Jump to content
Sign in to follow this  
Haakon O

Snodig kompressor problem

Recommended Posts

Haakon O

Er det noen her som er flinke på kompressorer og feilsøking over nett? ;)

Har en Luna kompressor (iallfall 20 år gammel) som har virket prikkfritt i alle år, men som plutselig nå har utviklet en snodig feil. Det er en vanlig stempelkompressor med 20-30L tank (ikke helt sikker, men i området der).

Nå mister den trykket etter noen få sekund, bruker man f.eks en blåsepistol så har den fullt trykk i noen få sekunder så dabber det helt av. Men med en gang man stenger pistolen så bygger trykket seg opp igjen, uten at kompressoren starter. Altså det er mye luft under trykk i tanken, men det går tomt i slangen nesten med en gang.

Noen som har vært borti noe lignende? Kanskje dårlig beskrevet her, men kan lage en filmsnutt når jeg er ute i hallen der den står. Man kan gjøre dette mange ganger før kompressoren starter og fyller tanken igjen.. Om man har en fot på slangen så kjenner man at trykket forsvinner nesten umiddelbart etter man begynner å blåse luft, og at den fylles med trykk igjen så snart man lukker pistolen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Hørtes jo ut som enveisventil ut fra kompressor er treig\dårlig flow?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Audi S8

har vert borti at flowkontroll/slangen startet å dmuldre slik at der var tett mistet trykk slik som du forklarer men dette var ikke samme type dom din men vert å sjekke

Share this post


Link to post
Share on other sites
RNa

Tør nesten garantere at problemet ditt er utfelling i bunnen av tanken og at dette nesten tetter utløp fra tank til slangen du bruker.

Du må demontere utløpet og renske opp der samt koblingerne som er i bunnen av tanken osv:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haakon O

Kan også tilføye at dette har skjedd "over natta", den ble plutselig sånn.

Jeg bruker den stort sett til løftebukken for å åpne de pneumatiske sikkerhetslåsene, men den ble lånt til sprøytelakkering i andre enden av hallen nå sist uke. Da mente han som lånte den at sprøyta spyttet sånn, og ikke fikk fint sprøytebilde. Det han nok vært pga dette da, at det ikke ble trykk.

Han satte den tilbake igjen der den skal stå og koblet den til løftebukken igjen. Har brukt den noen dager, men det er så lite luft som skal til for å åpne låsene at jeg ikke har merket noe. Kun når jeg skulle blåse rent igår og det trengtes trykk over tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
RNa

Litt opprensking og du er på banen igjen:-)

Husk at guffa/vannet som kommer ut er gørrskittent så det er lurt å stå en plass det ikke gjør noe:-)

Dette er kondens og rust fra tanken som bygger seg opp over tid men det kan plutselig bli et problem.

Lurt å renske den fra tid til annen, jeg forsøker å gjøre dette årlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haakon O

Da skal jeg absolutt se på det, da det ganske sikkert aldri har blitt gjort på denne ;) Og den er iallfall 20 år gammel, kanskje 25 år også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haakon O

hmm... Når man kjører ut trykket og kobler fra blåsepistolen så er det det null trykk når man kobler fra, men når man kobler slangen fra kompressoren (15m slange) så skyter den ut med skikkelig trykk (før trykket har bygd seg opp i slangen.)

Kan det være en blokkasje i slangen som ikke slipper lufta gjennom fort nok?

At det trykket som er der, er det som "får plass" i slangen, og når det er tømt så dabber det av helt til den er fylt (sakte) opp igjen?

Edited by Haakon O

Share this post


Link to post
Share on other sites
Audi S8

sett blåse pistolen rett i kompressoren uten slange å se hva som skjer da

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haakon O

Må bare koble litt om først, var forskjellige koblinger på de :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haakon O

Her er bilde av herligheten. Å forkorte slangen gjorde bare problemet værre, ikke bedre. Nå går den umiddelbart tomt for trykk. Det som var i slangen virket bare som en buffer tydeligvis.

20141001_154312_zps4d2e5592.jpg

Den holder ca 8 bar når den er full, men stuper umiddelbart ned til under 1 bar når man trykker inn pistolen.

Lufta fra kompressor til tank går inn oppe på baksiden, og det er en tappeskrue under ser det ut som. Men det er hele koblingen ut fra tank, gjennom trykkregulator (som ikke fungerer som den skal) og stengekran som skal demonteres og renskes?

Share this post


Link to post
Share on other sites
RNa

litt opprensking er nok rett medesin ja:-)

Og ja, hele greia er lurt:-)

Edited by RNa

Share this post


Link to post
Share on other sites
bige

hold håntaket på pistolen inne - vri så på det røde lokket på trykk regulatoren nedover - som du stenger krana på kjøkkenet .

Hva står viseren på når du bruker pistolen ..............

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haakon O

Hmm..

Fikk ut skruen i bunn, og det første som kom ut var sikkert 2dl vann. Vel, aller først så virket det som pluggen sto i et blankt hull, da det var tett bak. Men presset litt med en mindre bolt og da løsnet det - altså tettpakket dritt inni hullet. Gikk tom for tørkepapir etter å ha tappet noe vann så ofret en gammel mf klut som hadde gjort nytten sin. Regner ikke med at dette er karamellsaus :P

IMG_5119_zps7a9e1208.jpg

Lurer på hvordan den proppen som nå er løs inni tanken skal fås ut. Noe jeg kan helle på her som løser opp dritt inni? Har ikke så mye mer enn PB, Surfex og sitrusrens å hjelpe meg med her og nå, men kan vel skaffe det som trengs om det er noe som hjelper her.


hold håntaket på pistolen inne - vri så på det røde lokket på trykk regulatoren nedover - som du stenger krana på kjøkkenet .

Hva står viseren på når du bruker pistolen ..............

Måleren gikk rett i bunn med en gang pistolen ble trykket inn uansett hvor den sto.. Eller den har lenge vært defekt, og funker ikke - trykket står uansett på 8 bar når tanken er full.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AppelsinSkall

Kan du ta av tanken? Isåfall ville jeg tatt dem av og helt inn bremserens eller whitesprit (første jeg kommer på som effektivt løser opp dritt) skrudd inn propper og rista ordentlig godt på tanken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
RNa

Demonter trykk regulatoren og sett koblingen rett i tanken/pressostaten og se hvordan det fungerer.

Edited by RNa

Share this post


Link to post
Share on other sites
bige

Det er trykk regulatoren som er feilen . Detter trykket , viseren, til null . Er regulatoren enten full av dritt , eller noen har stilt på rattet . Jobbet med skru oģ stempel kompressorer .

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...