André_

Boligprospekt, avsatt plass til dbl garasje Mulig?

Sitter å ser på noen boligprospekter. Alle forskjellige løsninger jeg ser på har ca. samme areal og tomtegrenser med samme avstand, uavhengig om det er enebolig eller tomannsbolig. Det står deter avsatt plass til dobbel garasje, men ikke søkt om.

Jeg syntes imidlertidig at det ser trangt ut på bildene. Skal det ikke være en viss grense fra husvegg til garasje og fra garasje til tomtegrense. Legger ved et bilde her. Hva tror dere? Kanskje vanskelig å si noe ut fra et sånt bilde, men.

Engetun_samlebilde2_700.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du kan ha garasjen meget nærme så lenge du tilfredsstiller de økte brannkravene dette medfører. Også er det vel 4 meter fra grense men dispensasjon kan søkes. Rett gjerne på meg om jeg tar feil

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Dette åpner muligheter. Fruen liker størrelsen på huset, jeg savner areal der. Men om jeg får en dobbel garasje, ja da stiller saken seg annerledes. Viktig å ikke gå på smell hvor det i etterkant viser seg å ikke være mulig.

Er det mye regelverk vedrørende om man ønsker to etasjer? Hvor går grensen mellom 2 etg. og loft? Loft/lagringsplass teller vel ikke med på M2? Men ser jo også fort at takhøyde fort kan sperre for vindu i 2. etg. på prosjekter som denne. Mulig det blir en garasjetråd etter hvert :-P

Endret av André_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk med kommunen boligen ligger i og forhør deg om muligeheter for dobbelgarasje. Arealplan og sånt vil ha mye å si.

Her jeg bor er maksimalt areal tillatt i en garasje 36 kvm, men siden noen andre i området har fått dispensasjon til en 49.7kvm garasje mente de (kommunen) at de ikke akkurat kunne nekte meg å bygge en tilsvarende stor dersom jeg klarte å finne plass til den og den ikke ville være veldig ruvende i terrenget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Dette åpner muligheter. Fruen liker størrelsen på huset, jeg savner areal der. Men om jeg får en dobbel garasje, ja da stiller saken seg annerledes. Viktig å ikke gå på smell hvor det i etterkant viser seg å ikke være mulig.

Er det mye regelverk vedrørende om man ønsker to etasjer? Hvor går grensen mellom 2 etg. og loft? Loft/lagringsplass teller vel ikke med på M2? Men ser jo også fort at takhøyde fort kan sperre for vindu i 2. etg. på prosjekter som denne. Mulig det blir en garasjetråd etter hvert :-P

For at m2 ikke skal telles må det være lavere under taket enn 190 cm. På en garasje har du lov til å ha 190 cm over en bredde på 60 cm.

Har du tilgjengelig antall m2 å bygge på tomten så er det somregel ikke noe problem å bygge 2 etg på garasjen. På nye byggefelt som ikke er regulert som bynære strøk ligger somregel utnyttelsesgraden på 30-35%.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ser det ut som problemet forsvant. Var for lite, selv for hun. Tror det hadde blitt mye garasjebesøk for min del.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skulle finne noe annet tilsvarende, med tilsvarende tekst så kan det også være verdt å huske på at det er stor forskjell på en "dobbel" garasje sett med en meglers øyne, kontra en bilentusiasts øyne. Pr. definisjon klarer man å trø to biler inn i en garasje på 30kvm, men det er jo ikke helt til å anbefale.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive