CFM

Spenningsfall til hovedlys

31 innlegg i emnet

Fant ut at jeg har et spenningsfall på rundt 1,5V frem til hovedlyspærene på Audien. Tenkte jeg skulle gjøre noe med det i dag og monterte et rele som tok strøm direkte fra batteriet. Releet ble styrt av strømmen og jordinga til hovedlysa. Spenningstapet ble nå redusert til omlag en halv volt.

Selvfølgelig så var ikke pærevarslinga i bilen like fornøyd med dette som meg. Og da lurer jeg på om det er noen måter å få dette til å funke uten at pærevarslinga skal gi utslag? Kan jeg sette inn en motstand? Jeg har koblet tilbake til originalt da jeg ikke gidder at det skal pipe hver gang jeg starter bilen, samt å kjøre rundt med et oransje notis i infoskjermen...

Fjernlyset tror jeg det skal gå bra med da jeg mener at det ikke er varsling på disse pærene. Skal teste på fjernlyet når jeg får mulighet. :)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om pærevarslinga kan kobles ut.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er jo en løsning, men da må jeg i såfall deaktivere hele systemet. Kan i verste fall gjøre det med VCDS, men vil jo helst unngå det om det kan løses på andre måter. Kan jeg koble en motstand i parallell med releet? En som er passe stor som ikke tar vekk mer spenning enn nødvendig, slik at releet fortsatt funker? :)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du kan koble til ein motstand. Er vel rundt 55w på nærlyset. So det blir ein kraftig motstand som avgir ein del varme. Eg kjenner ikkje til om det finnes litt triks der

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ja det er nok ikke så enkelt... Men slike "error canceller"-greier som finnes til xenonballaster? Kan det funke?

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du kan koble til ein motstand. Er vel rundt 55w på nærlyset. So det blir ein kraftig motstand som avgir ein del varme. Eg kjenner ikkje til om det finnes litt triks der

Den blir diger om du tenker å omsette samme effekten som pæra. Vi snakker da om en motstand som er 18cm lang og ca 4cm i omkrets, per side.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blir diger om du tenker å omsette samme effekten som pæra. Vi snakker da om en motstand som er 18cm lang og ca 4cm i omkrets, per side.

Tull... rekn deg ut til effekten du skal ha, er nok tolleranser på styrenheten, så en ohm feil eller ikkje går vel greit. Disse motstandene blir varme, når eg har laga slike sett på spec, har eg montert disse på aluminiumsplater inne i koblingsbokser for å lede varme.

eks som er på 100w:

http://www.ebay.com/itm/4x-LED-Turn-Signal-Bulb-Fix-Load-Gold-Resistor-Kit-at-6-OHM-50W-/371171973434?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item566b92d93a&vxp=mtr

Litt viktig når du kobler deg inn i systemer på nyere biler med rele er å ha rele med innebygget diode eller motstand, som legger peak spenning til jord. Det blir indusert spenning i spolen på releet når dette er på, så når du slår dette av sender du et par hundre volt tilbake i styreenheten, som er dyr. Dette kan gå bra, men vet eks sprinter ikke liker dette. Trikset her er diode fra minus til pluss på releet, da tar strømmen raskeste veg til jord, og ikke via styreenhet. bedre med en diode for mykje en en for lite, gjer ingen skade. NB sett denne rette veg.

Magnus

Edit:

Denne kan virke, dersom den før kjøling nok. 4 ohm ish blir ca 50w på 14v...

http://www.ebay.com/itm/50W-Arcol-Aluminium-Clad-Wirewound-Resistor-4R-4ohm-/201044449650?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ecf2ed972

Endret av magnvar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppklaring! Har du en link til et slikt rele med diode?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikkje det. Men på bilde av releet, mellom 85 og 86 kanalen, er det bilde av en diode eller bare firkant (motstadn) koblet paralelt...

http://www.12voltplanet.co.uk/user/Relay_with_diode_across_coil.png

se bilde...

Edit:

Hadde aldri montert et rele uten i nyere kjøretøy der du kanskje tror det er styrt av en hjerne og ikke et rele eller bryter.

Endret av magnvar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk! Da går det vel an å bare lodde på en diode, hvis jeg ikke finner et slikt rele? Hvor mange watt bør dioden tåle isåfall?

Edit:

Idénotat_20141031_150953_1.pdf

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å skifte kablene til tykkere tverrsnitt i stedet for relè?

Hvis det blir vanskelig å koble kan de klippes rett ved endene, og skjøtes med skjøtehylser og tett krympestrømpe, eller duraseal skjøtehylser (skjøtehylser med lim og krympende kappe). Spenningsfallet du får over de litt tynnere endene vil være lite ifht. det som er over resten av kabelen. Den totale kabelresistansen blir redusert, og du slipper feilvarsling, relè og jungelkoblinger for å unngå feilmeldinger.

Bare en tanke, har ikke forsøkt i praksis :)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rele med diode er tegnet slik som dette.

0-727-19-durite-12v-25a-micro-make-and-b

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koblet opp fjernlysa i går, de har ikke pærevarsling. Du verden for en forskjell! Spenningstapet der var rundt 1,7V, noe som tilsvarte over 40% tap i lysmengde! Fikk ned spenningstapet til rundt 0,4V nå (målt mens pærene var montert og lyste). Kjempeforskjell ble det! Tenkte å få tak i noen NightBreaker pærer også. Tenker det gjør susen, og er mye bedre enn xenon-kitet jeg hadde før. :)

Hva med å skifte kablene til tykkere tverrsnitt i stedet for relè?

Hvis det blir vanskelig å koble kan de klippes rett ved endene, og skjøtes med skjøtehylser og tett krympestrømpe, eller duraseal skjøtehylser (skjøtehylser med lim og krympende kappe). Spenningsfallet du får over de litt tynnere endene vil være lite ifht. det som er over resten av kabelen. Den totale kabelresistansen blir redusert, og du slipper feilvarsling, relè og jungelkoblinger for å unngå feilmeldinger.

Bare en tanke, har ikke forsøkt i praksis :)

Jeg titta på det, men det blir nok et mareritt på denne bilen... :P

Bestilte noen motstander nå, samt et par reléer med diode. :)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var problemet å finne føringsveier til kablene da eller?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet var strengt tatt å finne kablene da de er godt gjemt... Det blir i såfall et sommerprosjekt. :)

Med relé ble dessuten veien fra batteri til lyspære mye kortere. :)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pærevarslinga kan forsåvidt ikke kobles ut på disse bilene. Er visst bare på nyere modeller man kan det...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tull... rekn deg ut til effekten du skal ha, er nok tolleranser på styrenheten, så en ohm feil eller ikkje går vel greit. Disse motstandene blir varme, når eg har laga slike sett på spec, har eg montert disse på aluminiumsplater inne i koblingsbokser for å lede varme.

eks som er på 100w:

http://www.ebay.com/itm/4x-LED-Turn-Signal-Bulb-Fix-Load-Gold-Resistor-Kit-at-6-OHM-50W-/371171973434?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item566b92d93a&vxp=mtr

Litt viktig når du kobler deg inn i systemer på nyere biler med rele er å ha rele med innebygget diode eller motstand, som legger peak spenning til jord. Det blir indusert spenning i spolen på releet når dette er på, så når du slår dette av sender du et par hundre volt tilbake i styreenheten, som er dyr. Dette kan gå bra, men vet eks sprinter ikke liker dette. Trikset her er diode fra minus til pluss på releet, da tar strømmen raskeste veg til jord, og ikke via styreenhet. bedre med en diode for mykje en en for lite, gjer ingen skade. NB sett denne rette veg.

Magnus

Edit:

Denne kan virke, dersom den før kjøling nok. 4 ohm ish blir ca 50w på 14v...

http://www.ebay.com/itm/50W-Arcol-Aluminium-Clad-Wirewound-Resistor-4R-4ohm-/201044449650?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ecf2ed972

Nettopp, en Arcol HS50 som du viser til er god for å ta unna svimlende 14W i 25°C omgivelsestemperatur, dersom den ikke er koblet til en heatsink. Ratingen på 50W er dersom den er montert med varmeledende pasta, på en heatsink med en overflate på 535cm2. Min erfaring er at det sjeldent er jevn stuetemperatur i et motorrom..

Elfa Distrelec fører samme motstandene og har gode datablad som beskriver dette.

Men for all del, dersom noen vil montere deler som blir 200°C og kommer til å gå i stykker etter en stund i bilen sin...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til 6kr stykket skader det vel ikke å prøve. Er litt margin å gå på da 35w xenonballaster ikke gir feilmelding. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp, en Arcol HS50 som du viser til er god for å ta unna svimlende 14W i 25°C omgivelsestemperatur, dersom den ikke er koblet til en heatsink. Ratingen på 50W er dersom den er montert med varmeledende pasta, på en heatsink med en overflate på 535cm2. Min erfaring er at det sjeldent er jevn stuetemperatur i et motorrom..

Elfa Distrelec fører samme motstandene og har gode datablad som beskriver dette.

Men for all del, dersom noen vil montere deler som blir 200°C og kommer til å gå i stykker etter en stund i bilen sin...

Nå har ikke jeg fått motstandene ennå, men hva om jeg monterer to slike i serie med en ok heatsink? Med mine veldig basic elektrokunnskaper så kommer jeg frem til at det da blir utviklet 25W totalt og dermed 12,5W på hver motstand, i stedet for 50W på én. Mye mulig det holder med 25W da det går fint med 35W. Får jo bare prøve, hvis det ikke går får jeg heller ta jobben med å legge opp nye kabler. Det er jo tross alt en 16 år gammel bruksbil, så er ikke ute etter noe showfinish, men det er jo greit at ting funker og ikke ser helt forferdelig ut. :) Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive