Core2Duo

Lufttrykk i dekk

22 innlegg i emnet

Driver og surfer litt på det store internett, og kom over en artikkelen fra Dinside som gjelder om lufttrykk i bildekk.

Jeg er en av disse som følger klistrelappen i bilen min, legger på en liten dert ekstra luft, og føler meg komfortabel med dette.

Det er spesielt denne artikkelen som får meg til å undre litt; Alt om lufttrykk - del 3

I sommerdekkene skal man bruke omlag 10 % mer lufttrykk enn anbefalt.

I vinterdekkene skal man bruke omlag 20 % mer lufttrykk enn anbefalt.

Det vil si, jeg som skal ha 2 bar i dekkene mine, skal ha 2,2 bare på sommeren, og hele 2,4 bare på vinteren. Jeg syntes det virker ganske mye, hvertfall 0,4 bar mer enn anbefalt. Eller er det ikke det?

Synspunkter? Erfaringer? Jeg tenker mest på hvordan dekkene slites, jeg vil gjerne ha dekkene så lenge som mulig, eller ihvertfall ta vare på de så lenge de er er tiltenkt for å leve. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med 3 bar på bilene her. Har ikke ujevn slitasje av den grunn.

Det finnes ofte minst to anbefalte dekktrykk på bilens "sticker" også. Med og uten last. Kalde og varme dekk.

I tillegg bør en tenke på at dekktrykk satt på høsten i 10 plussgrader forandrer seg målbart i 15 minusgrader. Å gi 10-15% ekstra trykk på kalde vinterdekk på høsten er ikke dumt.

At en trenger 10% ekstra på sommeren har jeg aldri hørt om. Jeg ville i så fall tenkt omvendt. Redusere trykket på varme sommerdager i forhold til dekktrykk med kalde dekk i 10 plussgrader på våren.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sommerluft og vinterluft :D

Er klar over at man bør ha litt mer enn anbefalt i kalde norske vintre, men trodde man skulle ha nesten tilsvarende mindre på veldig varme sommerdager.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med 3 bar på bilene her. Har ikke ujevn slitasje av den grunn.

Det finnes ofte minst to anbefalte dekktrykk på bilens "sticker" også. Med og uten last. Kalde og varme dekk.

I tillegg bør en tenke på at dekktrykk satt på høsten i 10 plussgrader forandrer seg målbart i 15 minusgrader. Å gi 10-15% ekstra trykk på kalde vinterdekk på høsten er ikke dumt.

At en trenger 10% ekstra på sommeren har jeg aldri hørt om. Jeg ville i så fall tenkt omvendt. Redusere trykket på varme sommerdager i forhold til dekktrykk med kalde dekk i 10 plussgrader på våren.

3 bar på lavprofildekk da? Ellers høres dette veldig mye ut.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk kalkulatoren til vredestein sondre. Kjører selv med 2.7 foran og 3.3 bak på 285/30/20 og 245/25/20

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å sjekke kalkulatoren når jeg ikke vet hvilken bil han har :) men poenget var uansett at det er greit for lavprofil, mens på orginaldimensjoner er dette overkill i de fleste tilfeller.

Tror foresten du har blandet litt på dimensjonene dine, 285/25R20 og 245/30R20 regner jeg med du mente!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være du har rett i det.. Gadd ikke kikke på bilen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40 psi her. På 215/45-17.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ofte minst to anbefalte dekktrykk på bilens "sticker" også. Med og uten last. Kalde og varme dekk.

Jeg har hvertfall anbefaling med og uten last.

Vredestein har en bra dekktrykkskalkulator.

http://m.vredestein.no/car/search/model

Jeg har anbefalt 2,0 bar foran og 2,1 bar bak på klistremerket mitt i bilen. Kalkualtoren anbefaler 2,6 bar foran og 3,0 bar bak. Er dette med eller uten last? Hørtes ganske mye ut, trur nok jeg følger bilens klistremerke i alle tilfeller... :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hvertfall anbefaling med og uten last.

Jeg har anbefalt 2,0 bar foran og 2,1 bar bak på klistremerket mitt i bilen. Kalkualtoren anbefaler 2,6 bar foran og 3,0 bar bak. Er dette med eller uten last? Hørtes ganske mye ut, trur nok jeg følger bilens klistremerke i alle tilfeller... :P

2.0 bar er lite. Du bruker unødvendig mye drivstoff og får dvask kjørefølelse. De fleste personbildekk tåler 3.5 bar og da er det lagt inn god margin. Kjør en tank med f. eks 3 bar da vel. Jeg tror ikke du vil tilbake til 2.0 :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.0 bar er lite. Du bruker unødvendig mye drivstoff og får dvask kjørefølelse. De fleste personbildekk tåler 3.5 bar og da er det lagt inn god margin. Kjør en tank med f. eks 3 bar da vel. Jeg tror ikke du vil tilbake til 2.0 :)

Jeg kjørte med 2,4 bar foran og 2,5 bar bak i fjor sommer, og jeg syntes dekkene bærer en anelse preg av at de er mer slitt i midten, enn på sidene, noe som vel vil si at jeg har hatt for mye luft i dekkene.. Og pumpe inn 3,0 bar i dekkene da er vel ingen god idé kanskje, eller vil dekkene blir mer "flate" igjen, og slite på hele "dekk-sporet" desto mer luft du pumper inn?

Nå har ikke jeg noe lavprofildekk, jeg kan kun skryte av noen 205/55-16-dekk... :)

Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fyller på til det eksploderer, også tapper jeg av litt ;) Neida. . Synes 35-40 psi er passende på min bil. Sliter dekka jevnt, selv med litt lek i svinger.Jeg skifter dekk for hver sesong.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte med 2,4 bar foran og 2,5 bar bak i fjor sommer, og jeg syntes dekkene bærer en anelse preg av at de er mer slitt i midten, enn på sidene, noe som vel vil si at jeg har hatt for mye luft i dekkene.. Og pumpe inn 3,0 bar i dekkene da er vel ingen god idé kanskje, eller vil dekkene blir mer "flate" igjen, og slite på hele "dekk-sporet" desto mer luft du pumper inn?

Nå har ikke jeg noe lavprofildekk, jeg kan kun skryte av noen 205/55-16-dekk... :)

Hvis du har tydelig mer slitasje i senter av dekket, er trykket for høyt ja. Da ville jeg redusert. 215/55-16, 235/40-18 og 215/60-17 er dimensjonene på mine dekk, men jeg har kanskje høyere egenvekt enn deg på bilene med mine 17-1900kg. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fyller på til det eksploderer, også tapper jeg av litt ;) Neida. . Synes 35-40 psi er passende på min bil. Sliter dekka jevnt, selv med litt lek i svinger.Jeg skifter dekk for hver sesong.

Skifter til helt nye dekk hver sesong, eller roterer foran til bak? Hvis det er førstnevnte du mener lurer jeg litt på hvor langt du kjører i året :)
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifter til helt nye dekk hver sesong, eller roterer foran til bak? Hvis det er førstnevnte du mener lurer jeg litt på hvor langt du kjører i året :)

Dekkene mine varer ikke stort lenger heller! Men jeg har ikke driv på fire hjul og kan derfor rotere de slik at de varer en sesong til.

Men litt banekjøring (eget hjulsett til dette) og generell frisk kjørestil og litt krefter i motor så er det ikke så rart.

Forøvrig har jeg 2,7-2,9 bar foran og 2,5-2,6 bak. Kommer an på temperatur og banekjøring eller ikke. Hadde personer fra Michelin selv til å justere dekktrykket for meg når jeg var på Nürburgring sist, men synes de tappet ut litt mye etter min smak. Men det var jevn og fin slitasje, og grep/respons var fint. Dekkene det er snakk om er Michelin PS3.

Endret av Alfaduden
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifter til helt nye dekk hver sesong, eller roterer foran til bak? Hvis det er førstnevnte du mener lurer jeg litt på hvor langt du kjører i året :)

Skifter til nye dekk. Har 4wd.kjører 15000km i året. Er lite det, men blir noen piruetter da ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner at jeg kjører som en gammel kjerring :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifter til nye dekk. Har 4wd.kjører 15000km i året. Er lite det, men blir noen piruetter da ;)

Var ikke mye, nei.. Skifter ikke dekk før jeg har brukt de 4 sesonger jeg, da blir både sommer, og vinterdekk skiftet. Da er dekkene kjørt ca. 40.000 km.. :P
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive