Gå til innhold
DeejayTID

Hvor kjøper du xenon kit i fra?

Recommended Posts

DeejayTID    29
DeejayTID

Lurer på hvor folk kjøper xenon kit. Jeg er selv på jakt etter et for tiden.

Er det noen fare hvis man bestiller det første og beste som dukker opp på ebay?

Noen merker/selger man burde se hos osv.

Er H7 kit det gjelder forresten. Blir å kjøpe 6k kelvin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Kommer an på bilen, min Opel Vectra (som jo er GM-bil og veeeldig lik Saab) så har jeg prøvd litt forskjellig, og det eneste jeg har fått til å virke bra er de Canbus-Pro settene fra Haugland Biz.

På andre sett så forstyrres radioen i bilen og noen feilmeldinger på pæresjekken.

Dukker stadig opp weekendtilbud på 20% etc fra Haugland B)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Ebay :)

Er jo en haug av kits der :P.

Noen spesielle kits eller selgere du benytter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Siden jeg faktisk vet hva jeg driver med...

Ikke kjøp billige Kinakits. Ballastene er dårlige, har kort levetid, svak utstrøm til pærene og klarer ikke levere stabil nok spenning. Dette betyr i praksis 20-40 sekunders oppstartstid før pærene har nådd full styrke og intensitet, "flicker" ved oppstart og av og til under drift (pæren slås av og på raskt mange ganger - ikke bra), og ballastene har en tendens til å ryke etter 6-12 måneder (OEM-ballaster har anslått levetid på 8-10 år).

Skal du ha mest mulig lys, skal du ha 4300K eller 5000K fargetemperatur på pærene, ikke høyere.

Det finnes noen produsenter av aftermarketkits som faktisk lager skikkelige greier. Den ene er Hyluxtek, og den andre er DLT. Disse holder nesten OEM-standard både på komponentene brukt, levetid, stabilitet og ikke minst oppstartstid. Hyluxtek sine ballaster selges som Hyluxtek og diverse rebrands, men hvis du finner ballaster med Hyluxtek-merker på er det som regel the real deal. DLT/Fast Bright-ballaster selges stort sett som Fast Bright med modellnumre F3, F5, F7, X3 og X5 for hhv 35W, 50/55W, 70W, 35W Canbus og 50/55W Canbus.

Av pærer er det hit'n'miss, stort sett miss. CNLight lager stort sett bra pærer, resten er stort sett bare drit. The Retrofit Source selger Morimotopærer, som er rebranded CNLight-pærer.

Prøv så langt det lar seg gjøre å unngå pærer med plastsokkel - disse smelter og deformeres, som gjør at alignment av pæren i projektoren blir feil og lysdistribusjonen blir feil. Pærer med metallsokkel eller keramisk sokkel er å foretrekke.

I tillegg bør du ha et ledningsnett som gir ballastene stabil strøm slik at de ikke dør som følge av ujevn spenning eller strøm fra bilens ledningsnett.

Litt hasteinnlegg dette her sånn at du ikke kjøper katten i sekken. Bare spør hvis du vil ha konkrete anbefalinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Er jo en haug av kits der :P.

Noen spesielle kits eller selgere du benytter?

Min erfaring er at det er samme om du kjøper billige kinakits fra ebay eller om du kjøper via mange av de norske "Ett-eller-annet Trading" som poppet opp i bølgen av retrofit xenon.

Jeg har kjøpt fra mange norske leverandører over flere år, og når jeg kjøper kit på ebay ser og oppleves de som akkurat likens.

Som Christer sier så er det forskjell på billigsett og orginalvare, men jeg syns ikke forskjellen på de forskjellige kinasettene er så stor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Det er fordi de fleste kinasettene kommer fra samme fabrikk... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

VVME selger drit. :P


Ja, jeg vet jeg har lovpriset dem før, men det var før jeg visste hva jeg snakket om :)

Ballastene er ustabile og dør for et godt ord, og er lidelsesfullt treige. Pærene har ikke gjennomgått noen som helst form for kvalitetssikring og er skakke, har forskjellig lengde på kapselen, og har kjipe plastsokler som deformeres av varmen som utvikles. I tillegg er UV-skjoldet i pæreglasset elendig, så reflektoren blir svidd av for sterk UV-stråling.


Jeg kan ta bilde av etpar av H7-pærene jeg har liggende hjemme.. ser ikke bra ut.


Kan samtidig ta bilde av innsiden av en projektor jeg har åpnet for å illustrere hva kjipe pærer gjør med det reflekterende belegget i reflektorkuppelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
MKLars1    141
MKLars1

Hmm...

Da melder jeg meg ut og lar Christer ta ordet :D

OM det betyr noe så har jeg ikke hatt noe problemer med mine 5 kitt kjøpt fra VVME.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Jeg har kjøpt 4 kits fra VVME, først to 35W digital slim, deretter to til og så to 55W AC fullsize kits, samt litt ekstra pærer innimellom siden de røk i hytt og vær.

Ett av de første to settene funker fremdeles (35W slim digital), utrolig nok. I det andre settet døde begge ballastene med en ukes mellomrom. Disse ble byttet på garanti, men jeg måtte betale for frakt av nytt sett. Bestilte samtidig to ekstra pærer.

De to neste 35W-kitene har ballastene vært dønnstabile på. Pærene, not so much. Heldigvis hadde jeg backuppærer.

De neste to settene på 55W var en tragedie. Dagen etter installasjon døde begge ballastene på førersiden og tok med seg nærlys og langlys på den siden. Okei, null problem, jeg hadde fremdeles fungerende 35W-ballaster, så jeg byttet ut begge nærlysene til 35W (siden disse hadde vært stabile), og flyttet 55W fra nærlys på passasjersiden over på førersidelanglyset, og alt funket.

Fikk nye ballaster på garanti, koblet dem opp, slo på lyset og røk en sikring. Byttet sikring og testet igjen, ny sikring. Plugget ut alle ballastene og testet en og en, og fant ut at begge de nye ballastene hadde problemer med tenningen som gjorde at de poppet sikringene. En av de "gamle" 55W'ene hadde også litt issues og laget buzz-lyder.

Ble sur og byttet alt over til 35W-ballaster igjen, og kjøpte Fast Bright F3-ballaster fra AliExpress. Bedre lys, ingen problemer, dønn stabilt.

Pærene fra VVME var også så skakke at hotspot på passasjersiden havnet langt ute i grøften, og på førersiden var det så way off at det ikke kunne sees foran bilen i det hele tatt.

Så av 6 kits har jeg hatt problemer med 3 av dem, samt erstatningene. I tillegg vil VVME at jeg skal betale for frakt for erstatningsballaster når det er deres produkter som slutter å virke godt innenfor garantitiden? Give me a break.

Så nå er det enten Fast Bright eller OEM som gjelder for min del.

Her er ballastene jeg kjøpte 10 stk av. Alle funker 100%. Ingen buzzing, ingen flicker, ingen problemer av noe som helst slag. Warmup er ca 1-2 sekunder fra kald til 90% intensitet, ca 4 sekunder til 100%. Veldig gode ballaster.

http://www.aliexpress.com/item/the-most-best-F3-fast-bright-ballast-Fast-start-Slim-Ballast/900697083.html

Endret av Christer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
MKLars1    141
MKLars1

Så nå er det enten Fast Bright eller OEM som gjelder for min del.

Her er ballastene jeg kjøpte 10 stk av. Alle funker 100%. Ingen buzzing, ingen flicker, ingen problemer av noe som helst slag. Warmup er ca 1-2 sekunder fra kald til 90% intensitet, ca 4 sekunder til 100%. Veldig gode ballaster.

http://www.aliexpress.com/item/the-most-best-F3-fast-bright-ballast-Fast-start-Slim-Ballast/900697083.html

Så hva om man ønsker 55W ? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Bestilte bare ett 55w sett....

Får se når jeg får det hva det inneholder. Sålenge jeg ikke griller lyktene mine sund...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
alextech    968
alextech

Kjøpte ett kit på ebay for godt over 5 mnd siden. Kostet ikke mange hundrelappene, men jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver Christer. Jeg har ingen tvil om at du vet hva du snakker om. Men erfaringen fra kittet jeg kjøpte sier noe annet..

55W ballast, og H7 5000k pærer. Målte jevn spenning ut fra ballasten. Og kjapp oppstart. Så jeg ser ingen problem med å teste ut cheap china. Men det er klart. Skeptisk burde man jo være etter man har sett videoen over :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Så hva om man ønsker 55W ? :P

Jeg ser ingen grunn til å kjøpe 55W såfremt man får tak i 35W kvalitetsballaster og -pærer OG har en skikkelig projektor. Ulempene med 55W (nesten tre ganger så mye UV-stråling, mer varme, mer press på ledningsnett) overgår fordelene (ca 20-25% mer lys).

En 35W-ballast leverer 35W til pæren, og trekker ca 42-44W fra bilens ledningsnett. En 55W-ballast trekker 55W fra ledningsnettet og leverer ca 45W til pæren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Kjøpte ett kit på ebay for godt over 5 mnd siden. Kostet ikke mange hundrelappene, men jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver Christer. Jeg har ingen tvil om at du vet hva du snakker om. Men erfaringen fra kittet jeg kjøpte sier noe annet..

55W ballast, og H7 5000k pærer. Målte jevn spenning ut fra ballasten. Og kjapp oppstart. Så jeg ser ingen problem med å teste ut cheap china. Men det er klart. Skeptisk burde man jo være etter man har sett videoen over :D

Det er mange som kjøper billige kits og er fornøyd med dem, men det kommer ofte av at de ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Mange billigballaster varer også lenge, mens andre dør etter noen uker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
CFM    842
CFM

Åssen er lysstyrken på skikkelige pærer og ballaster i forhold til bilige Kina-versjoner typ. VVME.com sine? Lyser de sterkere eller er det bare oppvarmingstiden som er raskere? (Sett bort i fra kvalitetsforskjellen og holdbarheten selvfølgelig.)

Endret av CFM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Billige ballaster bruker lang tid på varme seg opp og har ofte for svak spenning, som gjør at en 5000K-pære ser ut som en svak 6000-7000K-pære.

Skikkelige ballaster trekker noe mer strøm fra bilens ledningsnett, men leverer også korrekt strøm og spenning til ballasten, som igjen leverer korrekt strøm og spenning til pæren. Dette gir da korrekt fargetemperatur og maks ytelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Christer - vet du noe om hvordan forskjellen bare i billigpærer kontra OEM er?

Er det i holdbarhet eller hva?

Byttet ut OEM pærer som var døde da jeg overtok bilen med et par "billig"pærer fra England til 300 kroner.

Etter 6 måneder så røk den ene pæra.

Bestilte nye for et par dager siden - 100 kroner for 2 stk fra Kina.

Dvs. at man kan kjøpe 12-13 Kina-pærer før man et oppe på prisen til OEM pærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×