Gå til innhold
ro9

Ulemper med Collinite #845 lakkforsegling?

Recommended Posts

ro9    2
ro9

Fordelene med lakkforsegling er selvfølgelig mange, men er det noen ulemper? Jeg minnes å ha lest noe om at lakken tiltrekker seg mer støv for eksempel, men husker ikke om det var snakk om voks eller sealer. Hvilke forsegler trekker i tilfelle ikke til seg støv?

Det er jo en jungel av bra produkter, men jeg har ikke tenkt å bruke en formue så jeg vurderer Collinite 845. Er det en type voks eller forsegler? Andre forslag? Det kan hende jeg blander begreper her nå altså, men det er ihvertfall en lakkbeskyttelse som helst varer ut vinteren jeg ønsker :)

Edit: Endret til en bedre emnetittel :)

Endret av ro9
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Collinite845 ble solgt som forsegling hos bilnerden i hvert fall:) gå for den du.Varer i hvert fall lengre enn det aller meste av gode vokser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Hos meg holdt 845 Max 4 mnd før alt lå flatt på de 3 bilene jeg prøvde den på.feks HD voks holder hos meg betydelig lenger.

Blir sikkert ikke kjøpt inn mer 845 for min del, dels pga dårligere holdbarhet enn forventet, og dels pga forferdelig lite kos å bruke den pga lukt..

Fordelen er dog at den er veldig lett å påføre og buffe synes jeg, hvor HD er litt tyngre isåmåte.

Selv med pris tatt i betraktning så er faktisk 845 et av de produktene som har innfridd dårligst ift forventningene mine hvertfall.

Endret av tr86

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KimH    8
KimH

845 har veldig bra holdbarhet er min erfaring. Jeg bruker den på felgene og prøvde sist vinter hele bilen la i oktober varte fint til mars jeg la ny.

Jeg kjører veldig mye pga er kjørelærer så bilen er utsatt for mer enn en "hverdagsbil" som olje fra glattkjøringsbane så må bruke mye prickbort og vaske jevnlig tilllegg til mye nedbør og salt på veiene her på vestlandet om vinteren så lsp får prøvd seg.

Surfex bruker jeg i 1:20 og autofoam hver vask og Espuma Revolution 1:10 på felgene..

BMW har myke klosser pga godt bitt i bremsene så derav mye bremsestøv men alltid enkelt rengjøre felgene jeg legger 845 høst og vår ved hjulskift.

Prepper du bilen riktig og ikke vasker for hardt med sterke kjemikalier så varer 845 veldig bra jeg har testet den på 2 egne biler.

476 holdt og bra en vinter men 845 syns jeg var hakket bedre.

Nå har jeg lagt Meguairs #16 voks halve bilen og GTechnic C2V3 på resten for teste ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Hos meg holdt 845 Max 4 mnd før alt lå flatt på de 3 bilene jeg prøvde den på.feks HD voks holder hos meg betydelig lenger.

Blir sikkert ikke kjøpt inn mer 845 for min del, dels pga dårligere holdbarhet enn forventet, og dels pga forferdelig lite kos å bruke den pga lukt..

Fordelen er dog at den er veldig lett å påføre og buffe synes jeg, hvor HD er litt tyngre isåmåte.

Selv med pris tatt i betraktning så er faktisk 845 et av de produktene som har innfridd dårligst ift forventningene mine hvertfall.

Det var en meget uvanelig erfaring :) 845 holder lett 1 år og beader godt etter 8-12 mnd på min bil.Altså på felgene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Felger vet jeg ikke da jeg foretrekker å jobbe med autobahn.

Men på bilen var det ikke noe voldsomt spør du meg.

12mnd med 845 hadde jeg skjønt var mulig baser på hvor flatt det lå på panseret på min bil etter 4mnd..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Stusser litt på det du sier med at du ikke liker lukten på #845 når du bruker HDW. Disse 2 voksene har faktsik ganske lik lukt.

Har tenkt på dette tidligere også. Det er veldig mange som ikke liker lukten på #845, men det er ingen som sier noe om lukten på HDW.

Selv så synes jeg ikke noen av disse lukter så ille som mange her skal ha det til. Det finnes produkter som lukter mye bedre enn #845, men det finnes også produkter som lukter verre.

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Jeg bruker omtrent ikke HD voks, ikke at jeg mente å antyde det.

HD voks får jeg dog ikke skallebank og blir uvel av.

Men når det likevel er tatt opp så synes jeg 845 lukter direkte vondt.

HD synes jeg ikke er ille i det hele tatt, men bruker den ikke veldig ofte pga den er litt tyngre å jobbe med. Men den er suveren på holdbarhet.

Endret av tr86

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ro9    2
ro9

For meg spiller det ingen rolle om ikke det lukter blomster av produktene jeg bruker for å si det sånn. God duft er ikke en av kriteriene når jeg skal velge sealer.

Jeg er usikker på hva jeg bør bruke, voks eller syntetisk sealer, spiller det noen rolle hva jeg bruker? Jeg vil ha blank bil! :) Jeg vurderer som nevt å gå for 845, det skrives mye bra om den, men er det en voks at typen som vil svette, eller er det en syntetisk sealer? Jeg ser ihvertfall at scandicshine har den i kategorien voks, ikke forsegler. Jeg innbiller meg at det beste er å bruke syntetisk forsegler, men jeg har ikke peiling :)

Bilen er hvit og bare to måneder gammel, hvis det skulle ha noe å si for valg av type voks/forsegler?

Vil jeg egentlig merke noe særlig forskjell på de forskjellige kjente produktene som for eksempel Duragloss 111, 845 eller MG 21? Hvis vi ser bort i fra at holdbarheten kan variere, er det merkbar forskjeller på glans, beskyttelse og hvor lett møkka vaskes av?

Jeg har også hørt snakk om at støv setter seg lettere på bilen etter voksing/forsegling, men jeg vet ikke om det er fakta, er det noen med erfaringer her? Jeg ser for meg at det kanskje kan skje med voks som svetter, da blir jo lakken fuktig, og støv setter seg lettere?

Endret av ro9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

845 er Knallbra. Holder lenge, billig, lett å legge. Jeg bruker maskin og myk pute. Går som olja lyn.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Det er jo best å bruke PB, Surfex, Korrosol, håndvask, clay, tørk, polere med maskin og S30+ og så voks ;) Dette kan også gjøres uten poleringsdelen om du ikke har tid ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ro9    2
ro9

Er det nødvendig med polering og S30+ og hele den pakka når lakken er helt ny og ripefri? Jeg føler kanskje at det blir litt overkill :) Holder det ikke å bare gå over med en type cleaner fluid eller hva det heter etter vask med PB, Surfex, Korrosol og håndvask?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ro9    2
ro9

S30+ og Cleaner Fluid er ikke så ulikt :)

Okei, jeg blander sikkert begreper her nå, sylfersk vettu :) Jeg leste et sted at man bare trenger å bruke lakkrens før voks på lakk som ikke har blitt korrigert og polert og sånt.

Endret av ro9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Dette er et eksempel på hvordan du kan gå frem. S30+ over hele bilen og grovere der det trengs.

Du kan som sagt droppe poleringsdelen, men som det sies så finner man alltid noe. Det ser du jo også i tråden jeg linker til.

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Det er flere som hevder at finpolish (f.eks S30+) gir bedre heft til voks, enn å legge voksen rett på nyvasket men ubehandlet panel. Panelet vil dessuten være glattere, og dermed blir det lettere å påføre voksen på. Jeg ville absolutt brukt en finpolish før jeg la på voks. Om du ikke har maskin, så gjør det i såfall for hånd, det blir garantert mer ripefritt, glattere og blankere! :)

S30+/S40 skal ha flere av de samme ingrediensene som Cleaner fluid har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig