liquidelements for en tid siden. Fikk en god pris, og kjempeservice fra resitens på forumet :)

På mine egne biler korrigerer den rikelig, kjapt og enkelt med enstegs og menzerna 4000. På min mor sin bil tok det mye tid med grovere saker og tostegs. Måtte jobbe lenge og med mye press. Så det kan nok stemme godt det du sier, at det er mer enn nok med rimelige maskiner på egne biler som er godt tatt vare på, uten at jeg har førsøkt dyre maskiner selv. Men skal jeg gjøre slikt på ripete biler igjen vil jeg nok prøve en kraftigere maskin.

Nå har ikke min mor bil lenger, så jeg trenger kun å finpusse litt på mine egne biler :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive