Gå til innhold
Splendid

Det tar for laaaang tid! Er jeg for nøye?

Recommended Posts

Splendid    29
Splendid

Samme hva slags bil og lakktype jeg påtar meg å polere bruker jeg alltid dobbelt så lang tid som jeg trodde det ville ta. Har kun polert 10-12 stk., men burde ha klart å kutte ned litt på tidsforbruket nå, føler jeg.

Det er selve poleringsprosessen jeg sliter med. Selv på de enkleste jobber, der eieren mener at "blankt er blank", presterer jeg å bruke +/- 35 timer fra start til slutt.

Jeg tror selv at jeg er for forsiktig og for nøye, men klarer ikke å se hvor jeg går for langt i jakten på en ripefri bil. Resultetet blir bra, ofte for bra i forhold til hva som er avtalt og hva som er fornuftig. Fint for eier, men utmattende og lite inspirerende for meg. Mot slutten av hver jobb kjemper jeg mot tiden og må ofte spørre eieren om å ha bilen en ekstra dag for å unngå å måtte slurve med de avsluttende detaljene. Noen ganger tenker jeg: Aldri mer!

Kan noen være så snill å poste et ærlig bilde av et resultat (gjerne bilen til naboen/svigers/kollega e.l.) som er typisk for en 2.500-3.500,- jobb? Evt. mate det inn for meg med te-skje. Kanskje jeg da kan forstå hva som er akseptabelt uten å havne i fella gang på gang. Selvsagt er det gøy å skape et tilnærmet perfekt resultat ved en 60-80timers-jobb, men det er ikke alltid det som er målet eller hensikten.

Håper på input og gjerne bilder før jeg mister gleden ved å hjelpe en god venn, nabo eller familiemedlem...

Phuu, fyr løs!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Min e39 jobb s&s#4 er en typisk enstegs jobb. Det er da dcn vask, tørk, polering og voks. Som oftest på slike jobber løper jeg ikke rundt. Ei heller koser jeg meg og bruker 15-20 timer. Samme med s&s#2 scirocco. 1-stegs +voks. Hva gjør du når du bruker 35 timer??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Albino    137
Albino

For 2,5-3,5 tusen så bruker man ihvertfall ikke 35 timer. Da skjønner jeg at du mister gnisten! For den summen vet jeg ikke om jeg hadde satt i gang med grovkorrigering i det hele tatt. (Unntak venner og familie selvfølgelig).

Hadde en korrigering for en kompis forrige helg (S&S i signaturen min). Ble en 2 stegs og tok ca 22 timer tror jeg. Alt av swirls og lette vaskeriper ble fjernet, dype vaskeriper og RDS ble dempet mye. Kunne selvfølgelig ha brukt ti timer til for å ta vekk noen flere riper, men er det verdt det? De fleste som ser den nevnte Audien sier jo at den ser ut som en ny bil og legger ikke merke til noen dempede vaskeriper. En ripefri bil er jo tilnærmet umulig å få til.

Du kan jo gjerne skrive hvor lang tid du bruker på de forskjellige stegene slik at vi får en ide om hvor det er noe som kan gjøres enklere!

Endret av Albino

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

2,5-3,5 er ikke en pris hvor maskin blir dratt i gang som albino sier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Du sier selv at det er selve poleringen som tar så lang tid.. Kjører du umenskelig sakte? Kjører du forferdelig mange ganger over samme område? Jobber du med alt for små områder av gangen? Eller surrer du bare med alt mulig annet (drikke kaffe, times do-pause osv)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Albino    137
Albino

Du sier selv at det er selve poleringen som tar så lang tid.. Kjører du umenskelig sakte? Kjører du forferdelig mange ganger over samme område? Jobber du med alt for små områder av gangen? Eller surrer du bare med alt mulig annet (drikke kaffe, times do-pause osv)?

Lite hjelpsomt og heller nedlatende innlegg.

Omformulert: Hvor lang tid bruker du per pass? Hvor mange runder tar du per område? Hvor store områder tar du om gangen, eks. hvor mange "områder" er ett panser for deg? Er de 35 timene inkludert andre ting som dopauser, spising o.l?

Endret av Albino
  • DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

@generell prisdiskusjon: På en utvendig jobb til kr 3000,- mener jeg man bør forvente at hobbypolereren drar frem maskinen til en 1-stegs og fjerner en god del swirls og småtjafs. Er vi ikke entusiaster da? :)

Samme hva slags bil og lakktype jeg påtar meg å polere bruker jeg alltid dobbelt så lang tid som jeg trodde det ville ta. Har kun polert 10-12 stk., men burde ha klart å kutte ned litt på tidsforbruket nå, føler jeg.

Det er selve poleringsprosessen jeg sliter med. Selv på de enkleste jobber, der eieren mener at "blankt er blank", presterer jeg å bruke +/- 35 timer fra start til slutt.

Jeg tror selv at jeg er for forsiktig og for nøye, men klarer ikke å se hvor jeg går for langt i jakten på en ripefri bil. Resultetet blir bra, ofte for bra i forhold til hva som er avtalt og hva som er fornuftig. Fint for eier, men utmattende og lite inspirerende for meg. Mot slutten av hver jobb kjemper jeg mot tiden og må ofte spørre eieren om å ha bilen en ekstra dag for å unngå å måtte slurve med de avsluttende detaljene. Noen ganger tenker jeg: Aldri mer!

Kan noen være så snill å poste et ærlig bilde av et resultat (gjerne bilen til naboen/svigers/kollega e.l.) som er typisk for en 2.500-3.500,- jobb? Evt. mate det inn for meg med te-skje. Kanskje jeg da kan forstå hva som er akseptabelt uten å havne i fella gang på gang. Selvsagt er det gøy å skape et tilnærmet perfekt resultat ved en 60-80timers-jobb, men det er ikke alltid det som er målet eller hensikten.

Håper på input og gjerne bilder før jeg mister gleden ved å hjelpe en god venn, nabo eller familiemedlem...

Phuu, fyr løs!

Jeg synes du skal fortsette som før, men sette opp prisen et par tusen. Da leverer du fortsatt fra deg jobber du er fornøyd med, og får igjen litt mer for fritiden du ofrer. :)

• DCN Poeng 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

2,5-3,5 er ikke en pris hvor maskin blir dratt i gang som albino sier.

Da er du veldig dyr. Jeg tar som regel 2-2.5k for en stegs jobber. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Da er du veldig dyr. Jeg tar som regel 2-2.5k for en stegs jobber. :)

Eller du er billig ;) øhn det kommer an på hvem som spør og hvordan jobben ser ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Albino    137
Albino

Jeg mente grovkorrigering som i en 2-stegs som hele tråden tar utgangspunkt i.

Tar gjerne en 1-stegs for 3K hvis alt eier ønsker er å hente frem litt glans og fjerne swirls.

Endret av Albino

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Saaben i "samlede werx" i signaturen min var en tostegs til 2k. Tidsforbruk står også der.

Det var på bilen til en kompis av meg, så han fikk kompispris, men likevel.

Endret av Christer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Splendid    29
Splendid

Her var det mange gode svar, spørsmål og ikke minst tankevekkere. Det er bra!

Etter å ha tenkt meg om er det første som slår meg:

Deler jeg opp hvert panel i for mange deler?

Et panser deler jeg som regel opp i 6-8 deler. Det er kanskje i overkant? Hvor mange deler dere opp i?

Hvor mange pass/runder tar jeg?

Stort sett 2 til 3 runder, noen ganger 3-4 på hard lakk. En runde er for meg 2-3 pass. Kjører hver bevegelse/linje 2 ganger. Dvs. frem og tilbake før jeg flytter maskinen til neste linje i zikk-zakk-mønsteret. Det er noe jeg har begynt med etterhvert da jeg inbiller meg at det korrigerer bedre. Mulig dette er feil?

Kjører jeg maskinen for sakte?

På medium til hard lakk saktere enn 1 cm. per sekund. Ser jo nå at det blir veldig få cm. per minutt/time...

Koser jeg meg for mye mens jeg jobber?

Ja, men ikke unormalt mye tror jeg. 5-10 minutter hver annen time. Har kun 1 spisepause per dag.

Hvor lang tid hvert pass og runde tar vet jeg rett og slett ikke. Det burde jeg egentlig gjort. Hva er normalt?

Hvis man ser for seg en tidsplan for hele bilen hvordan ville den sett ut? 1 time per panel hvis det ikke er noe spesielt å ta hensyn til? Jeg bruker tydeligvis mye mer.

En annen ting som slår meg er at på en typisk medium-hard lakk kjører jeg ofte kun ett steg. Får sjelden holos eller kjørespor. Kan det tyde på at jeg kjører for forsiktig og lite effektivt? Hadde kanskje spart tid på og trå til litt og heller satset på 2 steg?

Ut ifra min egen oppsumering er det ufattelig at jeg klarer å bruke så mye tid per bil. Ett eller annet sted skjuler det seg en tidstyv jeg ikke helt finner.

Ja, nå ramler det på med spørsmål til meg selv her også. Det trengs...

Fortsett gjerne å gi meg eksempler eller spørsmål/svar.

Tilleggsinfo: Har ikke roterende. Kun DA. Bigfoot 15 og Mini.

Endret av Splendid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Et panser deler jeg som regel opp i 6-8 deler. Det er kanskje i overkant? Hvor mange deler dere opp i?

Stort sett 2 til 3 runder, noen ganger 3-4 på hard lakk. En runde er for meg 2-3 pass. Kjører hver bevegelse/linje 2 ganger. Dvs. frem og tilbake før jeg flytter maskinen til neste linje i zikk-zakk-mønsteret. Det er noe jeg har begynt med etterhvert da jeg inbiller meg at det korrigerer bedre. Mulig dette er feil?

På medium til hard lakk saktere enn 1 cm. per sekund. Ser jo nå at det blir veldig få cm. per minutt/time...

Koser jeg meg for mye mens jeg jobber?

Ja, men ikke unormalt mye tror jeg. 5-10 minutter hver annen time. Har kun 1 spisepause per dag.

Hvor lang tid hvert pass og runde tar vet jeg rett og slett ikke. Det burde jeg egentlig gjort. Hva er normalt?

Hvis man ser for seg en tidsplan for hele bilen hvordan ville den sett ut? 1 time per panel hvis det ikke er noe spesielt å ta hensyn til? Jeg bruker tydeligvis mye mer.

En annen ting som slår meg er at på en typisk medium-hard lakk kjører jeg ofte kun ett steg. Får sjelden holos eller kjørespor. Kan det tyde på at jeg kjører for forsiktig og lite effektivt? Hadde kanskje spart tid på og trå til litt og heller satset på 2 steg?

Ut ifra min egen oppsumering er det ufattelig at jeg klarer å bruke så mye tid per bil. Ett eller annet sted skjuler det seg en tidstyv jeg ikke helt finner.

Ja, nå ramler det på med spørsmål til meg selv her også. Det trengs...

Fortsett gjerne å gi meg eksempler eller spørsmål/svar.

Nå er jeg på PC, så da orker jeg skrive litt mer utfyllende...

Antall deler pr panel:

Jeg deler panser og tak i 8 deler. Forskjermer i 2-3 deler, dører i 4 deler. Bakluke og bakskjermer i 3-4 deler avhengig av størrelse og utforming. Fangere deler jeg i så mange deler jeg føler de må deles i avhengig av utforming.

Antall pass/runder:

1 runde er 6-8 pass for min del. Da er polishen kjørt skikkelig ut og brutt ned, og det begynner så smått å støve. Kjører 1-3 runder avhengig av hvor jævlig det ser ut. Finpolish kjører jeg 1 runde a 5-6 pass og sier meg fornøyd med det. Jeg kjører horisontalt først og deretter vertikalt, uten at jeg vet om det har noe for seg, men det føles riktig.

Hastighet:

10cm/sek eller deromkring er passe. Noe saktere enn det, så blir man aldri ferdig. Jeg regner ca 2 timer på panser og tak, og 30-60 minutter pr skjerm/dør og etpar timer pr fanger avhengig av utforming. Dette er da for grovsteget. Finsteget tar ca 2-3 timer for hele bilen. I tillegg kommer plukkarbeid som glass, plast, etc etterpå som fort tar mange timer, det også.

Kos/pauser:

Jeg tar en røykepause en gang i timen eller så, sammen med en kopp kaffe, for å bryte monotoniteten og for å unngå vondt i kroppen. Jeg tar også 1-2 matpauser i løpet av en dag, men da holder jeg fort på i 13-15 timer også...

Det går med en del tid til vask og ofte kombotesting, men hoveddelen av tidsbruken forsvinner på grovsteget. På en 24-timers jobb er ca 16 timer grovpolering, 2 timer finpolering og de siste 6 er vask og LSP.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Dette stemmer bra med grovkorrigeringen hos meg. Unntaket er hysterisk myk lakk. Det vil uansett i en del tilfeller være mer tidsbesparende å kjøre 2-steg, fremfor 1-stegs. En-stegs gir nødvendigvis en del tidkrevende kompromisser hvis en ikke bare skal deise i vei og ta en lett lakkrens.

Ved å gå grovere ut for en to-stegs får en ryddet opp en god del tidsmessig kurant, og kan etterpå konsentrere seg kun om å heve glansen, og rydde småtjafs på fin-steget. Finsteget deler jeg ikke opp like mye.

Inndelingen er ikke etter et rigid mønster hos meg, jeg deler opp etter hvordan lakken responderer, hvor grov kombo jeg kjører, og type maskin.

Grovkorrigering tar nesten alltid mest tid. 20 timer er ikke uvanlig på grovsteget, hvis en skal rydde ganske grundig på stor bil med hard lakk. :)

Interessant tråd du har startet. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Ja du verden.... Kjenner meg litt igjen i trådtittelen.

Hadde fra før litt erfaring med å ha tatt 2 biler med en Das 6 Pro... også setter jeg igang på Saablakken min med en Deutto. 12 år gammel lakk, ikke så veldig ille, men en god del swirls... Inkludert litt lakkering, rustfjerning, puss og tull så brukte jeg Ons, Tors, Fre, Lør, Man, Tirs, Ons og Torsdag kjørte jeg bilen ut og da sa jeg meg ferdig. Og da hadde jeg bare kjørt ett steg. (Onsdag og Torsdag, de to første, ble brukt til lakk, rust og puss.)

Pansret brukte jeg sikkert 10 timer på. Taket brukte jeg kanskje 6-8 timer på. Etter dette så innså jeg at; 1. jeg kunne ikke fjerne alle ripene 2. jeg måtte bli ferdig så eieren av garasjen kunne få den tilbake 3. det ble "godt nok" uten å få tatt alle ripene (dvs. småriper som sitter noe så inni ..... godt. Alle RDSer ble tatt) og fortsatt ha klarlakk igjen.

Det har også ført til at jeg fortsatt har skrekken i meg og ikke har kjørt vinterklargjøring på faderns bil enda :ph34r: .

Endret av DeejayTID

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Splendid    29
Splendid

Knallbra med så mange konkrete eksempler, gutter!

Ser ut som tidsforbruket per panel er ca. det samme som jeg også har. Eller rettere sagt; det jeg innbiller meg at jeg har ;-)

Realistisk sett bruker jeg mer tid enn det.

Oppdelingen av paneler ser ganske lik ut.

Ang. hastighet:

10 cm/sek. er vel med roterende? Jeg har kun DA og kjører sakte-sakte i forhold til det. Mener å ha lest at ca. 1 cm/sek. er greit med DA under normale omstendigheter. Overvar en Rupes-demo en gang og da ble det kjørt overraskende langsomt i forholdt til hva jeg hadde sett for meg.

Pass/runder:

Antall pass per runde var ganske forskjellig og henger nok sammen med ant. cm/sek. Hos meg kan polish starte å støve allerede etter 2-3 pass. Altså 1 runde.

Kom til å tenke på noe annet som er en tidstyv for meg: RDS. Der bruker jeg jo altfor mye tid. Tør ikke å våtslipe noe særlig, så det blir til at jeg prøver meg saaakte frem med maskinen og tør sjelden å ta siste steget for å oppnå et virkelig godt resultat. Redd for å ødelegge lakken ved å gå for langt. Det blir litt halvveis og resultat/tidsforbruk stemmer ikke. Bør heller droppe det inntil jeg har det på stell, tenker jeg. Det er tross alt få av mine "kunder" som forventer at disse skal tas tak i hvis det ikke er avtalt på forhånd.

Etter å ha sett litt på S&S'ene dere linket til håper jeg at jeg får ting til å falle litt mer på plass. Har fått forespørsel om en utvendig runde på en 2 1/2 år gammel MB GLK, men har vært litt usikker pga. stor bil og mitt tidsforbruk. Eier skal være borte i 2 uker, så det er mulig jeg tør å si ja når jeg får besiktiget den. Er vel hard lakk på denne (beige-aktig metallic)? Har som sagt ikke roterende, så DA'ene får vel evt. kjørt seg.

Takk for at dere tok dere tid! Humøret er strakts på vei tilbake kjennes det ut som ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Splendid    29
Splendid

Ja du verden.... Kjenner meg litt igjen i trådtittelen.

Hadde fra før litt erfaring med å ha tatt 2 biler med en Das 6 Pro... også setter jeg igang på Saablakken min med en Deutto. 12 år gammel lakk, ikke så veldig ille, men en god del swirls... Inkludert litt lakkering, rustfjerning, puss og tull så brukte jeg Ons, Tors, Fre, Lør, Man, Tirs, Ons og Torsdag kjørte jeg bilen ut og da sa jeg meg ferdig. Og da hadde jeg bare kjørt ett steg. (Onsdag og Torsdag, de to første, ble brukt til lakk, rust og puss.)

Pansret brukte jeg sikkert 10 timer på. Taket brukte jeg kanskje 6-8 timer på. Etter dette så innså jeg at; 1. jeg kunne ikke fjerne alle ripene 2. jeg måtte bli ferdig så eieren av garasjen kunne få den tilbake 3. det ble "godt nok" uten å få tatt alle ripene (dvs. småriper som sitter noe så inni ..... godt. Alle RDSer ble tatt) og fortsatt ha klarlakk igjen.

Det har også ført til at jeg fortsatt har skrekken i meg og ikke har kjørt vinterklargjøring på faderns bil enda :ph34r: .

Uff, virker kjent ja ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Etter å ha sett litt på S&S'ene dere linket til håper jeg at jeg får ting til å falle litt mer på plass. Har fått forespørsel om en utvendig runde på en 2 1/2 år gammel MB GLK, men har vært litt usikker pga. stor bil og mitt tidsforbruk. Eier skal være borte i 2 uker, så det er mulig jeg tør å si ja når jeg får besiktiget den. Er vel hard lakk på denne (beige-aktig metallic)? Har som sagt ikke roterende, så DA'ene får vel evt. kjørt seg.

GLK er ikke noen større bil enn en Golf stasjonsvogn/MB-C-klasse. Du rekker fint å ta den på to uker, selv om du går svært grundig til verks. Alle Mercedes-Benz fikk keramisk lakk (Ceramic Clear) i løpet av 2004. GLK ble introdusert flere år etter det, og har da slik lakk.

Se etter en "C" i lakkoden for å stadfeste at lakken er keramisk.

IMG_1331.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

jeg er enig i at det er grovkorrigeringen som tar tid. Og det som tar enda lenger tid er hvis man er litt redd for å jobbe lenge nok for hvert pass

Endret av mammut89

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Avhengig av lakk, ønsket resultat og type produkter så deler jeg panser i 4-8. Tak 6-8. Dører 4-6 og bak hva nå enn som måtte passe i forhold til utforming, knekker osv. Normalt sett så ligger jeg vel på halve hastigheten av Christer og saktere, som sagt her spiller lakktype og ønsket resultat veldig inn! Man tester div komboer og hastigheter på både turtall og maskinføring som gir forventet resultat

Man kjører ikke saktere enn man må :)

Endret av polishduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig