Jump to content
Sign in to follow this  
Majo

Vask

Recommended Posts

Majo

Hallo! Har ikke så fryktelig mye erfaring her inne men lurer på om følgende rekkefølge ved grundig vask høres fornuftig ut?

Prickbort på tørr bil fra vinduer og ned med virketid 5-8 min

Surfex HD over hele bilen med forhold 1:10 f.eks med virketid 5-8 min

Skumkanon med autofoam og evt. litt høytskummende såpe med virketid 5-8 min

Avspyling med HT

Håndvask med hanske fra topp og nedover - samt detaljer som tanklokk, dørkarmer etc med pensel

Avspyling med HT

Iron x fra vinduer og nedover med virketid 5 -8 min

Avspyling med HT

Eventuelt clay

Avspyling med HT

Håper på svar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Ta iron-x før håndvask, ellers grei plan dette. Prickbort og iron-x bør brukes etter behov(ikkje ukentligt om sommeren)

Surfex trenger ikkje å være så sterk som 1:10,vanlig vask 1:20 - 1:40.

Clay bør også kun brukes om du skal polere. Gå heller en straffe runde med avfetting før håndvask om du ser det er mye som henger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Majo

Okei :) skal vokse bilen før vinteren så tenker å få den helt "glatt" før jeg legger på voks! Har kjøpt meg swissvax shield :)

Men etter at bilen er clayet, må man vaske den med såpe og hanske eller holder det med å spyle av og tørke bilen?

Takk for svar!

Edited by Majo

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Clay kan, og vil mest sansynligvis lage merker, så skal du ikkje polere så ville eg skippet clay.

Men vanligvis etter clay er det bare å tørke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunnarmikal

Skal du kun vokse for hånd, glem clay. Den lager nok litt merker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bmwpil

Skal man først ta berøringsfri vask, tørke, og så kjøre på iron-x eller kan man like så godt ta denne før man begynner å vaske slik at man slipper å tørke en bil som ikke er berøringsvasket?

Share this post


Link to post
Share on other sites
rogersolmyr

Iron-X før håndvask som IvarB sier over her. Dess mer du får bort med forvask med Prickbort, Surfex-HD, Autofoam og Iron-X og høytrykkspyling, dess mer skånsom blir berøringsvasken :-)

Bare ikke bruk mer kjemikalier enn nødvendig. Alt tærer på beskyttelsen du har på bilen i større eller mindre grad B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bmwpil

Iron-X før håndvask som IvarB sier over her. Dess mer du får bort med forvask med Prickbort, Surfex-HD, Autofoam og Iron-X og høytrykkspyling, dess mer skånsom blir berøringsvasken :-)

Bare ikke bruk mer kjemikalier enn nødvendig. Alt tærer på beskyttelsen du har på bilen i større eller mindre grad B)

Men iron x skal vell på tørr lakk? dvs at man må tørke etter forvask?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Ironx/korrosol først av alt. På tørr bil. Endel av forvasken det

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Skal man først ta berøringsfri vask, tørke, og så kjøre på iron-x eller kan man like så godt ta denne før man begynner å vaske slik at man slipper å tørke en bil som ikke er berøringsvasket?

Du skal aldri tørke en bil som ikke har fått berøringsvask, både med hensyn til lakken og tørkehåndkle ;)

Iron-X/korrosol og prickbort skal begge legges på tørr lakk for best mulig effekt, men begge kan brukes på våt lakk med litt redusert effekt som resultat. Flom over lakken med hageslangen for å få dratt av mest mulig vann, så går det fint å bruke en av de på litt fuktig lakk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Ironx/korrosol først av alt. På tørr bil. Endel av forvasken det

Jeg bruker MAC 124 Prickbort eller tilsvarende på tørr bil først av alt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rogersolmyr

Jeg pleier å la bilen få renne av seg mens jeg tar en kaffekopp før Iron-X/Korrosol :-) Det er jo stort sett på loddrette paneler det legges så der renner vannet greit av på de fleste biler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Bare ikke bruk mer kjemikalier enn nødvendig. Alt tærer på beskyttelsen du har på bilen i større eller mindre grad B)

Men nå står det han skal legge ny LSP etterpå, da er det like greit og bli helt sikker på og få vekk mest mulig siden han ikkje skal polere etterpå.

Men min rutine er:

Vanlig rekkefølge for meg ved vanlig vask er:

1.Felg rens(Rim 7, P21s, espuma osv. finnes så mangen)

2. avfetting på bil(Prickbort etter behov, utblandet surfex hver gang)

3. Autofoam over avfetting

4. Avspyling med HT

5.Berøringvask (Hanske, spesial svamp alt etter hva en liker)

6. avspyling med hageslange

7. Tørk

å en gang i blandt kommer det flere punkt, spesielt om eg skal legge voks.

4.1. korrosol\iron-x for og ta metall partikler i lakk

4.2. høytrykk

og prøver å legge voks 2 ganger i året:

8. legg voks(forutsatt den er rein nok.)(korrigering\polering\ripe-swirls-holo-fjerning ved behov)

9.tørk vekk overflødig voks.

Men punkt 1-7 er standard vask.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Majo

Takker for alle svar! Ser den at det lønner seg å få mest mulig møkk vekk ved bruk av kjemikalier før håndvask.

En rettelse: Jeg skal vaske bilen grundig som nevnt over også polere den for hånd med swissvax cleaner fluid regular for så å vokse den med shield :) Kan være jeg ikke trenger clay i det hele tatt, den virker ganske ok :)

Men ett annet spørsmål rundt voksing med swissvax shield:

Er det bare å legge den på rundt hele bilen og lå den virke 1 time f.eks. (helst i skygge) og så tørke av med microfiber?

Dersom prosessen skal gjøres 2 ganger tørker man da av voksen og legger på nytt lag som skal ligge på i 1 time også tørker av?

Eller kjører man bare 2 lag utenpå hverandre og tørker av med microfiber EN gang?

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Voks er bare og legge på rundt bilen, legg tynt, som noen fortalte meg på kurs var "legg tynt, å når du trur du har tynt nok, så litt tynnere". Når du har lagt på rundt bilen, så kan du starte med og buffe fra der du startet med en gang, da har voksen fått ligge ca 20 min?

Skal du legge to lag(som eg gjer av og til, men kun for og unngå helligdager) så tørk av, legg nytt lag og tørk av.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Majo

Jeg skjønner :) regner med det er samme prinsipp ved bruk av autobahn på felg? kanskje lenger virketif før man tørker av?

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Er litt greit og skille mellom haze tid og herde tid.
Hazetid blir jo tiden fra pålagt til buffet, herde tid blir frem til tatt i bruk(vær, vask, alt ettersom)

Vil dra frem en test som har blitt gjort : Finnes her som viser forskjell på om voks har fått hazet 10 min, 1 time og 6 timer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...