jonkanon

Hvor effektivt er DCN-style?

Jeg er en av de som føler jeg bruker alt for lang tid på å vaske, det er morro, men tia flyr, så jeg lurte litt på hva andre her inne klokker inn en vask på?

Med det mener jeg DCN style: jeg er interessert i om det er noen hacks folk har som kan gjøre det mer effektivt.

Nå begynner kulda å komme så det blir mindre kos å stå timesvis med bilen. Jeg pleier nesten aldri å komme under 1 time.

Hvor mye tid bruker dere på en vask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DCN style er ikke effektivt nei, hehe.. Jeg jobber som klargjører, DER er det effektivt der, og det må det være. :)

Jeg bruker som regel ikke mer enn ca 45 min på vask og tørk av min bil (ikke berøringsvask på felger), men jeg også brukte mye mer tid før. En ting jeg gjorde før var å spyle flere ganger underveis når jeg svamper bilen, dette er lite effektivt. Vasker over hele på maks 10 min. så det er ikke nødvendig å spyle underveis.

Ellers hjelper det å ikke tenke så fryktelig mye på at du skal være så forsiktig hele tia, jo mer du tenker des lengre tid bruker du. Ikke tenk, bare vask, men vask skånsomt.

Og det holder å føre svampen over hvert panel kun 1 gang. Trenger ikke bruke press heller, bare holde den inntil.

Lykke til ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detgår rundt en time som regel ved noenlunde grundig vask. Ned mot en halvtime med litt stress i vaskehallen. Er nok ikke mulig å vaske en bil skikkelig på særlig mindre tid.

Legger på prickbort på nedre paneler, og så surfex på hele bilen. Spyler grundig etter et minutt eller 2. Veiver så over med svampen og spyler igjen. Vasker som regel hjulene med berøring til slutt om jeg ser det som nødvendig.

Bruker ikke flere bøtter eller sånt tullball.

Endret av Mighty
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er nok noe i det dere sier, trenger kanskje ikke være så inmari hard på spylinga mellom hvert steg.. Det går masse tid på å flytte skum og produktrester..

Spesielt om vannmengden i HT er lav.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du slapp HT, sparer du tid på kun å bruke den til avspyling av forvask. Skylling etter berøringsvask er da mer effektivt med hageslangen.

Jeg klarer egen bil med Prickbort, skum og berøringsvask av lakk og felger, samt tørk på 45 minutter. Skal jeg vaske inni dører blir det fort en time.

Nedvask av annens møkkadynge, før korrigering, tar 2.5 timer nesten uansett. Noen ganger lengre tid. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som tar tid er vel egentlig kjemien. Brukte klokke sist jeg vaska. Grundig svampevask tok 13:45 minutter.

Ikke medregna 30 min kjemi og 10-20 min tørking.

Endret av DeejayTID
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nede i en halvtime på egen bil.

Mine "hacks"

- Forsegling på lakk, felg og glass gjør at møkka og vannet slipper fortere.

- Alt av produkter står ferdigblanda på trykksprøyter og pumpeflasker.

- Legger på prickbort først og felgrens mens pb virker, autofoam eller surfex over dette. Koster felger mens af/surfex virker. Lite/ingen dødtid.

- Styrer ikke med to bøtter eller gritguard.

- Tørker aldri 100%, bare nok til at det ikke blir vaterspots.

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker nok over en time på vinter også.Ender oftest opp med full polering på vinter :) skulle egentlig holde på med min i dag, men må polere en Audi q7.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går fort 1 times tid. Men full DCN vask gjør eg ca 1 gang iløpet av 2 uker..resten blir rask avspyling i selvasken og luft tørking på vei heim :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive