Gå til innhold

Problemer med lysmønster xenon


Hvkk

Recommended Posts

Siden vi alt er i gang med mye tips ang. lys osv. så har jeg et spørsmål til deg @Christer:

Plastkoblingen, den som skal holde selve lykta fast øverst og som skal være skrudd fast på toppen (den som er merket med 1.1%) er knekt. Dvs. lykta er bare festa i underkant, og bare på en av de 2 mulige plassene. Hva har dette å si på lysbildet? Skal jeg dra å kjøpe en vinkel på biltema og få bøyd den i tilnærma riktig pos og skru den fast på toppen og få kjøpt skruer til alle hull på bunn?

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis det bare er ett feste øverst og det er knekt, vil jo lykten nødvendigvis tippe forover og dermed nedover. Jeg hadde nok prøvd å skru fast noe patentbånd eller tilsvarende som en midlertidig løsning. Siden den etter hva du skriver bare henger på 1 av 3 skruer, så er vi nok ganske i nærheten av årsaken til det noe ... uvanlige lysbildet. Få festet lyktehuset skikkelig og se om det hjelper på plasseringen av selve lysbildet, så kan vi synse mer om cutoff og slikt etterpå. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jepp, er 2007 mod ja :)

Pærene i seg selv kan jeg jo beholde litt til. Da de praktisk talt er nye, og ja det er ordentlige pærer, ikke made in.. :P Osram et eller annet, er så fantastisk møkkajobb at de skifter jeg KUN når de har gått :P

Lamåen ser sånn ut: http://www.ebay.de/itm/Original-AUDI-A6-4F-ALLROAD-Xenon-Scheinwerfer-4F0941030BF-RECHTS-/111325702649?pt=DE_Autoteile&hash=item19eb8769f9

Kunne tenke meg å oppgradere til disse: http://www.ebay.de/itm/Audi-A6-S6-4F-C6-Allroad-LED-Xenon-Scheinwerfer-Xenonscheinwerfer-/221557402270?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AAudi|Model%3AA6+Allroad&hash=item3395d9aa9e

Ser ut som om de har en halogen hjelpepære til xenonlysene. Og det er veldig kjekt å ha :)

Okei.. Lampene du har bruker D2S-pærer og dermed D2S/D2R-ballaster. Disse leverer 85V til pæren.

LED-lampene bruker D3S-pærer og dermed D3S/D3R-ballaster. Dette er EcoFriendly-versjon av xenon, som er kvikksølvfrie og som krever lavere spenning til pærene, 42V. I tillegg er selve tenneren integrert i pæren, men dette betyr ikke så mye i det store og hele, særlig siden verken pærer eller ballaster er inkludert i salget, men pæresoklene er forskjellige og du kan dermed ikke bruke pærene eller ballastene du har, direkte.

Det ser også ut som at siden det er halogenreflektorer ved siden av, så kan det være en single-xenon-projektor, der xenon er nærlys og halogenlyset er langlys. Dette er et ganske vanlig oppsett. Ser du noen endring i lyskjeglen fra projektoren når du bytter fra nærlys til langlys?

Siden lyktene ikke har noe svingfunksjon eller annet leamikk som skal være smart, kan det være mulig å bytte ut projektoren med en bi-xenon-variant. Da får du både xenon og halogen-langlys i tillegg til xenon-nærlys. Alt du trenger ekstra er da en Y-splitter.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch... where to begin...?

Venstre lykt (øverst):

- Pæren sitter ikke riktig (ingen hotspot ved step)

- Svakt lys (pæren sitter feil/svidd reflektor)

Høyre lykt (nederst):

- Pæren sitter ikke riktig (hotspot for høyt)

- Rotasjonen er feil (vridd mot høyre)

- Høyden er feil (skal være like høy som venstre)

De to siste kan tyde på at selve projektoren ikke er montert skikkelig i lykten. Intensiteten på output fra høyre lykt ser dog bra ut, men det hjelper lite når resten er feil...

Høyre lykt må hvertfall åpnes for å finne ut hva som er galt. Venstre kan muligens fikses ved å bytte pære/sjekke plassering i pæreholder. Hvis du (med lyset av) tar tak i pæreholderen og beveger på den, gir noe etter eller kjennes det ut som at ting henger skikkelig fast?

Mye bra info som samles her ja, merkes at xenon og projektorer ikke er like feilfrie som bare reflektor og halogen ja.

Selve pærene sitter som støpt i lampene, begge to sitter fint og låst og er ikke til å rikke på. Men da er det bare og vente på en kveld eller helg med litt bedre tid og se om det ikke er tid til litt demontering.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte å komme med en oppdatering her. Har ikke gjort kjempe mye med problemet, men er mye mer fornøyd med lysbildet nå. Det jeg har gjort er å bytte pæreholderene som var litt vel slarkete, også har jeg reprogramert lyskontrolleren i bilen. Lyset er kanskje ikke 100% dead on, men er bra nok

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke lest all info i tråden men før du blir alt for detaljert og går hardt til verks lurer jeg på en ting, har lyktene dine mulighet for venstre/høyre justering ? altså for å kompensere for at rattet er på venstre eller høyre side av bilen ? på noen lykter er det en bryter , ville sjekket det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg snublet over denne tråden i VACN forumet, ser ut til at det kan være en idé å sjekke reflektoren i xenonlysene.

På bilen i tråden (Audi A4 B6) var det tydeligvis enkelt å demontere reflektoren, og ifølge beskrivelsen ligner det på hvordan Mondeo-lysene mine er satt sammen.

Siden jeg nå har bestilt nye pærer (Philips X-treme Vision) skal jeg se om det lar seg gjøre å få sett på reflektoren.

Tråd på VACN-forum:

http://forum.vacn.no/showthread.php?244953-Audi-A4-B6-D%E5rlig-lys-i-n%E6rlys-(-Xenon)/page2

Endret av 605

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Okei.. Lampene du har bruker D2S-pærer og dermed D2S/D2R-ballaster. Disse leverer 85V til pæren.

LED-lampene bruker D3S-pærer og dermed D3S/D3R-ballaster. Dette er EcoFriendly-versjon av xenon, som er kvikksølvfrie og som krever lavere spenning til pærene, 42V. I tillegg er selve tenneren integrert i pæren, men dette betyr ikke så mye i det store og hele, særlig siden verken pærer eller ballaster er inkludert i salget, men pæresoklene er forskjellige og du kan dermed ikke bruke pærene eller ballastene du har, direkte.

Det ser også ut som at siden det er halogenreflektorer ved siden av, så kan det være en single-xenon-projektor, der xenon er nærlys og halogenlyset er langlys. Dette er et ganske vanlig oppsett. Ser du noen endring i lyskjeglen fra projektoren når du bytter fra nærlys til langlys?

Siden lyktene ikke har noe svingfunksjon eller annet leamikk som skal være smart, kan det være mulig å bytte ut projektoren med en bi-xenon-variant. Da får du både xenon og halogen-langlys i tillegg til xenon-nærlys. Alt du trenger ekstra er da en Y-splitter.

ang den allroaden.. så er det bixenon med halogen lyshorn... kan programere den slik at de lyser ilag med fjernlysene via vagcom ettersom jeg har fått forståelse ;) men til vanlig så lyser bare bixenon via å åpne et spjeld i lykta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis du kan programmere lysstyringen til å la begge lyse samtidig er jo det en mer elegant løsning enn ekstra kabling :)


Hvis jeg tolker det siste innlegget der riktig, så la han aluminiumstape inni reflektoren?

Spent på hvor lenge det holder før tapen smelter ned på pæren og tar fyr...

Jeg har forhørt meg litt rundt dette her, og bortsett fra brannfaren er det en veldig dårlig ide å kle innsiden av reflektoren med aluminiumstape av flere grunner.

Først og fremst fordi man sannsynligvis ikke klarer å få det helt jevnt og dermed føkker opp lysbildet.

Dernest fordi tapen er for tykk (faktisk, ja), så den endrer de optiske karakteristikkene i reflektoren og føkker opp lysbildet.

Dernest fordi den ikke er i nærheten av så reflekterende som det originale aluminiumslaget i reflektoren er, så man lurer seg selv til å tro at man har godt lys, uavhengig av hvor mye man polerer den. Jeg går med på at det er bedre enn en brent reflektor, men det gjør det ikke bra likevel.

De to første punktene er dog de viktigste, siden de endrer fysisk optikken i reflektoren og gir et feil lysbilde. De eneste to korrekte løsningene er å enten få reparert reflektoren ved å strippe det gamle reflekterende belegget og deponere et nytt, eller å bytte hele projektoren til en ny (og bedre).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom dette ser ut til å være den store xenon-tråden:

Min far har en 99mod A6 C5 med xenon-nærlys.

Han klager over at lysutbyttet fra de er veldig dårlige. Pærene er angivelig byttet av forrige eier like før min far kjøpte bilen, dvs en gang på midten av 2000-tallet.

I denne bilen er det D2S pærer. Hva kan gjøres for å få bedre lys? Vi har fra før slipt lykteglassene så de er perfekte, uten riper og andre ting som kan ødelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Mest sannsynlig er det to ting som er problemet her - projektorene er svidd og pærene er utbrent (de er tross alt 14 år gamle).

Såvidt jeg vet bruker disse bilene Hella Gen4-projektorer, så der finnes det drop-in-erstatningsprodukter som fungerer veldig bra. Pærene er også en 5-6 år på overtid, så de er godt modne for utskiftning.

Kjapp og grei løsning: Bytt projektorer og pærer.

Jeg kan ta jobben over nyttår, men må isåfall få bestilt inn nødvendig utstyr. PM for pris om det er interessant.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Mest sannsynlig er det to ting som er problemet her - projektorene er svidd og pærene er utbrent (de er tross alt 14 år gamle).

Såvidt jeg vet bruker disse bilene Hella Gen4-projektorer, så der finnes det drop-in-erstatningsprodukter som fungerer veldig bra. Pærene er også en 5-6 år på overtid, så de er godt modne for utskiftning.

Kjapp og grei løsning: Bytt projektorer og pærer.

Jeg kan ta jobben over nyttår, men må isåfall få bestilt inn nødvendig utstyr. PM for pris om det er interessant.

Verktøy bestilt til deg, fra meg <3

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Takk sussebass :)

Regner med jeg tjener inn verktøyet på å selge lampa!

Noen som vil kjøpe original E90 pre-facelift lampe front førerside? Slå til i dag så signerer Christer lampa når han er ferdig med den [emoji106]

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...