Gå til innhold
Bletch

Enkel vinterklargjøring av 1 år gammel bil

Recommended Posts

Bletch    0
Bletch

Hei,

første post på dette forumet. Håper og tror det blir flere. :)

Har lest og funnet mange gode oppskrifter her. Men akkurat nå har jeg ikke råd å kjøpe full pakke, og får i tillegg litt ulike meldinger om hva som er korrekt metode og hvor mye som egentlig er nødvendig på nokså nye biler....

Bilen min er 1 år, men ble importert til Norge i mars. Har derfor ikke overvintret enda.

Det jeg ønsker å oppnå er først og fremst litt ekstra beskyttelse foran vinteren.

Men, jeg synes at deler av lakken ser slitt ut (øverst på dørene), har noe swirls (ringer i lakken man ser i sollys..) i tillegg til at den har noen små riper på døren (som knapt kjennes med negelen).

Har kjøpt Autoglym Super Resin Polish og Prickbort. Har også applikator og microfiberkluter. Må minst kjøpe voks. Tenkte da på Autoglym Extra Gloss Protection. Bør være bedre enn turtlewax jeg har brukt før.... Ev den 845 voksen jeg ser mange anbefaler.

Spørsmålet er:

MÅ man bruke Surfex, Iron-X og Clay på en såpass ny bil som aldri har vært på norske salt-veier? Eller kan jeg kjøre en litt enklere variant nå med følgende plan:

1. Prickbort.

2. Skum og HT vask på selvvaskeri.

3. Håndvask med to bøtter. Har nå kun billige svamper med innebygget sjampo. Skal få kjøpt en ordentlig vaskehanske og en eller annen "helt ok" shampo...

4. Virker lakken noenlunde nuppefri kan jeg fortsette med:

5. Autoglym Super Resin Polish. Påføres for hånd.

6. Autoglym Extra gloss protection (vil denne i det hele tatt vare lenger enn frem til første snøfall i november?). Påføres for hånd.

Eller vil dette bare gjøre vondt verre?

Til våren skal jeg kjøpe clay, Iron-X, Surfex, ripefjerner og litt bedre utstyr.

Bilen har gått 12000 km og er en Skoda Octavia 3 med Black Magic Pearl metalliclakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Hei.

Nei, du MÅ nok ikke gjøre det, men det er nok helt klart en fordel. Er fortsatt mye snadder som setter seg fast i lakk og felger. Kan jo anbefale deg å kjøpe Nanolex Iron remover, som er en fin felgrens OG fjerner partikler i lakken.

Ang de AG produktene du nevner, så skal jeg ikke si noe, for de har jeg aldri prøvd. Men vil anbefale deg en god LSP f.eks collonite 845 eller AG HD WAX(Suveren)

Hvor langt unna deg er nærmeste biltema? Stikk innom der å kjøp deg ei vaskehanske, den koster vel latterlige 24.90,- og det er et mye bedre produkt enn billigsvamper med såpe i seg.

Den kan også brukes flere ganger, bare pass på å gi den en god skylling før lagring.

For å opprettholde "effekten" av en voks vil jeg anbefale deg å bruke Nanolex Reactivating shampoo som vedlikeholdsvask. Denne er meget effektiv og tilfører det lille ekstra :)

Endret av StianMH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bletch    0
Bletch

Takk for raskt og godt svar. :)

Bor veldig nært Biltema og BilXtra så er naturlig å kjøpe der.

- Vaskehanske skal kjøpes. Svampene degraderes herved til syklene...

- Nanolex Iron Remover (er det noe tilsvarende IronX?) skal kjøpes. Trenger noe til felgene. Tenkte prickbort på dem også...

- AG HD wax er litt dyr akkurat nå men er nok det beste valget for meg. Men skal prøve å finne Collonite 845 (håper dem har på BilXtra). Har lest mye bra om den.

Og takk for tips om vedlikeholdsvask. Den er nok vel så viktig som selve polering/voksingen. Tror du Nanolex Shampoen kan brukes etter prickbort og HT vasken? Eller blir den for mild?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Bilextra fører vel ikke noe av collinites sortiment.

F.eks Bilnerden,no selger både vaskehansker, egen svamp (som er meget god) og collinite 845, samt såper og annet snacks du måtte trenge. Flere av de andre forhandlerne som er tilknyttet DCN også, forøvrig.

Ville helst brukt mer enn bare prickbort på bilen hvis du skal polere og ta en liten vinterklargjøring. Forvasken sikrer en mest mulig skånsom vask, og du unngår å lage så mye mer riper.

Vannbasert avfetting som f.eks Surfex HD er veldig drøy og høyt anbefalt til vedlikeholdsvask og sterkere vask. Denne kan blandes ut i vann for å tilpasses graden av vasken. Vedlikeholdsvask tar man stort sett én del Surfex og tretti deler vann, eller svakere, alt etter som. Altså 1:30. Til vinterklargjøring kan man blande den litt sterkere, f.eks 1:10. Surfex HD er en alkalisk avfetting, og er en av mange, men mest foretrukket her inne.

Surfex fjerner en god del skitt og smuss som prickbort ikke tar. Prickbort løser stortsett opp asfalt og tjære. Begge deler kan imidlertid brukes på felger også.

Se forøvrig de forskjellige guidene som ligger ute. Både med produktanbefalinger og teknikk. Vær forsiktig med virketider så produktene ikke tørker på lakken og glass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bletch    0
Bletch

Takk for gode råd.

Ser ut som jeg må kjøpe noen produkter til ja. :) Så venter til neste lønning og håper været holder seg noen uker til før jeg setter igang. Selv om jeg helst vil ut og pleie bilen med en gang...

Så da står følgende på listen:
- Surfex HD

- Nanolex Iron Remover (litt usikker på denne. Er det det samme som IronX eller er denne unødvendig med bruk av Surfex?)

- Nanolex Shampo. Ev kanskje Autoglym sin shampo? Pga rabatt hos Møller...

- Og så bør jeg få råd å kjøpe AG HD Wax. Denne koster nå 650,- hos Møller (av alle steder). Det er 25% rabatt på alle Autoglym produktene nå. Skal derfor også slenge på den "fjerne ripe"-tuben til 150,-

Så blir det clay, iron x og ev lakkrens til våren..

Tror dette forumet kommer til å koste meg mye penger. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Collinite 845 er mye billigere på bilnerden, men ryktene sier at den lukter ganske dårlig når du jobber med den. Skal kjøpe den selv når den kommer inn på lager, fordi jeg vil prøve en flytende voks, og spesielt siden den da kan legges med maskin.

Har selv brukt bit hamber finis voks fra bilnerden i det siste. Anbefales! Også en del billigere enn AG HD voksen fra møller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Anbefaler HD over 845 på de fleste områder, bortsett fra litt høyere pris.

Legge voks er nesten bare kos, og uansett går det så fort, at jeg omtrent er ferdig før jeg hadde rukket å gå ned i kjelleren å hente maskinen, og gjort den klar..

Hvorfor er det et must å legge voks med maskin egentlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Jeg har maskinen og voksen liggende i samme hyllen. Jeg har lyst å prøve for å prøve, rett og slett. Ser for meg at ved hjelp av en 140mm myk pute og en håndpad, vil det gå rivende fort.

Ser også for meg at kjangsen for å få voksholo er mindre med maskin. Jeg har også en liten fantasi om at ved hjelp av maskin vil voksen bli presset bedre ned i alle porene i lakken, og får dermed kanskje bedre holdbarhet.

Dette er bare synsing og teorier, som jeg har lyst å teste ut, siden en flaske 845 koster under 200,- og uansett er en god voks.

Hvorfor AGHD foran 845 forresten? Har ikke prøvd noen av de selv. BH finish er jeg svært fornøyd med ihvertfall. Bedre holdbarhet enn shield på min bil ihvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bletch    0
Bletch

Jeg takker for alle innspill, og det ser ut til at jeg begynner å nærme meg noe her.. Har tatt imot og sjekket alle råd, og innser nå mer hva jeg behøver. Jeg kjøper litt andre produkter pga tilgjengelighet og pris, men føler jeg har lært mye her. Og så må jeg jo begynne ett sted...

Jeg tenkte å spare litt inn på grunnarbeidet (siden bil er ganske ny). Men har konkludert med at det er best å gjøre ett godt forarbeid, og så heller bruke en litt rimeligere voks i denne omgang. Fremfor ett slett grunnarbeid og god voks...

Så da blir det Prickbort, Surfex, Korrosol, clay, ordentlige kluter, vaskehanske og applikatorer. Og så Autoglym shampo, polish og voks.

Har veldig veldig lyst på HD waxen, men fikk AG Extra Gloss Protection med i en pakke så den ble nesten gratis. Og den får faktisk skryt så håper den er tilstrekkelig nå. Så blir det hd wax fra neste år. Dette blir uansett MYE bedre enn hva jeg tidligere har gjort så håper det går rett vei fra nå av. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Jeg takker for alle innspill, og det ser ut til at jeg begynner å nærme meg noe her.. Har tatt imot og sjekket alle råd, og innser nå mer hva jeg behøver. Jeg kjøper litt andre produkter pga tilgjengelighet og pris, men føler jeg har lært mye her. Og så må jeg jo begynne ett sted...

Jeg tenkte å spare litt inn på grunnarbeidet (siden bil er ganske ny). Men har konkludert med at det er best å gjøre ett godt forarbeid, og så heller bruke en litt rimeligere voks i denne omgang. Fremfor ett slett grunnarbeid og god voks...

Så da blir det Prickbort, Surfex, Korrosol, clay, ordentlige kluter, vaskehanske og applikatorer. Og så Autoglym shampo, polish og voks.

Har veldig veldig lyst på HD waxen, men fikk AG Extra Gloss Protection med i en pakke så den ble nesten gratis. Og den får faktisk skryt så håper den er tilstrekkelig nå. Så blir det hd wax fra neste år. Dette blir uansett MYE bedre enn hva jeg tidligere har gjort så håper det går rett vei fra nå av. :)

Extra Gloss Protection over Autoglym Super Resin Polish er en god holdbar kombinasjon. AG EGP er seig og knotete å få av hvis du legger for tykt. Ingen grunn til å kjøpe noe annet før du har brukt opp Extra Gloss Protection.

Det aller viktigste er, som flere her sier, hvordan du forvasker. Renest mulig bil før berøringsvask er avgjørende for minst mulig riper. Grundig forvask med asfaltavfetting (f. eks MAC124 Prickbort) på tørr bil, etterfulgt av såpe (F. eks Bilt-Hamber Autofoam eller SurfexHD). Deretter flyverustfjerner (Korrosol, IronX, Nanolex Wheel Clean & Iron remover m. fl.)

På nybehandlet bil holder det ofte med såpeforvask før berøringsvask sommerstid. Har du kjørt på nylagt asfalt trenger du en runde Prickbort selv på behandlet bil på sommeren. Vinterstid bør du kjøre full forvaskpakke hver gang, før berøringsvask. Det vil slite på LSP/forsegling/voks, men mye bedre det enn å få en slitt ripete lakk fordi en sparer på kjemi i forvasken. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

Er det bare meg, men har aldri sett bilnerden selge collinite 845...? 870, 915 og 885 er bare den eg finner :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Er det bare meg, men har aldri sett bilnerden selge collinite 845...? 870, 915 og 885 er bare den eg finner :P

Bn er utsolgt bare :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bletch    0
Bletch

Extra Gloss Protection over Autoglym Super Resin Polish er en god holdbar kombinasjon. AG EGP er seig og knotete å få av hvis du legger for tykt. Ingen grunn til å kjøpe noe annet før du har brukt opp Extra Gloss Protection.

Det aller viktigste er, som flere her sier, hvordan du forvasker. Renest mulig bil før berøringsvask er avgjørende for minst mulig riper. Grundig forvask med asfaltavfetting (f. eks MAC124 Prickbort) på tørr bil, etterfulgt av såpe (F. eks Bilt-Hamber Autofoam eller SurfexHD). Deretter flyverustfjerner (Korrosol, IronX, Nanolex Wheel Clean & Iron remover m. fl.)

På nybehandlet bil holder det ofte med såpeforvask før berøringsvask sommerstid. Har du kjørt på nylagt asfalt trenger du en runde Prickbort selv på behandlet bil på sommeren. Vinterstid bør du kjøre full forvaskpakke hver gang, før berøringsvask. Det vil slite på LSP/forsegling/voks, men mye bedre det enn å få en slitt ripete lakk fordi en sparer på kjemi i forvasken. :)

Godt å høre. Var redd jeg hadde spurt fagfolk til råds, for så å velge hvermannsen-løsningen... :)

Og da er siste parti som Surfex, Korrosol mm bestilt fra Bilnerden (første men neppe siste bestilling derfra). Kona klager allerede over pengebruk og at jeg daglig kommer hjem med en ny flaske, bøtte eller klut, så er greit å få brukt opp det jeg nå har.

Ble i tillegg revet med og kjøpte AG Paint Renovator og Bumper protection siden de var på tilbud. Har noen småriper jeg tenkte å pusse på, og så er det kanskje greit å beskytte plastikken før man polerer og vokser? Jeg får alltid hvite merker på den. Men har jo nå lært å bruke mindre voks, så spørs om jeg egentlig trengte de tingene og om dem er greie nok..?

Ellers takk for gode råd ang vask sommer og vinterstid. Skal følges. :)

Er nå veldig spent på hvordan dette kommer til å bli. Håper på en forbedring i forhold til overhodet ingen kjemikalier, billig-svamper og Turtle som forsvinner innen 1 uke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Ble i tillegg revet med og kjøpte AG Paint Renovator og Bumper protection siden de var på tilbud. Har noen småriper jeg tenkte å pusse på, og så er det kanskje greit å beskytte plastikken før man polerer og vokser? Jeg får alltid hvite merker på den. Men har jo nå lært å bruke mindre voks, så spørs om jeg egentlig trengte de tingene og om dem er greie nok..?

AG Paint Renovator er en lakkrens/polish som har litt slipemidler i seg. Slipekornene brytes gradvis ned etter hvert som du gnir gjentatte ganger over lakken.

Du merker når AG PR glir helt smooth og slipingen er over. Gjenta til du er fornøyd, eller ikke gidder mer. Å ta en hel bil på den måten tar mange hundre timer og finish blir bare helt ok. Du får dempet riper noe med mye innsats på den måten, men i forhold til en startpakke med maskin og skikkelig maskinpolish, blir det tafatte greier.

Hvite merker på plast er hovedproblemet til AG Super Resin Polish og andre lignende produkter med kritt i seg. Det er noe svineri å få på plast med strukturoverflate. Det hjelper med maskering eller vinyl-/ plast-fornyer som Autoglym Bumper & Trim Gel.

AG B&TG gir raskt en fin finish, men dessverre varer den ikke mer enn et par vask før den er mer eller mindre borte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bletch    0
Bletch

Steike folkens. Jeg brukte lørdagen til å vaske bilen fremfor å se Liverpool-Everton.. :P

Startet med interiør og AG siden jeg var igang. Gikk løs på seter, dash, dører med AG shampo og så AG vinyl & rubber care. Noen som vet forskjellen på den og B&TG tro?

Syntes resultatet ble bra. Mye bedre enn kjøkkenklut og JIF jo.. Spray og tørk og seter, dører og dash ble rene. Trodde jeg ihvertfall helt til jeg smurte ut AG V&RC. Plasten ble enda renere og utrolig nok støvrene, men en anelese klissete.... Kan dog være min feil da jeg glemte å riste flasken først...

Fordel med Autoglym er vel at en amatør som meg ser at det HAR betydning hvilket produkt man bruker, og at det finnes enda bedre produkter neste gang man skal kjøpe. Måtte forøvrig en snartur innom Bilxtra og hente interiørkluter da kjøkkenklut underlig nok ikke fungerte med AG shampoen.... Stikkord lo-dotter.

Vasket deretter bilen med PB, Surfex 1:15, skum, felgrens, HT, tørk, Korrosol, HT før håndvask og tørk (og rundet av med å støvsuge huset). Bilen ble ren og felgene skinte som aldri før. Der gjorde korrosol en fin jobb. :)

Men, etter forvask så jeg bilen i solen...... Og den så ut som den var 10 år gammel. :( Ble litt bedre etter håndvask. Men her må nok noko gjerast!!

Uansett får det jaggu holde med litt arm-trening og AG PR før polering og voks i morgen. Nå whisky.

Er uansett i gang. På godt og vondt.

Men spørsmål, hvordan får dere forvasket taket? Etter Surfex, skum og HT var det fortsatt veldig skittent..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Steike folkens. Jeg brukte lørdagen til å vaske bilen fremfor å se Liverpool-Everton.. :P

Startet med interiør og AG siden jeg var igang. Gikk løs på seter, dash, dører med AG shampo og så AG vinyl & rubber care. Noen som vet forskjellen på den og B&TG tro?

Syntes resultatet ble bra. Mye bedre enn kjøkkenklut og JIF jo.. Spray og tørk og seter, dører og dash ble rene. Trodde jeg ihvertfall helt til jeg smurte ut AG V&RC. Plasten ble enda renere og utrolig nok støvrene, men en anelese klissete.... Kan dog være min feil da jeg glemte å riste flasken først...

Fordel med Autoglym er vel at en amatør som meg ser at det HAR betydning hvilket produkt man bruker, og at det finnes enda bedre produkter neste gang man skal kjøpe. Måtte forøvrig en snartur innom Bilxtra og hente interiørkluter da kjøkkenklut underlig nok ikke fungerte med AG shampoen.... Stikkord lo-dotter.

Vasket deretter bilen med PB, Surfex 1:15, skum, felgrens, HT, tørk, Korrosol, HT før håndvask og tørk (og rundet av med å støvsuge huset). Bilen ble ren og felgene skinte som aldri før. Der gjorde korrosol en fin jobb. :)

Men, etter forvask så jeg bilen i solen...... Og den så ut som den var 10 år gammel. :( Ble litt bedre etter håndvask. Men her må nok noko gjerast!!

Uansett får det jaggu holde med litt arm-trening og AG PR før polering og voks i morgen. Nå whisky.

Er uansett i gang. På godt og vondt.

Men spørsmål, hvordan får dere forvasket taket? Etter Surfex, skum og HT var det fortsatt veldig skittent..

Ang. tak. Det høres ut som bilen din var veldig skitten, type inngrodd. Tror løsningen kan være en ekstra runde med prickbort og strek surfex slik at du får vekk så mye drit som mulig før du håndvasker det rent. Når du har fått lakken helt ren kan du velge om du vil gå på med clay og polere opp hele bilen for å fjerne riper, eller om du vil hoppe rett over på en voks/sealer.

Med en voks/sealer på lakken vil det bli mye lettere å holde bilen ren, og du slipper slike problemer. Med jevnlig vask (eks annenhver uke), blir det og mye lettere å holde rent. Er du nøye med forvasken slipper du mest mulig vaskeriper.

Når vannet skutter å pærle på bilen, er det på tide med en ny grundig vask med prickbort, korrosol og sterk surfex + håndvask. Etterfulgt av clay og polering hvis nødvendig/ønskelig før ett nytt lag med voks legges.

Selv polerer jeg en gang i året hvis det er kommet vaskeriper, eller ved behov. Vanlig voks legger jeg kanskje 3 eller 4 ganger i året, med mindre jeg bruker en dyr forsegling ala gyeon mohs. Den skal jo holde opptil 1,5 år..

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Ang. tak. Det høres ut som bilen din var veldig skitten, type inngrodd. Tror løsningen kan være en ekstra runde med prickbort og strek surfex slik at du får vekk så mye drit som mulig før du håndvasker det rent. Når du har fått lakken helt ren kan du velge om du vil gå på med clay og polere opp hele bilen for å fjerne riper, eller om du vil hoppe rett over på en voks/sealer.

Med en voks/sealer på lakken vil det bli mye lettere å holde bilen ren, og du slipper slike problemer. Med jevnlig vask (eks annenhver uke), blir det og mye lettere å holde rent. Er du nøye med forvasken slipper du mest mulig vaskeriper.

Når vannet skutter å pærle på bilen, er det på tide med en ny grundig vask med prickbort, korrosol og sterk surfex + håndvask. Etterfulgt av clay og polering hvis nødvendig/ønskelig før ett nytt lag med voks legges.

Selv polerer jeg en gang i året hvis det er kommet vaskeriper, eller ved behov. Vanlig voks legger jeg kanskje 3 eller 4 ganger i året, med mindre jeg bruker en dyr forsegling ala gyeon mohs. Den skal jo holde opptil 1,5 år..

At du legger voks 3-4 ganger pr år virker riktig nok det, men du skriver at hvis du bruker dyre forseglinger som gyeon mohs så skal den holde 1,5 år.

Har du noe konkret erfaring med mohs siden du nevner denne, tenker siden denne vel ikke har vært så lenge på det norske markedet via bilnerden..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

At du legger voks 3-4 ganger pr år virker riktig nok det, men du skriver at hvis du bruker dyre forseglinger som gyeon mohs så skal den holde 1,5 år.

Har du noe konkret erfaring med mohs siden du nevner denne, tenker siden denne vel ikke har vært så lenge på det norske markedet via bilnerden..

Jeg skriver at da legger jeg skjeldnere, for den skal jo "holde opptil 1,5 år".

Så det medfører nok riktighet, at jeg da legger skjeldnere. Når den slutter å beade legger jeg nok ny der også. Hittil har den holdt bra, men det er ikke sikkert den holder i 1,5 år. Den lover "opptil 1,5 år".

Endret av Marius Engel
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bletch    0
Bletch

Marius, takk for svar. Bilen var ikke spesielt skitten. Men jeg synes det er vanskelig å vaske taket. Kan ha med at jeg er nokså lav og ikke rekker godt opp.. :)

Men, har man Prickbort på taket? Jeg tok det under vindus-høyde... La Surfex oppå tak, og så skum og HT. Var fortsatt ett grått støvlag etterpå. Forøvrig har jeg kun vasket med skum og HT siden jeg fikk bilen så oppå der var det nok skittent Jeg skal bli flinkere med hansken fremover...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Veldig viktig å bruke alle de tre avfettingene på taket, så sparer du lakken for dritt i clay og du slipper å dra det med deg rundt på lakken etterpå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig