Gå til innhold
Olsen

Kalkfjerningsfilter/vannmykner/deionisering

Recommended Posts

Olsen    13
Olsen

Har endelig fått tak i filter for å fjerne de små mengdene kalk i vannet.

Litt styr å finne riktige koblinger, men fant til slutt delene som passet: 1" innvendige gjenger på ene siden, 1" utvendige gjenger på andre siden med overgang til 3/4".

Filteret kom med filtersand som jeg lurer på om er oppbrukt. Fikk også med 25L ny filtersand.

Filteret er ca 7L, noenlunde likt raceglaze sitt. (Har dog lest at 11L er anbefalt da proposjonen mellom volum og strømningshastighet er kritisk for best resultat.)

Edit: litt mer info. 25L filtersand inkl. dyr frakt =1219kr.

Om jeg får vann fra kismul vannverk har jeg lest at det har hardhet på 3,5dh=ca.60ppm.

Skal teste vannhardheten når jeg får TDS måler fra Kina.

Har utført første test i dag, men regner med jeg må bytte filtersand da resultatet var meget grumsete. Se bilder under.

0A520BAA-FDB8-401E-BE27-39D63D7487A8.jpg

Venstre glass er filtrert vann, merkelig:(edit: fikk opplyst at dette er normalt. Er bare mer mikrobobler)

725F2C78-C627-4E3D-9CF9-58ADC550DF3D.jpg

To be continued... (Dvs test på bil når alt virker som det skal)

Glasstesten endelig ferdig. Helte ut mye vann, tok jo evigheter.

Tydelig forskjell på filtrert vann og ufiltrert. Hadde glassene liggende med littegrann vann i.

Ufiltrert til høyre:

29C4D3FB-DA8B-468F-AA48-EFEDA36AB206.jpg

Endret av Olsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

det der er vanlig i begynnelsen, du skal tømme ut ca 10 liter ved første installering. også er det vanlig med litt mikrobobler i begynnelsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

det der er vanlig i begynnelsen, du skal tømme ut ca 10 liter ved første installering. også er det vanlig med litt mikrobobler i begynnelsen

Spylte en god stund før jeg fyllte glasset. Venter på svar fra leverandør om filtermassen var brukt eller ikke.

Er en del mer mikrobobler i glasset med filtrert vann enn det andre, men ikke så grumsete no lenger. Får se hvordan glasset ser ut når vannet er fordampet.

Edit: du mente kanskje at "grumset" var mikrobobler? Det kan stemme siden vannet er mye klarere nå.

Endret av Olsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Success!!! Byttet filtersand i dag. Gidd ikke vente på at vannet i glassene fordamper.

Vasket bilen i dag og testet. Spylte halve bilen uten og andre halvdel med filter.

Den siden som ble spylt med filtrert vann hadde noen kalkflekker, men det tror jeg er gamle flekker.

Uten filter:

CC2EDDED-6730-43C7-ABFB-E86C4F5831D3.jpg

Med filter:

839659BA-4F49-4864-AA82-2D24F4211224.jpg

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Nice!

Merke, forhandler og pris?

Skaffet det gjennom kontakter i vannrensningsbransjen.

Samme type tank som raceglaze selger. Og daqua.co.uk selger noen litt større.

Filtersanden er dowex ion exchange resin. Kostet 25kr per liter. 625kr for en 25L sekk.

Tanken fikk jeg gratis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prinsen    96
Prinsen

Kan du forklare litt om hva det er som skjer inne i filteret? Hva bør man være obs når man kjøper fra noe annet enn "kontakter i vannbransjen" :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Det jeg syns er viktigst er det blir billigst mulig i lengden. Da er det viktig at filtersanden kan byttes.

Noen filter, som f.eks aqua gleam kan man ikke bytte filtersand i(gjelder den typen som tidligere ble solgt av exint.no).

Tror nok de fleste løsningene der ute med denne type tank og filtersand er bra greier. Det er nok forskjell på kvalitet av filtersand, men jeg vet ikke så mye om det.

Det som skjer i selve filteret er at vannet går gjennom et rør ned til bunnen av tanken, ut gjennom et sil filter som gjør at sanden ikke kommer inn i røret, så presses vannet opp gjennom filtersanden til toppen av tanken. På toppen sitter det også et filter som stopper sanden og deretter går vannet ut i hageslange.

Hva ionebytte er i denne sammenhengen er vanskelig å forklare, jeg skjønner det ikke helt selv etter å ha lest en del om det. Det går ut på at filtersanden har ladete ioner som byttes med kalkioner og magnesiumioner som er "vannhardhet".

Filtersanden blir til slutt "oppbrukt" og må regenereres eller byttes.

Regenerering gjøres ved å legge sanden i en sterk saltløsning tror jeg. Det finnes filtre som tilsetter salt for kontinuerlig regenerering(dyrt). Jeg kommer til å bytte ut filtersanden når vannkvaliteten blir dårligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig